Travelling

#1903 – Firefighting in Marseille

ENGLISH

While having dinner in Marseille during my first (this year) AvGeek Weekend Trip this February, I experienced (well, more like “witnessed”, actually) something new. Something I had never had before!

Entrecote in Marseille
Entrecote in Marseille

While enjoying my entrecote, which unfortunately was a little bit overcooked to my liking, I heard a lot of sirens from the street. And it was kind of weird because it was definitely not from just a passing firetruck/police car/ambulance/whatever as the sound stayed there for some time.

I remember at the time feeling a little bit annoyed because why would someone “play” such loud noise for an extended period of time, haha 😆 . But this “why” was actually a valid question because apparently

the building next to the restaurant was literally on fire!!

😱😱😱😱😱

French firefighters
There were some French firefighters in the street too

Everyone around me stayed calm, though, as the restaurant was not affected by the fire (except that there was an electric outage for a few seconds), which helped me to also stay calm. At that point I almost finished my dish and so I rushed it because I wanted to see the scene, haha. I paid the bill (along with some mini drama with payment) and then went outside to see the scene myself.

Firefighting in Marseille
Firefighting in Marseille

At the time the firefighters had already taken their position, where the very long ladder/platform had been extended to reach the top of the six storey building. Not long after, they opened the “tap” and the firefighter(s) on top of the platform started to “blast” the water.

***

What I admired from this incident was how quickly and organized everything was. In this incident, it was not only the firefighters that were involved. A few meters behind the firetruck, a respiratory ambulance was already ready to retrieve any potential victim. Yep, a respiratory ambulance, the type a fire victim would likely need once escaping a fire!!

Respiratory assistance car was ready
A respiratory assistance truck was ready

Obviously the traffic also needed to be closed during the incident. And the police was ready for that. They put their cars blocking the street so it became sterile. In the meantime, they (or the firefighters? I don’t remember) put a barricade tape around the building to indicate it was an incident zone.

Wow, I was impressed!!

Blocked road
Blocked road

***

Yep, that was my first experience, ever, witnessing firefighters in real action!!

Anyway, as it was my first time, I could not help but to think what are commonly portrayed in Just For Laughs about firefighting. For instance, this prank, haha:

or this one:

Haha 😆 .

So I was thinking imagining there would be a beautiful French lady at the top of the building waiting to be rescued. Then the handsome firefighter would climb the ladder and saved her and then they fell in love and lived happily ever after, lol. What the hell is this crap… 😅😂.

Damn it JFL! 😛

BAHASA INDONESIA

Ketika sedang makan malam di Marseille di AvGeek Weekend Trip pertamaku tahun ini Februari lalu, aku mengalami (hmm, “menyaksikan” lebih tepatnya sih) sesuatu yang baru. Sesuatu yang belum pernah aku alami sebelumnya!

Entrecote in Marseille
Entrecote di Marseille

Ketika sedang menikmati steak entrecote-ku, yang mana dagingnya agak kematangan untuk seleraku, aku mendengar suara sirene dari arah jalan raya. Dan waktu itu rasanya aneh karena jelas suaranya bukanlah dari mobil pemadam kebakaran/mobil polisi/ambulans/apa pun yang lewat karena bunyinya berlangsung cukup lama.

Aku ingat waktu itu aku merasa sedikit sebal karena mengapa sih ini kok seseorang “memainkan” sirene sekeras ini lama banget pula, haha 😆 . Nah, “mengapa” ini sebenarnya adalah pertanyaan yang tepat karena ternyata

gedung di sebelah restoran ini sedang kebakaran dong!!

😱😱😱😱😱

French firefighters
Ada beberapa pemadam kebakarannya Prancis di jalan juga

Semua orang di sana tenang-tenang aja sih, karena memang restorannya tidak terpengaruh kebakarannya (kecuali sempat mati lampu selama beberapa detik), sehingga aku juga tenang-tenang aja dong ya. Waktu itu, aku sudah nyaris menyelesaikan makan malamku dan jadilah aku buru-buru menyelesaikannya karena aku pengen melihat TKPnya, haha! Aku membayar tagihannya (ditambah drama mini pula dengan pembayarannya) dan kemudian keluar restoran untuk langsung melihat tempat kejadian.

Firefighting in Marseille
Pemadaman api di Marseille

Waktu itu, pemadam-kebakarannya sudah siap siaga di posisinya, dimana tangga/boksnya yang panjang banget itu sudah dipanjangkan untuk mencapai puncak gedung bertingkat enam tersebut. Tak lama kemudian, “kran air”-nya dibuka dan pemadam-kebakaran yang berada di boks itu mulai “menyemprotkan” air ke arah gedung.

***

Yang aku kagumi dari insiden ini adalah seberapa cepat dan teraturnya semua pihak yang terlibat. Di insiden ini, bukan hanya pemadam-kebakaran yang terlibat. Beberapa meter di belakang mobil pemadam kebakaran, sebuah mobil paramedis pernafasan sudah siap siaga untuk menerima korban (jika ada). Yup, mobil paramedis pernafasan, suatu bantuan yang sangat mungkin dibutuhkan oleh korban yang baru saja selamat dari kebakaran kan!!

Respiratory assistance car was ready
Sebuah mobil paramedis pernafasan telah siap siaga

Dan jelas lalu-lintas harus ditutup sepanjang insiden ini. Untuk ini, polisi sudah siap menjalankan tugasnya. Mereka memarkir mobil polisi menutup akses jalan sehingga areanya menjadi steril. Sementara itu, mereka (atau pemadam-kebakarannya ya? Aku lupa) mulai memasangi gedung dengan barricade tape itu menandai bahwa gedung ini adalah zona insiden.

Wow, keren banget yah!!

Blocked road
Jalan yang ditutup oleh polisi

***

Yep, ini adalah pengalamanku pertama kali seumur hidup menyaksikan aksi pemadam-kebakaran yang nyata!!

Anyway, yang namanya juga pertama kali, aku bisa-bisanya loh teringat apa yang beberapa kali digambarkan di Just For Laughs tentang pemadaman-kebakaran. Misalnya, prank yang ini, haha:

atau yang ini:

Huahaha 😆 .

Aku berpikir berimajinasi ada cewek Prancis cakep di atas gedung itu yang menunggu untuk diselamatkan. Lalu seorang pemadam-kebakaran gagah dan ganteng memanjat tangganya dan menyelamatkannya dan kemudian mereka jatuh cinta dan hidup bahagia selama-lamanya, huahaha. Apa-apaan ini… 😅😂.

Dasar nih JFL! 😛

EuroTrip · One Week Trip · Travelling · Vacation

#1828 – Side Stories from My September 2016 Sabbatical Trip: Europe

ENGLISH

Posts in the September 2016 Sabbatical Trip: Europe series:
1. Introduction
2. Part I: Bucharest
3. Part II: A Romanian Wedding
4. Part III: The Dracula Castle Tour
5. Part IV: Aegean Airlines and Athens
6. Part V: Santorini

In this post, I would like to share some side stories from the European part of my September 2016 Sabbatical Trip. The main story can be found in the six posts I linked above 😀

***

Donkey

Once, our hotel guy in Santorini told us he could help us bring our luggage with “his donkey”. Well, I thought it was a car or some sort of vehicle. You know, some people liked to name their cars/vehicles, and we thought maybe this guy just loved donkeys so much that he named his after one, lol 😆 . But then, it turned out to be:

The donkey
The donkey

Yes, the “donkey” was literally a donkey! Lol 😆 .

We noticed that there were a lot of donkeys in Santorini, that it appeared to us that donkey was the symbolic animal of the island.

Getting Lost in Finikia

Speaking of our hotel in Santorini, we stayed in the village of Finikia and there was a post-worthy experience about getting to this hotel.

Hotel in Finikia
Our hotel in Finikia

We arrived in Santorini in the evening. I already mentioned in Part IV that we had to deal with a reservation problem with our rental car in Santorini just after arriving there. Note that we did a half-day transit trip to the city of Athens that day too; and we had to get up quite early in Bucharest to catch our flight. The bottom-line, we were already really tired  when we left the airport. And not to mention it took us about 40 minutes to get to Finikia (in the darkness of night) through Santorini’s mountainous road.

Then, Finikia turned out to be a village location on a hill. Moreover, it was a typical Santorinian village with only pathways and was very intricate. In short, for us that night, Finikia was literally a very complicated and physically taxing maze. Then imagine us who had to go down those pathways with no map (my offline map was useless as it did not reach the level of details I needed to guide through the confusing pathways of Finikia) and our luggage (no donkey nor guidance as we failed to contact our hotel guy about our arrival time).

Finikia
Finikia during the day

At one point, I asked my parents to wait at a spot and I would look for the hotel first, by myself (so they would not need to walk far carrying the luggage with high risk of getting lost). Look, one of my absolute strength while travelling is my sense of direction. I almost never get lost, really; as I recognize the whereabout really fast. I have to write the word “almost” in the previous sentence because, well, that night, my sense of direction failed.

I was looking for the hotel but I couldn’t find it. There was lack of signage in the village; and the complexity of the pathways, I must admit, overwhelmed me that night. A guy told me that I needed to follow the blue arrows painted on the pathways, which would guide me to the hotel (Seriously). However, the blue arrows weren’t very visible in the dark and, at some point, I lost them. However, with some luck, some struggles, and more concentration to look for the arrows, I found the hotel.

Follow the blue arrows
The blue arrows which were supposed to guide us to the hotel. The problem was, they were not as visible during the night

Okay, hotel found, now I just needed to get back to where I left my parents. The problem was, I did not remember how to get there anymore. It was not just as easy as saying: “But you just need to go back to wherever you came from“. No, the problem was, I was literally lost before I found the hotel. So it was not easy at all to track from which direction I came from. To make matter even worse, the hotel reception was empty already. To make it even worser, my phone battery died. But for this at least I already had my power bank with me; but this was still annoying. I was really stressed, lol 😆 .

Long story short, I found the location of my parents (after getting lost a few times as well), who apparently were already very worried. Well, I had left them for good 30 – 45 minutes at that point so … . Then we walked to the hotel. I called the hotel guy and, luckily, he showed up quickly at the door.

Yeah, what a day it was! A long and tiring travelling day, a problem with the car rental, driving in the dark in a foreign island, and the maze of Finikia. Well, but in the end it made a good travel story to share, I guess. Oh, and an experience to remember too 😛 .

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri September 2016 Sabbatical Trip: Europe:
1. Introduction
2. Part I: Bucharest
3. Part II: A Romanian Wedding
4. Part III: The Dracula Castle Tour
5. Part IV: Aegean Airlines and Athens
6. Part V: Santorini

Di posting ini, aku ingin membagikan beberapa cerita sampingan dari perjalanan bulan sabatikal September 2016ku di Eropa. Cerita utamanya bisa dibaca di enam posting di atas 😀

***

Keledai

Bapak-bapak pemilik hotel kami bilang bahwa ia bisa membantu kami membawa barang dengan “keledai”-nya. Waktu itu, kupikir ini adalah semacam kendaraan gitu. Tahu kan, beberapa orang suka memberi nama mobil/kendaraannya, dan aku pikir bapak-bapak ini suka banget sama keledai sehingga kendaraannya dinamakan berdasarkan itu, haha 😆 . Nah, ternyata, kendaraannya itu kayak gini:

The donkey
Keledainya

Ya, “keledai”-nya ternyata adalah keledai beneran! Huahaha :lol:.

Kami perhatikan memang ada banyak keledai di Santorini. Sepertinya sih keledai memang adalah binatang lambang pulau ini.

Tersesat di Finikia

Ngomongin hotel kami di Santorini, kami menginap di desa Finikia dan di sini ada sebuah pengalaman yang layak banget deh diceritakan di sini.

Hotel in Finikia
Hotel kami di Finikia

Kami tiba di Santorini di malam hari. Sudah kusebutkan di Bagian IV bahwa malam itu setelah mendarat di sana, kami dihadapkan sebuah masalah dengan reservasi mobil sewaan kami di Santorini. Penting diingat juga bahwa hari itu kami juga pergi dalam sebuah perjalanan transit setengah hari di kota Athena; dan paginya kami harus bangun pagi di Bucharest untuk mengejar penerbangan kami. Intinya, kami sudah kelelahan sekali ketika meninggalkan bandaranya. Belum lagi perjalanan selama sekitar 40 menit untuk pergi ke Finikia (di tengah gelapnya malam) melewati jalanan Santorini yang bergunung-gunung.

Ternyata Finikia adalah sebuah desa yang berlokasi di lereng bukit. Lebih jauh lagi, desa ini adalah desa tradisional Santorini dengan jalanan berupa gang-gang kecil saja yang susunannya ruwet sekali dan penuh tangga-tangga. Singkatnya, bagi kami malam itu, Finikia adalah sebuah labirin yang membingungkan dan melelahkan secara fisik. Lalu, bayangkan bahwa kami harus melewati gang-gang kecil itu tanpa peta (peta offline di smartphone-ku tidak berfungsi karena tidak sampai mendetail di level gang yang kubutuhkan untuk mengurai ruwetnya Finikia) dan bagasi kami (tidak ada keledai ataupun petunjuk malam itu karena orang hotel kami tidak bisa kami hubungi).

Finikia
Finikia di pagi hari

Di satu waktu, aku meminta orangtuaku untuk menunggu saja di suatu tempat sementara aku akan pergi mencari hotelnya sendirian (jadi mereka tidak perlu berjalan jauh sambil membawa bagasi tanpa kepastian arah perginya harus kemana). Begini, salah satu keunggulanku ketika traveling adalah keawasanku akan arah. Aku nyaris tidak pernah tersesat, beneran, karena bagiku tidak sulit untuk memahami kondisi di sekitarku. Aku harus menambahkan kata “nyaris” di kalimat yang lalu karena malam itu, keawasan arahku tidak bekerja.

Aku berusaha keras mencari hotelnya tetapi tidak berhasil. Hanya ada sedikit petunjuk saja di desa itu; dan keruwetan gang-gang di desanya, harus kuakui, membuatku kewalahan. Aku diberi-tahu seorang bapak-bapak untuk mengikuti tanda panah berwarna biru yang dicat di gang-gangnya yang seharusnya akan menuntunku ke hotelnya (beneran ini). Namun, panah-panah biru itu tidak mudah untuk dilihat di bawah gelapnya malam dan, di satu waktu, aku tidak bisa melihatnya lagi. Singkat cerita, dengan sedikit keberuntungan, kegigihan, dan konsentrasi yang lebih, aku berhasil menemukan kembali panah-panahnya dan hotelnya kutemukan.

Follow the blue arrows
Panah-panah biru yang seharusnya menuntunku ke hotel. Masalahnya, panahnya tidak terlalu kelihatan di malam hari.

Oke, hotelnya ketemu, sekarang aku hanya perlu kembali ke lokasi dimana orangtuaku aku tinggalkan. Masalahnya, aku tidak ingat dari arah mana aku datang. Ini nggak semudah ngomong “Tapi kan kamu cuma tinggal kembali ke arah darimana kamu datang“. Masalahnya, aku beneran tersesat sebelum hotelnya kutemukan. Jadi nggak mudah kan merunut dari arah mana aku datang. Lebih parahnya lagi, malam itu reception hotelnya sudah kosong dong. Lebih nyebelinnya lagi, baterai hapeku habis dong. Eh, tetapi untuk ini untungnya aku sudah menyiapkan power bank denganku sih; tetapi ini mah masih aja menyebalkan ya, haha 😆 .

Singkat cerita, akhirnya lokasi orangtuaku bisa kutemukan (setelah tersesat dua kali juga), yang mana ternyata sudah merasa khawatir banget. Yah, aku sudah meninggalkan mereka selama 30 – 45an menit sih waktu itu, jadi ya wajar aja lah ya, haha. Lalu, kami berjalan ke arah hotel, menelepon orang hotelnya lagi dan, untungnya, tak lama kemudian ia muncul.

Iya, benar-benar hari yang gila deh! Sebuah hari penuh dengan perjalanan yang panjang dan melelahkan, masalah dengan mobil sewaan, menyetir mobil di tengah gelapnya malam di pulau yang asing, dan labirinnya Finikia. Ah, pada akhirnya ini menjadi sebuah cerita perjalanan yang seru untuk diceritain sih ya. Oh, dan seru juga untuk diingat-ingat sih 😛 .

EuroTrip · Tips · Travelling

#1790 – Four Saving-Money Tips in Geneva

ENGLISH

Posts in the A Weekend In Geneva series:
1. Introduction
2. Part I: The Flights
3. Part II: Geneva

***

It is no secret that Switzerland is an “expensive” country to visit (well unless you are from an even more expensive country). So understandably many (budget) travelers would avoid visiting it.

From my weekend trip to Geneva at the end of July, though, I noticed there were a few things which we could do to save some money. Well, these tips would not magically make traveling in the country suddenly become “cheap”, of course. However, they would help to “control the damage” on your potential spending in Geneva.

Delicious steak in Geneva
None of these tips would make this delicious steak from costing CHF 42.50 to CHF 12.50, for instance 😆

Here they are:

1. FREE public transportation ticket when arriving at Geneva International Airport

This first tip is the trickiest one. When you arrive at Geneva International Airport, you can get a FREE public transportation ticket that is valid for 80 minutes. The ticket is meant to help you reach your destination within the city; and is also valid on the airport train that is the fastest way to the city center from the airport (5 minutes).

The tricky thing? Well, you have to get the ticket BEFORE you leave the luggage hall (because otherwise you could not get back in) where you can get it from a machine. The free ticket machine looks something like this:

A free ticket machine in the luggage area of Geneva Airport
A free ticket machine in the luggage area of Geneva Airport

While certainly visible (especially if you know what you are after), in my opinion it is also rather easy to miss it (when you forget about it, or even if you are not aware of such ticket).

If you already leave the luggage hall before getting the free ticket, there is no way to get back in and you would have to buy the public transportation ticket (CMIIW). I was curious how much this would have cost, so I made a dummy booking at the regular machine at the Geneva Airport train station:

Normal train ticket fare from Geneva Airport station to the city center
Normal train ticket fare from Geneva Airport station to the city center

Yes, a one-way trip on the 5 minute ride from the airport to the city center would have cost CHF 3 (€ 2.89). Haha 😆 . It might not be significant, but (a) It still helps! 😎 and (b) Remember, the free ticket is valid for 80 minutes for the entire Zone 10 (the city of Geneva) so you can also use it to travel beyond the train station to reach your hotel/hostel/camping ground/apartment/etc.

2. FREE public transport card

The second tip is certainly extremely useful ( 😆 ) and less tricky than the first one. When you stay in a hotel, hostel, or a campsite, you are entitled for a FREE public transport card for the duration of your stay! I say this one is less tricky because typically you would get it when you check-in at the hotel/hostel/campsite. Well, at least if the hotel receptionist forgets to give you one, you can always ask for it 🙂 .

Another good thing about this card is that it is date-based. This means that on your last day of visit, you can still use your card until the end of the day even if you have to check out from the hotel quite early during the day. Certainly this is useful, for instance, when you have a late flight out of Geneva.

The ticket is personalized where your name would be written on the card along with the validity period, something like this:

My free transport card for three full days
My free transport card for three full days

3. Consider staying at a breakfast-inclusive hotel

Nowadays it is quite common to find a relatively low hotel rate which (consequently) does not include breakfast. Depending on how much the difference is between the breakfast inclusive and exclusive rate, it might actually worth to book the inclusive rate. Why? Well, simply because the price of food in Switzerland is astronomical 😆 .

It happened that the cheapest rate of hotel that I stayed in was already breakfast-inclusive, so I did not need to compare anything. And I do think it really helped a lot, though. The breakfast was quite substantial (typical Continental-style breakfast) and was definitely sufficient to start my day.

Complimentary breakfast at the hotel
Complimentary breakfast at the hotel

4. Be aware of local events

Another impression of mine about Geneva was that it appeared to be a lively city. There were many events that were underway during my short stay there. Okay, I am not sure if it was due to the summer or it was always like that throughout the year. My point is, just be aware of any ongoing events nearby.

On Saturday evening, I went out to Parc Moynier where, at the time, there was a free movie screening in the park. As it was free, of course it was packed. Some people even brought their picnic mat and chairs as well, lol 😆 . It happened that I did not find the movie interesting (Clint Eastwood 1964 cowboy movie A Fistful of Dollars; not really my cup of tea) so I left after about 40 minutes. But still, it might happen too that there were interesting events for you nearby. Just keep your eyes open.

A free movie screening in the park
A free movie screening in the park

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri A Weekend In Geneva:
1. Introduction
2. Part I: The Flights
3. Part II: Geneva

***

Bukan rahasia bahwa Swiss adalah negara “mahal” untuk dikunjungi (kecuali kamu berasal dari negara yang bahkan lebih mahal lagi sih, haha). Jadi tidak mengherankan ada banyak travelers (dengan budget terbatas) yang menghindarinya.

Dari pengalaman perjalanan akhir pekanku ke Jenewa di akhir Juli yang lalu, aku perhatikan sebenarnya ada beberapa hal yang bisa kita lakukan untuk sedikit menghemat pengeluaran. Pertama-tama, tips ini tidak akan secara ajaib membuat jalan-jalan di negara ini tiba-tiba menjadi “murah” lah ya. Hanya saja, menurutku ini akan membantu sekali dalam hal “damage control” untuk potensi pengeluaran di Jenewa.

Delicious steak in Geneva
Tidak ada satu pun dari tips-tips ini yang akan membuat harga steak enak banget ini turun dari CHF 42,50 menjadi CHF 12,50, misalnya 😆 .

Langsung saja deh:

1. Tiket transportasi umum GRATIS ketika tiba di Bandara Internasional Jenewa 

Tips pertama ini cukup tricky. Ketika tiba di Bandara Internasional Jenewa, kita bisa mendapatkan tiket transportasi umum GRATIS yang berlaku selama 80 menit. Tiket ini dimaksudkan untuk membantu kita mencapai tempat tujuan di dalam kota; dan juga berlaku di kereta bandara loh. Btw, kereta bandara ini adalah sarana tercepat untuk mencapai pusat kota dari bandara (dalam waktu 5 menit saja).

Tricky-nya dimana? Yah, tiket ini harus kita ambil SEBELUM meninggalkan aula pengambilan bagasi di bandaranya (karena kalau kita sudah terlanjur keluar, kita kan tidak bisa masuk lagi) dimana tiketnya bisa didapatkan dari sebuah mesin. Mesinnya berpenampakan seperti ini, btw:

A free ticket machine in the luggage area of Geneva Airport
Sebuah mesin tiket gratis di area bagasi di Bandara Jenewa

Walaupun mesinnya gampang ditemukan (terutama jika mesinnya memang kita cari), menurutku gampang pula untuk dilewatkan (misalnya kalau kita kelupaan atau kita tidak mengetahui keberadaan tiket ini).

Jika kita sudah terlanjur meninggalkan aula pengambilan bagasi sebelum mengambil tiket gratisnya, kita tidak bisa kembali masuk sehingga kita harus membeli tiket transportasi umum biasa (CMIIW). Nah, aku penasaran kan harga tiketnya berapa. Jadilah aku membuat dummy booking di sebuah mesin penjual tiket biasa di stasiun kereta api Bandara Jenewa:

Normal train ticket fare from Geneva Airport station to the city center
Harga normal tiket kereta dari stasiun bandara Jenewa ke pusat kota

Iya, tiket satu arah perjalanan dengan kereta api selama 5 menit bertarif CHF 3 (sekitar Rp 40.000). Haha 😆 . Nggak seberapa mahal sih ya memang, tetapi kan (a) tetap lebih enak kalau gratisan dong ya! 😎 dan (b) ingat, tiket gratis ini berlaku selama 80 menit loh di keseluruhan Zona 10 (kota Jenewa). Poin kedua ini berarti tiketnya bisa dipakai juga di transportasi umum di luar kereta api setelah kita tiba di Stasiun Jenewa untuk menuju ke hotel/hostel/tempat kemping/apartemen/dll kita.

2. Kartu transportasi umum GRATIS

Tips kedua ini jelas berguna banget (haha 😆 ). Jika kita menginap di hotel, hostel, atau tempat kemping, kita berhak mendapatkan kartu transportasi umum GRATIS untuk durasi masa tinggal kita! Aku bilang sih ini tidak begitu tricky karena seharusnya kita akan mendapatkannya ketika check-in di hotel/hostel/tempat kemping. Yah, setidaknya andaikata resepsionis hotelnya lupa memberikannya kepada kita, kan kita bisa tinggal memintanya 🙂 .

Satu hal lain yang oke dari kartu ini adalah masa berlakunya yang berdasarkan tanggal. Artinya, di hari terakhir kunjungan kita, kartu ini masih berlaku hingga akhir hari bahkan jika kita check-out dari hotel awal. Ini jelas berguna, misalnya, jika penerbangan kita dari Jenewa dijadwalkan berangkat di malam hari.

Tiketnya sendiri adalah tiket personal dimana nama kita akan dituliskan di kartu beserta waktu periode masa berlakunya, seperti ini:

My free transport card for three full days
Kartu transportasi gratisku yang berlaku tiga hari penuh

3. Pertimbangkan hotel yang rate-nya termasuk sarapan 

Sekarang-sekarang ini, cukup sering hotel-hotel menawarkan rate yang relatif murah yang mana (sebagai akibatnya) sarapan tidak termasuk di dalamnya. Tergantung dari seberapa besar perbedaan rate-nya, menurutku ini cukup patut dipertimbangkan. Mengapa? Yah, karena harga makanan di Swiss itu mahal banget! 😆 .

Kebetulan sih tarif termurah hotelku sudah termasuk sarapan sehingga aku tidak perlu membandingkan apa pun. Dan aku rasa ini cukup membantu loh. Sarapannya cukup beragam dan berat (tipikal sarapan ala Kontinental gitu) dan cukup untuk memulai hariku di sana.

Complimentary breakfast at the hotel
Sarapan komplimen di hotel

4. Mencari-tahu keberadaan acara-acara lokal

Satu kesanku yang lain akan Jenewa adalah kotanya yang nampak hidup. Ada banyak acara yang saat itu berlangsung di kunjungan singkatku kesana. Oke, aku nggak tahu sih apakah ini dikarenakan musim panas atau memang seperti itu sepanjang tahun. Maksudku adalah, yang penting kita mesti mengetahui keberadaan acara-acara lokal di sekitar kita.

Di Sabtu malam, aku pergi ke Parc Moynier dimana, saat itu, ada pemutaran film gratis loh di tamannya. Yah, layar tancap gitu lah, haha 😆 . Karena gratis, jelas dong itu tamannya penuh banget. Bahkan banyak pula yang niat membawa tikar dan kursi piknik segala *niat*, huahaha 😆 . Waktu itu kebetulan filmnya kurang menarik untukku (film koboi tahun 1964 A Fistful of Dollars-nya Clint Eastwood, bukan genre-ku deh) sehingga aku pergi setelah 40 menit. Tetapi tetap aja lah ya, mungkin akan ada acara yang menarik di dekat kita. Jika kita tahu, kan kita bisa mendatanginya.

A free movie screening in the park
Layar tancap di sebuah taman di Jenewa
Travelling

#1781 – Why Kuwait Airways Disappointed Me

ENGLISH

Last weekend, I organized a weekend trip to Geneva mainly because I wanted to try Kuwait Airways’ fifth freedom flight, which they operated out of Frankfurt. However, as I mentioned in that post, I was moved to a Lufthansa Cityline flight and so I felt disappointed. And this post is meant to let me explain why.

***

First of all, that day, Kuwait Airways still operated their regular Kuwait City – Frankfurt – Geneva. I saw their Airbus A330-200 upon landing in Geneva:

Kuwait Airways still flew to Geneva that day
Kuwait Airways still flew to Geneva that day.

So I wondered, why did they move me to a Lufthansa flight? First of all, I don’t think because the flight was overbooked. I checked my Lufthansa ticket and it was bought in May, some two months before the trip took place. So it was not by any means “last-minute booking due to an overbooked flight”.

Actually, I do acknowledge the “difficulties” with operating a fifth-freedom route. Being an international route operated by an airline from a third country as a tag-on flight, I could imagine there would be (many) more restrictions surrounding this route (permit-wise, politics, etc). Moreover, they would still have to compete with the local airlines who can provide more frequent services. Therefore, I give them the benefit of the doubt and I don’t really complain only because I was moved to a Lufthansa CityLine flight.

After all, there were many things which Kuwait Airways actually did right with this situation:

  1. Lufthansa is a well-known European legacy carrier. So it was not like they moved me to a random cheap LCC flight.
  2. While on Lufthansa, they bought me the most expensive Lufthansa’s economy ticket (the Y sub-class, i.e. the full fare economy class). While this meant nothing in terms of service which I received on board, this made a huge difference for my Star Alliance frequent flyer program, which I joined via Asiana. With this fare, I got the full 100% miles for the flight. Whereas had I not been moved from Kuwait Airways’ flight, I would have got no miles for any of my frequent flyer programs, lol 😆 .
  3. The Lufthansa flight was scheduled to depart just 5 minutes before the Kuwait Airways’ flight, so it was not like the move would disrupt my plan tremendously.

***

What disappointed me the most was the lack of communication. By “lack”, I mean nil, none, nada; as in there was NO communication from the airline to inform me about this change.

The one and only reason I found out about this change was because I was an avgeek. As usual, of course I would want to choose my own seat so I planned to check-in online at their website. And during this time I realized that the flight number had been changed from KU175 to LH1226. The Lufthansa’s reservation code was valid as I could check-in normally at Lufthansa’s website with it. I I could choose my seat on board my Bombardier CRJ900 flight and get the boarding pass without any problem.

I was moved to this Lufthansa Cityline's flight with a Bombardier CRJ900
I was moved to this Lufthansa Cityline’s flight with a Bombardier CRJ900

But that was it. I only found out because I wanted to check-in online.

All this time, there was NO communication whatsoever from Kuwait Airways that I received to inform me about this change.

Moreover at Frankfurt Airport, the KU175 flight to Geneva was still displayed normally. Had I not checked-in online before, I would not have noticed the change.

The KU175 flight was still scheduled normally in the information screen
The KU175 flight was still scheduled normally in the information screen

Because of this, I thought maybe there was a mistake so I would want to speak with the agent if I still could, somehow, board the Kuwait Airways flight. So I waited until two hours before departure, where the check-in desk was supposed to open. But then nobody came. I waited for 30 minutes and the check-in desk was still empty. The information desk also had no idea about it because the flight was still displayed as being scheduled as normal in their screen. It also did not help where I got one of the worst information desk officer ever who was very rude that I got myself in a small mouth fight with him. More on this a little bit later below 😉 .

I think this was quite fatal. If a passenger with a ticket just came to Frankfurt Airport to check-in, everything would seem so normal. There would be no indication that he had been moved to another flight. However, he would wait there in front of the empty check-in counter and started to wonder while there would be nobody to talk to. On the other hand, the system still recognized the flight as being operated normal so the flight would still be indicated in the departure board. Moreover, even the information desk would not be able to help.

Okay, the ticketing agent might know an idea or two. Admittedly I did not check this, though. However, if you where in this passenger’s shoes, how long before you would actually think about asking the ticketing agent?

Even then, Kuwait Airways operated at Terminal 2 of Frankfurt Airport while Lufthansa at Terminal 1. So even if the passenger eventually found out, he would have to go through the hassle of changing terminals.

Frankfurt Airport Terminal 1 was cooler than Terminal 2, though
Frankfurt Airport Terminal 1 was cooler than Terminal 2, though

So in conclusion, while I think Kuwait Airways did the best thing they could to rebook their passengers (which I really really appreciate) due to whatever problems they might have, their lack of communication was very fatal in my opinion. This was the biggest fault they could ever probably make.

Ironically, their company slogan is “Earning Your Trust”. Well, this is certainly not a way to earn my trust.

***

Okay, let’s get back to the information desk officer I mentioned above.

I asked the guy why the Kuwait Airways’ check-in desk was empty while it was already 90 minutes before the scheduled departure time. He was not being helpful at all. At first he rudely said the desk was already closed. I mean, how could it be closed if it was not opened yet as I had been literally standing there for more than 1 hour waiting for it to be opened? Then he said, again in a rude manner, no the flight was cancelled, which was of course not because every board in the airport still indicated the flight was being on time and my flightradar24 app clearly indicated Kuwait Airways’ 9K-APE was already approaching Frankfurt Airport. And then he got very grumpy and mouthed something in German. Then he yelled at me saying that I should just go to the check-in desk and check-in there. Like, WTF?

As I thought this guy was not willing to help me at all, I decided to leave. However, of course I was not just going to let him bully me like that.

Here is the thing. To maximize the customer satisfaction, Frankfurt Airport installs three buttons in many parts of the airports: green (for good service), yellow (for neutral service), and red (for bad service). These buttons can be found in toilets, information screens, as well as information desks.

So as I was leaving, I told him “Thank you for being helpful, by the way” in a very sarcastic tone. Because I was saying this stuff, he was looking at me. And at this time, I pressed the red button so he saw that I was very not satisfied with his service AND I was reporting him to the Frankfurt Airport management, muahahaha 😈😈😈 .

What happened next, well, you could probably imagine. He screamed at me (inside a busy airport in a weekend) and yelled, “Why only press the button once? Do it twice, or three times!!” Of course I did not and just walked away, ignoring whatever his reaction was. Then he screamed a few German words which I did not bother to listen to.

Oh well…

And of course:

Huahaha 😆

BAHASA INDONESIA

Akhir pekan yang lalu, aku pergi dalam sebuah perjalanan akhir pekan ke Jenewa dengan alasan utama untuk mencoba penerbangan kebebasan-kelimanya Kuwait Airways, yang mereka operasikan dari Frankfurt. Namun, seperti yang kusebutkan di posting itu, aku dipindahkan ke sebuah penerbangannya Lufthansa Cityline dan aku merasa kecewa karenanya. Melalui posting ini, aku berniat menjelaskan alasannya.

***

Pertama-tama, hari itu Kuwait Airways sebenarnya masih mengoperasikan rute Kuwait City – Frankfurt – Jenewanya mereka loh. Aku melihat pesawat Airbus A330-200nya mereka ini ketika mendarat di Jenewa:

Kuwait Airways still flew to Geneva that day
Kuwait Airways masih terbang ke Jenewa hari itu.

Jadilah aku bertanya-tanya mengapa mereka memindahkanku ke penerbangannya Lufthansa? Pertama-tama, aku rasa alasannya bukan lah karena penerbangannya penuh. Ketika tiket Lufthansaku aku cek, ternyata tiket ini dibeli di bulan Mei, alias sekitar dua bulan sebelum perjalanan ini. Ini berarti tiket ini bukan lah “tiket last minute karena penerbangannya overbooked“.

Aku paham kok adanya “rintangan-rintangan” dalam pengoperasian sebuah penerbangan kebebasan kelima. Sebagai penerbangan internasional yang dioperasikan oleh maskapai negara ketiga sebagai lanjutan penerbangan dari negara itu, bisa kubayangkan ada lebih banyak lagi restriksi-restriksi di rute ini (izin terbang, politik, dll). Belum lagi maskapai harus bersaing dengan maskapai setempat yang bisa terbang dengan frekuensi lebih tinggi. Makanya aku tidak mengasumsikan apa-apa dan sebenarnya tidak ingin komplain semata-mata karena aku dipindahkan ke penerbangannya Lufthansa CityLine.

Toh sebenarnya, ada banyak hal positif lain yang sebenarnya dilakukan Kuwait Airways untuk memecahkan masalah ini:

  1. Lufthansa adalah maskapai full service terkemuka di Eropa. Jadi Kuwait Airways bukannya memindahkanku ke maskapai penerbangan murah LCC apa gitu kan ya.
  2. Mumpung masih ngomongin Lufthansa, mereka membelikanku tiket kelas ekonominya Lufthansa yang paling mahal loh (sub-kelas Y, alias tiket ekonomi dengan harga penuh). Walaupun ini tidak berarti apa-apa dalam layanan yang kuterima di pesawat, ini membuat perbedaan besar untuk program frequent flyer Star Alliance-ku, yang mana aku bergabung melalui maskapai Asiana. Dengan harga ini, aku mendapatkan 100% miles/poin dari penerbangan ini. Padahal kalau aku terbang beneran dengan Kuwait Airways, sebenarnya aku malah tidak akan mendapatkan miles apa pun sama sekali loh, haha 😆 .
  3. Penerbangannya Lufthansa dijadwalkan berangkat 5 menit sebelum Kuwait Airways, sehingga perubahan ini secara teknis seharusnya tidak akan begitu mengganggu rencanaku.

***

Yang paling mengecewakanku adalah minimnya komunikasi. Dengan “minim”, maksudku adalah ketiadaan; iya, dalam artian sama sekali TIDAK ADA komunikasi dari pihak maskapai untuk menginformasikan perubahan ini kepadaku.

Satu-satunya penyebab aku bisa mengetahui perubahan ini adalah karena ke-avgeek-anku. Seperti biasa, aku ingin memilih kursiku sendiri sehingga aku check-in online di website-nya mereka. Ketika ini lah aku menyadari bahwa nomor penerbangannya telah berubah dari KU175 menjadi LH1226. Kode reservasi Lufthansa-nya valid dimana aku bisa menggunakannya untuk check-in online di website-nya Lufthansa. Aku bisa memilih kursi di pesawat Bombardier CRJ900nya itu dan mendapatkan boarding pass-nya sama sekali tanpa masalah.

I was moved to this Lufthansa Cityline's flight with a Bombardier CRJ900
Aku dipindahkan ke penerbangannya Lufthansa Cityline dengan pesawat Bombardier CRJ900

Yup, dan sudah segitu saja. Aku bisa mengetahuinya hanya karena aku ingin check-in online.

Selama ini, sama sekali TIDAK ADA komunikasi apa pun dari pihak Kuwait Airways untuk menginformasikan perubahan ini.

Lebih jauh lagi, informasi di Bandara Frankfurt juga menyebutkan penerbangan KU175 ke Jenewa hari itu masih berlangsung normal. Andaikata aku tidak check-in online sebelumnya, aku sama sekali tidak akan menyadari perubahan ini.

The KU175 flight was still scheduled normally in the information screen
Penerbangan KU175 masih dijadwalkan normal di layar informasi bandara

Oleh karena itu, aku mengira mungkin ada kesalahan sehingga aku ingin berbincang dengan petugasnya dimana, jika diperbolehkan, aku masih ingin naik penerbangannya Kuwait Airways. Jadilah aku menunggu sampai dua jam sebelum keberangkatan dimana konter check-in-nya seharusnya mulai dibuka. Tetapi tidak ada seorang pun yang datang. Hingga 30 menit kemudian, konternya masih kosong dan tutup. Meja informasinya juga tidak tahu mengapa karena di sistem mereka penerbangan ini masih dijadwalkan terbang seperti biasa. Tentu saja situasi dimana kebetulan aku mendapatkan petugas meja informasi yang kasar dan rese sampai-sampai aku beradu-mulut dengannya juga tidak membantu lah ya. Ini akan kuceritakan di bawah 😉 .

Menurutku ini adalah kesalahan yang amat fatal. Jika seorang penumpang datang ke Bandara Frankfurt dan ingin check-in, semuanya nampak normal. Tidak ada indikasi bahwa ia telah dipindahkan ke penerbangan lain. Namun, ia akan menunggu di depan konter check-in yang kosong dan mulai was-was sementara tidak ada yang bisa menolong. Di sisi lain, sistemnya masih mengira penerbangan ini berlangsung normal sehingga papan keberangkatan akan masih mengindikasikan penerbangan ini seperti biasa. Lebih jauh lagi, bahkan meja informasinya tidak akan bisa membantu.

Oke, agen tiket pesawat mungkin bisa tahu. Memang sih aku tidak mengecek ini. Namun, butuh berapa lama deh andaikata kalian berada di situasinya si penumpang ini sampai kepikiran untuk bertanya ke agen tiket pesawat?

Apalagi, Kuwait Airways menggunakan Terminal 2 di Bandara Frankfurt sementara Lufthansa berada di Terminal 1. Jadi jika si penumpang ini pada akhirnya tahu, ia pun masih harus repot-repot berpindah terminal bandara.

Frankfurt Airport Terminal 1 was cooler than Terminal 2, though
Terminal 1 Bandara Frankfurt lebih keren daripada Terminal 2-nya sih

Jadi kesimpulannya, walaupun Kuwait Airways memecahkan masalah apa lah yang mereka harus hadapi dengan sangat amat baik (yang sungguh amat kuhargai), ketiadaan komunikasi ini sungguh sangat amat mengecewakan. Ini adalah kesalahan terbesar yang bisa mereka lakukan.

Ironisnya, slogan perusahaan mereka adalah “Earning Your Trust“. Yah, bagaimana ya, dengan caranya mereka begini mah mereka tidak akan mendapatkan kepercayaanku.

***

Oke, mari kita kembali ke bapak-bapak petugas informasi rese yang kusebutkan di atas.

Aku bertanya kepadanya mengapa konter check-in-nya Kuwait Airways kosong padahal sudah tinggal 90 menit sebelum waktu keberangkatan. Nah, ia sama sekali tidak membantu loh. Pertama-tama, dengan kasar ia bilang konternya sudah ditutup. Lah, bagaimana konternya sudah ditutup kalau dibuka aja belum dan konternya sudah aku tungguin selama sekitar 1 jam untuk dibuka? Lalu, dengan kasar lagi, ia bilang penerbangannya dibatalkan; yang mana jelas ini tidak benar karena di layar keberangkatan masih diindikasikan normal dan menurut app flightradar24-ku, pesawat 9K-APEnya Kuwait Airways sudah akan mendarat di Bandara Frankfurt. Ia kemudian menggerutu entah apa dalam bahasa Jerman. Lalu, ia membentakku dan menyuruhku kembali ke meja check-in-nya Kuwait Airways dan check-in disana. Lah, ini maksudnya gimana sih?

Karena aku menyadari orang ini sama sekali tidak berniat membantuku, aku memutuskan untuk pergi. Eh, tapi tentu dengan tidak membiarkannya mem-bully-ku seperti itu dong yaaa.

Jadi begini nih. Untuk memaksimalkan kepuasan pelanggan, Bandara Frankfurt memasang tiga tombol di banyak lokasi bandaranya: hijau (untuk layanan yang baik), kuning (untuk layanan yang biasa saja), dan merah (untuk layanan yang buruk). Tombol-tombol ini bisa ditemukan di toilet, layar informasi, dan juga meja informasi.

Nah jadilah ketika aku beranjak pergi, aku berkata kepadanya dengan nada yang sangat amat sarkastik “Thank you for being helpful, by the way“. Karena aku mengatakan sesuatu kepadanya, saat itu ia memandangku kan. Nah, ketika ini lah aku memencet tombol merah sehingga ia melihat bahwa aku tidak puas dengan layanannya DAN aku melaporkannya ke pihak manajemen Bandara Frankfurt, muahahaha 😈😈😈 .

Apa yang terjadi selanjutnya tentunya tidak mengherankan. Ia berteriak-teriak (di dalam bandara yang sedang ramai) dan dengan nada keras berkata: “Kenapa kamu cuma memencet tombolnya sekali? Pencet lah dua kali atau tiga kali!!” Oh, jelas dong aku tidak menggubrisnya dan aku berlalu (dengan elegan), sama sekali tidak memedulikan reaksinya. Lalu, ia meneriakkan beberapa kata entah apa lah dalam bahasa Jerman yang mana tidak aku dengarkan.

Oh well...

Dan tentu saja doong:

Huahaha 😆

Conference Trip · EuroTrip · One Week Trip · Vacation

#1753 – A Conference Trip to Munich (Part III: Munich)

ENGLISH

Posts in the A Conference Trip to Munich series:

1. Introduction
2. Part I: Garching
3. Part II: The Conference
4. Part III: Munich
5. Part IV: A Flying Saturday

***

Munich

The Staatskanzlei in Munich
The Staatskanzlei in Munich

In the one day that I had in Munich, I created my own walking route plan in the Altstadt (the Old Town) crossing as many interesting marked sites in the free map I got from my hotel as possible.

And what can I say, as I said in the Introduction, I found Munich, especially the Altstadt, to be very beautiful. Really. I mean it. The architecture, the gardens, the city plan, the gates, the buildings, etc. I felt like everything was harmonious so it created this very pleasant and nice atmosphere. I don’t know. I just really liked it.

The Isartor in Munich
The Isartor in Munich

But it was only in the Altstadt though. The other part of the city was pretty much “normal” and just like any other busy European cities, hahaha 😆 .

Allianz Arena

As I mentioned in Part I: Garching, my hotel in Garching was actually located quite close to the Allianz Arena. Football fans would immediately know what that is but perhaps not for non-football fans (like me). So, the Allianz Arena is a football stadium located to the north of Munich that is home to one of the top German football clubs: Bayern Munchen.

A proof that I visited the Allianz Arena in Munich
A proof that I visited the Allianz Arena in Munich

So obviously on my way from Garching to Munich, I decided to stop by there as the stadium was located not so far away from the U-Bahn Station Frötmanning. I did not enter the stadium, btw, as I was not really a football fans so the €19 felt like a lot to me and I’d rather spend it on something else (like good food, for instance, haha 😆 ). So I was just standing outside of the stadium and took a few photos. At least now I have proofs that “I have been there”, haha 😆 .

The Food

A Bavarian three course menu

My Yelp app suggested me a Bavarian restaurant and so obviously I gave it a try. After looking at their menu, I decided to go with their three course menu. This was because with the regular German serving-size, I felt like a three course menu was the better option because, hopefully, they would adjust the size accordingly, haha 😆 . And they did, though still kinda big but it was okay, haha 😆 .

A Schmankerlteller
A Schmankerlteller

For starter, I got a Bavarian soup called Griessnockerlsuppe which tasted a little bit like bakso soup in Indonesia, so it was nice. For the main course, I had a Bayrischer Schmankerlteller which was a pork shoulder dish with Bavarian sausages and kartoffelknoedel. It was also delicious, especially the sausages and the pork shoulder, but not so much the kartoffelknoedel which I generally did not really like anyway (I found the structure to be a bit too “strange” to my liking). For dessert, I got two very delicious apfelkuecherl which was served with cream and ice cream 🙂 .

A German gourmet dinner

Saltimbocca alla Romana
Arguably the fanciest German food I have ever had

In my last evening in Munich, I decided to go to a fancier German restaurant which Yelp also suggested me. I ordered a Saltimbocca alla Romana which was a veal dish wrapped with bacon and served with asparagus and boiled potatoes. And it was SO good plus the serving size was normal and just fit! Hahaha 😆 . For dessert, I had a serving of chocolate mousse and ice cream. The chocolate mousse was okay but I found the ice cream to be too salty. I am not sure if it was supposed to be like that though, but it tasted extremely strange!!

TO BE CONTINUED…

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri A Conference Trip to Munich:

1. Introduction
2. Part I: Garching
3. Part II: The Conference
4. Part III: Munich
5. Part IV: A Flying Saturday

***

Munich

The Staatskanzlei in Munich
Staatskanzlei di Munich

Di satu hari yang kumiliki di Munich, aku menyusun rute jalan kakiku sendiri di Altstadt (Kota Tua)-nya Munich melewati sebanyak mungkin tempat menarik yang ditandai di peta gratisan yang kudapatkan dari hotel.

Dan gimana ya, seperti yang kubilang di Introduction, bagiku Munich, terutama Altstadt-nya, itu sungguh indah. Beneran. Serius. Arsitekturnya, taman-tamannya, penataan kotanya, gerbang-gerbangnya, gedung-gedungnya, dll. Aku merasa semuanya ditata dengan harmonis sehingga atmosfernya sungguh asyik dan kotanya nampak kece banget. Aku sukaaa.

The Isartor in Munich
Isartor di Munich

Tetapi perasaan ini hanya kurasakan di Altstadt-nya saja sih memang. Bagian lain kotanya ya “biasa” saja dan memang mirip seperti kota-kota besar Eropa lainnya, haha 😆 .

Allianz Arena

Seperti yang kusebutkan di Bagian I: Garching, hotelku di Garching berlokasi cukup dekat dengan Allianz Arena. Fans sepakbola tentunya langsung tahu apaan itu Allianz Arena ya tetapi mungkin tidak seperti itu bagi yang bukan fans sepakbola (seperti aku). Jadi, Allianz Arena adalah sebuah stadion sepakbola berlokasi di utaranya kota Munich yang mana merupakan kandang dari salah satu klub sepakbola topnya Jerman: Bayern Munchen.

A proof that I visited the Allianz Arena in Munich
Bukti bahwa aku pernah ke Allianz Arena di Munich

Jadi jelas dong ketika aku kembali dari Garching ke Munich, aku memutuskan untuk mampir di stadionnya yang berlokasi tidak jauh dari stasiun U-Bahn Frötmanning. Aku nggak masuk ke dalam stadionnya sih, btw, karena aku bukan fans sepakbola sehingga harga tiket masuk sebesar €19 (sekitar Rp 300 ribu) terasa mahal bagiku dan mendingan buat yang lain kan ya (makan enak, misalnya, haha 😆 ). Jadilah aku berdiri di luar stadionnya dan foto-foto aja dari sana. Setidaknya sekarang aku memiliki bukti bahwa “aku sudah pernah kesana” kan, haha 😆 .

Makanannya

Three course menu Bavaria

App Yelp-ku menyarankan sebuah restoran Bavaria dan jelas aku memutuskan untuk mencobanya. Setelah melihat menunya, aku memutuskan untuk memesan menu three course mereka. Ini karena dengan ukuran rata-rata sebuah menu di Jerman, aku rasa menu three course adlaah pilihan terbaik karena, mudah-mudahan, ukurannya mereka sesuaikan ya, haha 😆 . Dan memang beneran begitu lho, walaupun masih besar juga sih, haha 😆 .

A Schmankerlteller
Seporsi Schmankerlteller

Untuk makanan pembuka, aku memesan sup Bavaria bernama Griessnockerlsuppe yang rasa kuahnya mirip seperti kuah bakso di Indonesia, jadi lumayan lah. Untuk makanan utama, aku memesan Bayrischer Schmankerlteller yang mana adalah bahu babi yang disajikan dengan sosis ala Bavaria dan kartoffelknoedel. Rasanya enak, terutama sosisnya dan bahu babinya, tetapi aku kurang begitu suka rasa kartoffelknoedel (aku merasa strukturnya terlalu “aneh” untuk lidahku). Untuk pencuci mulut, aku mendapatkan dua buah apfelkuecherl enak banget yang disajikan dengan krim dan es krim 🙂 .

Makan malam gourmet di Jerman

Saltimbocca alla Romana
Mungkin makanan Jerman paling “fancy” yang pernah kumakan

Di malam terakhirku di Munich, aku memutuskan untuk makan di sebuah restoran Jerman yang juga disarankan Yelp. Aku memesan Saltimbocca alla Romana yang mana adalah daging sapi muda yang dibalut dengan bacon dan disajikan dengan asparagus dan kentang rebus. Dan rasanya memang enak BANGET plus ukurannya standar dan pas banget! Hahaha 😆 . Untuk pencuci mulut, aku memesan sebuah menu mousse coklat dan es krim. Mousse coklatnya enak sih tetapi aku merasa es krimnya agak terlalu asin. Aku nggak tahu apakah memang seharusnya seperti itu, tetapi rasanya aneh banget!!

BERSAMBUNG…

Conference Trip · EuroTrip · One Week Trip

#1751 – A Conference Trip to Munich (Part II: The Conference)

ENGLISH

Posts in the A Conference Trip to Munich series:

1. Introduction
2. Part I: Garching
3. Part II: The Conference
4. Part III: Munich
5. Part IV: A Flying Saturday

***

The Conference

The mathematics building in TUM
The mathematics building in TUM

As I said in the Introduction, this was the most interesting conference (topic-wise and people-wise) which I have ever attended. All the talks were very interesting and closely related to my research; and the list of attendees was amazing as well. After the conference, I felt like I have become a “smarter” person with a lot of new knowledge which I got throughout. So from this point of view, the conference was definitely a success for me.

In the conference, I was just an “attendee” who did not have to present anything. However, technically I still did. My supervisor was one of the invited speakers and she decided to present my research. In a way it was similar to the seminar I gave in Delft in January this year, haha 😆 . She, of course, introduced me as well during the presentation and afterwards I got a few questions and comments from some other PhD students as well. So presentation-wise, the conference was also a success.

Technically still "presenting"
Technically still “presenting”

I also learned a lot during the conference regarding the politics in academia. You see, in academia, a conference is not just about the presentations. A very important aspect (even probably more important than the talks) of the conference is the networking opportunity where ones can meet, in person, other researchers or professors in a similar field. By networking, I mean in a much deeper level than just exchanging business cards or introducing themselves even though this could be true for newbies like me. However, most of the established people in the conference have already known each other so they are well beyond that. What they are after is, for instance, a collaboration possibility, research grant proposal, etc. You know, the “making money” part in academia life. This showed me how the other side of the academia working life is and helped me a lot in making big decision for my future 😉 . So in this sense, the conference was a success too.

Beer reception
The beer reception was a good place for networking

As I was relatively a newbie (though my supervisor said she couldn’t introduce me as a “new” student as I was rather “old” because I was already approaching the end of my fourth year, haha 😆 ), I was introduced a few times to several different professors during the conference. We planned to invite one of them to be part of my PhD graduation committee so it would be great if I made good impression. Let’s just say I hope I did, haha. During a dinner, this professor actually quizzed me about a mathematical question after I had a few sips glass of beer on which he joked he would agree to be in the committee only if I could answer the question. Luckily I could, ahahahah 😆 . So from this point of view the conference was a success as well 😛 .

The Conference Dinner and Social Events

As in any conference, there was an organized conference dinner as well and, obviously, I joined in. The dinner was a buffet dinner at a fancy Bavarian restaurant in the small town of Garching. I sat in the PhD tables (well, it was basically free where you could sit but, unsurprisingly, naturally the professors tend to sit together and so do the PhDs, hahaha 😆 ) which was nice because we were pretty much in the same stage of our careers of course 😛 . The dinner itself was nice. It started with a buffet appetizers followed by a buffet main courses (which were super fatty to be honest, including fried pork skin!). And then the super delicious dessert, a Kaiserschmarrn served with jam and ice cream, was served on the table.

A Kaiserschmarrn with jam and ice cream
A Kaiserschmarrn with jam and ice cream

There were other unofficial social events as well, such as dinner and drinks at a few biergartens, which were really nice!

TO BE CONTINUED…

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri A Conference Trip to Munich:

1. Introduction
2. Part I: Garching
3. Part II: The Conference
4. Part III: Munich
5. Part IV: A Flying Saturday

***

Konferensinya

The mathematics building in TUM
Gedung matematikanya TUM

Seperti yang kusebutkan di posting Pembukaan (Introduction), konferensi ini adalah konferensi paling menarik (dari segi topik dan peserta) yang pernah kuhadiri. Semua presentasinya sungguh amat menarik dan memang berkaitan erat dengan risetku; dan daftar pesertanya juga keren banget. Setelah konferensi ini, aku merasa aku telah menjadi semakin “pintar” dengan ide-ide dan pengetahuan baru yang kudapatkan sepanjang konferensi. Jadi dari sisi ini, konferensinya sukses untukku.

Di konferensinya, aku hanyalah “peserta” saja karena aku tidak mempresentasikan apa pun. Namun, secara teknis aku masih presentasi sih. Pembimbingku adalah salah seorang invited speaker di konferensi ini dan ia memutuskan untuk mempresentasikan risetku. Jadilah presentasinya kurang lebih mirip seperti seminar yang kuberikan di Delft Januari lalu, haha 😆 . Ia, jelas, memperkenalkan aku juga di presentasinya sehingga setelahnya aku mendapatkan beberapa pertanyaan dan komentar dari beberapa mahasiswa PhD lainnya. Jadi dari segi presentasi, konferensi ini juga lah sukses.

Technically still "presenting"
Secara teknis aku masih “presentasi”

Aku juga banyak belajar dari konferensi ini mengenai politik di dunia akademia. Di dunia akademia, sebuah konferensi itu lebih daripada sekedar presentasi-presentasinya saja. Salah satu aspek sangat penting (bahkan mungkin lebih penting daripada presentasinya) dari sebuah konferensi adalah kesempatan untuk networking dimana kita bisa bertemu, langsung bertatap-muka, dengan peneliti-peneliti dan profesor-profesor lain di bidang yang sama. Dengan networking, maksudku adalah definisinya yang jauh lebih dalam daripada sekedar bertukar kartu-nama atau memperkenalkan diri ya walaupun mungkin ini bisa jadi benar untuk newbie seperti diriku. Namun, kebanyakan peserta yang sudah mapan di konferensi ini kan sudah saling kenal satu sama lain cukup lama sehingga hubungan mereka juga sudah lebih akrab daripada itu. Yang mereka inginkan, misalnya, biasanya adalah kemungkinan untuk berkolaborasi, menulis proposal untuk pendanaan riset, dll. Tahu lah, bagian “mencari duit” dari kehidupan di akademia. Ini menunjukkan sisi lain dari kehidupan pekerjaan di dunia akademik dan sungguh amat membantuku membuat keputusan besar untuk masa depanku nantinya 😉 . Jadi dari sisi ini, lagi, konferensinya sukses.

Beer reception
Resepsi bir ini adalah kesempatan baik untuk networking

Karena aku masih cukup newbie (walaupun pembimbingku bilang ia tidak bisa memperkenalkanku sebagai orang “baru” karena aku sudah lumayan “tua” dimana aku sudah mendekati akhir dari tahun keempatku kan, haha 😆 ), beberapa kali aku dikenalkan dengan beberapa profesor di konferensi ini. Kami berencana mengundang salah seorang profesor untuk menjadi bagian dari komite kelulusan PhDku sehingga penting dong ya bagiku untuk memberikan kesan yang oke #pencitraan. Mudah-mudahan sih aku sukses ya, haha. Nah, di suatu acara makan malam, profesor yang kita undang itu tiba-tiba memberikanku sebuah kuis soal matematika dong setelah aku minum dua gelas bir dan ia berkata ia (bercanda sih) akan setuju untuk mengambil bagian sebagai komiteku apabila aku bisa menjawab pertanyaannya. Ih. Untungnya aku bisa menjawab kuisnya dengan benar, ahahahaha 😆 . Jadi dari sisi ini, konferensinya sukses lagi kan ya 😛 .

Conference Dinner dan Acara-Acara Sosial

Seperti layaknya sebuah konferensi, ada sebuah conference dinner yang diselenggarakan dan, jelas dong, aku ikutan. Makan malamnya adalah makan malam buffet di sebuah restoran Bavaria di kota kecil Garching. Aku duduk di meja PhD (sebenarnya bebas sih mau duduk dimana tetapi, tidak mengherankan, secara alami jelas dong ya para profesor cenderung duduk berkumpul bersama dan begitu pula para mahasiswa PhDnya, hahaha 😆 ) yang mana asyik juga karena kami kan kurang lebih berada di tingkat yang sama di karir kami 😛 . Makan malamnya sendiri asyik banget. Dimulai dengan menu pembuka buffet dan diikuti oleh menu makanan utama buffet (yang mana sangat amat berlemak, termasuk kulit babi goreng!) dan diakhiri dengan pencuci mulut, sebuah Kaiserschmarrn yang disajikan dengan selai dan es krim, yang diantarkan ke setiap meja.

A Kaiserschmarrn with jam and ice cream
Kaiserschmarrn dengan selai dan es krim

Ada juga beberapa acara sosial tidak resmi lainnya, misalnya makan malam dan acara minum-minum di beberapa biergartens, seru deh!

BERSAMBUNG…

Conference Trip · EuroTrip · One Week Trip

#1748 – A Conference Trip to Munich (Part I: Garching)

ENGLISH

Posts in the A Conference Trip to Munich series:

1. Introduction
2. Part I: Garching
3. Part II: The Conference
4. Part III: Munich
5. Part IV: A Flying Saturday

***

Getting to Bavaria

KL Logo
Flight: KLM Royal Dutch Airlines KL1793
Equipment: Boeing 737-800 reg PH-BXI
ATD: 09:38 CET (Runway 24 of AMS)
ATA: 10:37 CET (Runway 26L of MUC)

The departure trip started with a bit of a drama. It was a long weekend when I left so a heavy maintenance work was scheduled on the railway between Den Haag and Schiedam (which included Delft) meaning no operating train on the tracks during the entire long weekend. So as a result, to get to Schiphol I would have to take the NS bus service to Den Haag Centraal Station from where I could take the normal train service to Schiphol. The total cost of this trip was the same but added an extra 30 minutes of travel time to the airport.

Nonetheless, I arrived at the airport, had breakfast at KLM Crown Lounge, and walked to the gate about 10 minutes before the scheduled boarding time. The gate was one of the B gates in Schiphol so it was quite a long walk from the lounge. When I arrived at the gate, boarding had already commenced. So in this sense it was actually good as I did not have to wait 😛 .

The airplane today was a KLM’s Boeing 737-800 reg PH-BXI named “Zilvermeeuw”. I quickly settled into my 7F seat (in the first row of the regular economy cabin of a KLM’s Boeing 737-800 😛 ) and not long after, we departed from Schiphol via runway 24. We took a sharp turn heading to the southeast direction to Munich. It was a regular short-haul KLM flight so there was not much to tell here. The snack service began once we reached the cruising altitude and the rest was a pleasant but rather uneventful flight to Munich. At 10:37, we landed at runway 26L of Munich’s Franz Josef Strauß Airport. Here is the landing video:

From there, I went to the S-Bahn Station and took the S8 S-Bahn service to Munich City Center.

Garching

After having lunch in Munich, I took the north-bound U6 U-Bahn service to Garching. The conference would be held at TU Munich’s Garching campus so I decided to stay somewhere closer (obviously).

Garching was a beautiful but very small Bavarian town. However, though, I found it to be quite “boring” in the sense there was nothing else to do there as a visitor. I mean, there were a few places of attraction (including Bayern Munchen’s Allianz Arena) but they were several kilometers away. On my first day I was super bored that I was thinking to go to the Allianz Arena just 20 minutes before it was closed but I thought it was still a much better decision than having nothing else to do, lol 😆 . But then a friend of mine messaged me asking about a small math problem her colleague gave her. Yay! So now I had a reason to not go to the Allianz Arena as I had something else more fun to do 😛 .

Garching
Garching

On the other free time I had during my stay in Garching, I decided to go to the Flugwerft Schleissheim, an aviation museum (obviously 😆 ) located in Oberschleissheim, about 5 km away from Garching. Luckily there was a bus which departed from just in front of my hotel that went directly to Oberschleissheim. From the bus stop I still had to walk for about 500 meter before I reached the museum. But the walk was pleasant (albeit the rainy weather that day) as I had to pass the Schleissheim Palace.

As expected, it was heaven! Haha 😆 . The museum consisted of a few main rooms. The first room was full of the older generation airplanes (mostly single-engined) and many model planes as well. To get to the second room, we passed an airplane hangar which was quite cool. Btw, the museum was actually located at the Schleissheim Airfield, a very small airfield used mainly for general aviation. The second room was a hangar full of the newer generation airplanes, including fighters and research planes as well. It was super cool!! 😀

An aviation museum in Munich
The Flugwerft Schleissheim in Oberschleissheim

The Food

The Monday of the start of the trip was a public holiday in Germany as well and it turned out that almost everything was closed. So during my transit time in Munich (between my S8 and U6 ride from Munich Airport to Garching), it was difficult for me to find an open restaurant. Feeling really hungry already, I decided to go to an Asian restaurant. I ordered a fried duck dish and, as expected, it was delicious; but the serving was, well, a German serving. Read: extremely overly HUGE! This, indeed, reminded me that I was in Germany, hahaha 😆 .

In Garching, I had dinner with my supervisor and many other professors (this was the dinner where I got introduced to the other professors). I decided to order a children menu schnitzel, and what came out was like this:

A children menu schnitzel
A children menu schnitzel

Yes people, that was the children menu, which in my opinion was actually a regular adult menu in any other countries, lol 😆 . My supervisor ordered a half-sized schnitzel as well and what came out was like mine, but with an extra piece of meat of about the same size, and twice as many french fries. Like, really!! 😅😅😅😅😅

TO BE CONTINUED…

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri A Conference Trip to Munich:

1. Introduction
2. Part I: Garching
3. Part II: The Conference
4. Part III: Munich
5. Part IV: A Flying Saturday

***

Ke Bavaria

KL Logo
Penerbangan: KLM Royal Dutch Airlines KL1793
Pesawat: Boeing 737-800 reg PH-BXI
ATD: 09:38 CET (Runway 24 of AMS)
ATA: 10:37 CET (Runway 26L of MUC)

Perjalanan keberangkatanku dimulai dengan sebuah drama. Waktu berangkatanku adalah ketika long weekend sehingga sebuah pekerjaan maintenance berat jalur kereta di antara Den Haag dan Schiedam (meliputi Delft) sedang dikerjakan. Ini berarti tidak ada kereta yang beroperasi di jalur ini sepanjang long weekend itu. Sebagai akibatnya, untuk pergi ke Schiphol aku harus naik layanan bus NS ke Den Haag Centraal dan dari sana aku bisa naik kereta biasa ke Schiphol. Biaya total perjalanan ini sama dong padahal waktu tempuhku menjadi bertambah sekitar 30 menit ke bandara, haha.

Singkat cerita, aku tiba di bandara, sarapan di Crown Lounge-nya KLM, dan berjalan ke gerbang keberangkatanku sekitar 10 menit sebelum waktu boarding. Gerbangnya waktu itu adalah salah satu gerbang B di Schiphol sehingga aku harus berjalan cukup jauh dari lounge. Ketika tiba di gerbangnya, boarding sudah dimulai. Dari sisi ini asyik juga sih jadi aku kan nggak perlu menunggu ya 😛 .

Pesawatnya hari ini adalah sebuah Boeing 737-800nya KLM berregistrasi PH-BXI bernama “Zilvermeeuw”. Aku langsung menyamankan diriku duduk di kursi 7F (di barusan pertama kabin ekonomi reguler di Boeing 737-800nya KLM 😛 ) dan tidak lama kemudian, pesawat berangkat dari Schiphol melalui landasan pacu 24. Pesawat kemudan berbelok tajam ke arah tenggara menuju Munich. Penerbangan ini adalah penerbangan reguler jarak dekatnya KLM sehingga nggak banyak yang bisa kuceritakan di sini. Tidak lama setelah pesawat stabil di atas, layanan snack dibagikan. Sisa penerbangannya berlangsung nyaman tetapi ya memang uneventful gitu deh. Jam 10:37, pesawat mendarat di landasan pacu 26L Bandara Franz Josef Strauß di Munich. Berikut ini video pendaratannya:

Dari sana, aku naik kereta S-Bahn jalur S8 menuju pusat kota Munich.

Garching

Setelah makan siang di Munich, aku naik metro jalur U6 arah utara menuju Garching. Konferensinya akan diadakan di kampus TU Munich yang berada di Garching sehingga aku memutuskan untuk menginap di dekat-dekat sana (jelas lah ya).

Garching adalah sebuah kota Bavaria kecil yang indah tetapi amat kecil. Namun, aku merasa kotanya agak “membosankan” karena memang tidak ada apa-apa yang bisa dilakukan di sana sebagai pengunjung. Maksudku, ada sih beberapa atraksi menarik (termasuk Allianz Arenanya Bayern Munchen itu) tetapi jaraknya beberapa kilometer gitu deh dari Garching. Di hari pertamaku di sana aku bosan banget sampai-sampai aku berpikiran untuk pergi ke Allianz Arena 20 menit sebelum stadionnya ditutup loh. Toh aku masih merasa itu adalah pilihan terbaik daripada bingung nggak jelas mau ngapain kan, haha 😆 . Eh untungnya tidak berapa lama kemudian aku mendapatkan email dari temanku yang bertanya mengenai sebuah permasalahan matematika yang ia dapatkan dari koleganya. Horee! Aku jadi ada alasan untuk nggak pergi ke Allianz Arena sore itu dan mendapatkan sesuatu yang lebih seru untuk dikerjakan! 😛 .

Garching
Garching

Di waktu senggang lainku di Garching, aku memutuskan untuk mengunjungi Flugwerft Schleissheim, sebuah museum pesawat (jelaasss, hahahaha 😆 ) yang berlokasi di Oberschleissheim, sekitar 5an km dari Garching. Untungnya ada bus yang berangkat dari depan hotelku yang pergi langsung ke Oberschleissheim. Dari haltenya aku harus berjalan sekitar 500 meter sih sebelum mencapai museumnya. Tetapi jalan kakinya asyik sih (walaupun cuacanya sedang hujan waktu itu) dimana aku harus melewati Istana Schleissheim.

Seperti dugaanku, tempatnya surga banget! Haha 😆 . Museumnya terdiri dari beberapa ruangan utama gitu. Ruangan pertama penuh dengan pesawat-pesawat generasi super tua (kebanyakan yang mesinnya cuma satu gitu) dan beberapa model pesawat. Untuk pergi ke ruang kedua, aku harus melewati sebuah hanggar pesawat yang nampak keren. Btw, museumnya berlokasi di Lapangan Terbang Schleissheim, sebuah lapangan terbang kecil yang biasanya hanya dipakai untuk penerbangan kecil sipil gitu. Ruangan kedua adalah hanggar besar yang berisi pesawat-pesawat yang lebih baru, termasuk pesawat tempur dan pesawat riset juga. Keren banget!! 😀

An aviation museum in Munich
Flugwerft Schleissheim di Oberschleissheim

Makanannya

Hari Senin ketika aku berangkat itu adalah tanggal merah di Jerman sehingga ternyata semua-semuanya pada tutup dong. Jadilah ketika transit di Municg itu (dari perjalanan S8 dan U6ku dari Bandara Munich ke Garching), sulit bagiku untuk menemukan restoran yang buka. Merasa lapar, ya sudah aku makan di sebuah restoran Asia. Aku memesan menu bebek goreng yang mana rasanya enak; tetapi ukurannya itu Jerman banget! Baca: sangat amat teramat RAKSASA! Tapi ini jadi mengingatkanku bahwa memang aku sedang berada di Jerman deh, hahaha 😆 .

Di Garching, aku makan malam dengan pembimbingku dan beberapa profesor lainnya (ini adalah makan malam dimana aku dikenalkan dengan beberapa profesor itu). Aku memesan menu anak-anak berupa schnitzel, dan yang keluar kayak gini:

A children menu schnitzel
Schnitzel ukuran anak-anak

Iya loh, segitu itu ukuran menu anak-anak, yang mana menurutku adalah ukuran menu dewasa standar di negara-negara lain, hahaha 😆 . Pembimbingku memesan schnitzel untuk ukuran dewasa tetapi yang berukuran setengah dan yang keluar adalah sama seperti milikku, tetapi dengan satu ekstra potongan daging berukuran sama dan kentang goreng sebanyak dua kali lipatnya. Beneran!! 😅😅😅😅😅

BERSAMBUNG…