#1910 – Furniture Shopping

ENGLISH

The two months or so, I have been busy with, well, furniture shopping! This is certainly what comes with buying my own apartment, haha.

As I knew that this would be a big shopping spree, I needed to follow some rigorous planning on how I would proceed with it. This was because, clearly, my time was limited and, more importantly, so was my budget, haha 😆 .

Planning

I started with the most fun part of it. I asked my agent the floormap of my apartment and then listed what I would want to have in each room. The floormap allowed me to have quite precise estimate on the size of the stuffs that I wanted. Btw, this was the most fun part because at this stage I was not thinking of my budget yet, lol 😆 .

When I was, sort of, done, I started to attach rough numbers to each of the item. I summed them all, added some percentage of it on top as my “margins”, and ended up with such a big number! Lol 😆 .

Clearly this could potentially be a problem if I wasn’t careful. So I needed a strategy…

A Strategy

A strategy briefly entered my mind where I would buy a lot of “cheap” stuffs (possibly from Ikea 😛 ) so I would have a fully furnished apartment that would still be within my budget. However, I quickly dismissed this strategy as I did not think this would be the best, especially in the long run. This apartment would literally be mine so it would be wiser to invest in better quality furniture! Haha…

As I would live here in longer-term, all I needed at this point were the “necessities”, i.e. the basic furnitures I would need to have to make this apartment, at least, livable. I did not need everything I wanted by now; as I would be able to buy the others along the way. Without blowing my budget, this would allow me to buy “better” products.

Execution

A strategy set up, I then executed it. In order to get “better” products, I also asked around (read: my friends and colleagues). They gave me really valuable advices on which stores and (type of) products they would recommend. I seriously studied those advices, especially on the very necessary furnitures (e.g. bed, washing machine, fridge, sofa).

Though this meant I would need to invest more time (as there were several stores to check out (instead of one)), it was actually quite fun and I enjoyed it! Haha 😆 . While doing so I needed to watch my budget, though. I wouldn’t say I had a small budget for furniture, but of course it was also not infinite 😛 .

While it was certainly super comfortable and awesome and stuffs (I tried it), obviously I was not going to buy this €5000 (after discount price) bed.

About two weeks ago, most of those furnitures were delivered and assembled, and so I could start living in my own apartment. But still, this is all not done yet! It feels like there are still more things that I need!! Haha 😆 . But well, I don’t need to hurry and it is better to do it slowly, I think 😀 .

BAHASA INDONESIA

Dua bulanan terakhir, aku telah disibukkan dengan belanja mebel! Yah, ini mah jelas apa yang menjadi bonus dari yang namanya membeli apartemenku sendiri lah ya, haha.

Karena aku tahu belanja ini akan menjadi belanja yang besar banget, jelas aku membutuhkan perencanaan yang matang untuknya. Ini karena, jelas, waktuku terbatas dan, yang lebih penting, budget-ku juga, haha 😆 .

Perencanaan

Perencanaan aku mulai dengan bagian paling menyenangkan. Aku meminta kopian denah apartemenku dan kemudian mendaftar apa saja yang ingin aku miliki di setiap ruangan. Denah ini membantuku membuat estimasi yang cukup akurat mengenai ukuran barang-barang yang kuinginkan. Btw, ini adalah bagian paling menyenangkan karena aku masih belum mempertimbangkan budget-ku, haha 😆 .

Ketika aku sudah selesai, aku mulai mengaitkan perkiraan biaya kasar ke masing-masing item. Aku menjumlahkan semuanya dan menambahkan sekian persen di atasnya untuk “jaga-jaga”, dan hasilnya aku mendapatkan bilangan yang besar banget! Huahaha 😆 .

Jelas banget ini bisa menjadi masalah apabila aku tidak berhati-hari. Jadilah jelas aku membutuhkan sebuah strategi…

Sebuah Strategi

Sebuah strategi sempat memasuki pikiranku dimana aku akan membeli banyak barang-barang “murah” (mungkin dari Ikea 😛 ) sehingga aku akan memiliki apartemen dengan mebel lengkap tetapi biayanya terjangkau. Namun, tidak lama strategi ini langsung kubuang karena aku rasa ini bukanlah strategi terbaik, terutama untuk jangka panjang. Apartemen ini akan menjadi milikku sehingga lebih bijak apabila aku membeli barang-barang yang berkualitas lebih baik! Haha…

Karena aku akan tinggal disini untuk jangka panjang, yang kubutuhkan saat ini adalah “yang esensial-esensial” dulu, yaitu mebel-mebel yang harus ada supaya apartemen ini, setidaknya, bisa ditinggali. Aku toh tidak membutuhkan semuanya sekarang kan; dan yang lain-lain itu bisa kubeli sembari jalan. Tanpa membuat budget-ku membengkak, ini memungkinkanku untuk membeli produk-produk yang “lebih baik”.

Eksekusi

Sebuah strategi sudah terbentuk, saatnya untuk melaksanakannya. Untuk mendapatkan produk yang “lebih baik”, aku juga mengumpulkan informasi dari sekitarku (baca: teman-teman dan kolega-kolega). Mereka benar-benar memberikan saran yang berguna banget untuk toko-toko dan (tipe) produk yang mereka rekomendasikan. Aku sungguh-sungguh mempertimbangkan masukan-masukan itu, terutama untuk mebel-mebel utama (misalnya ranjang, mesin cuci, kulkas, sofa).

Walaupun ini berarti aku harus menghabiskan lebih banyak waktu (karena ada beberapa toko yang harus aku cek (bukannya satu)), toh ini rasanya seru dan aku menikmatinya! Haha 😆 . Ketika melakukannya aku harus memperhatikan budget-ku sih. Sebenarnya menurutku budget-ku sih nggak kecil-kecil amat, tetapi kan juga bukan berarti tak terbatas ya 😛 .

Walaupun memang sangat nyaman, enak, dan keren banget lah (aku sudah cobain), jelas dong aku tidak membeli ranjang seharga €5000an ini (sekitar Rp 75 juta), ini pun harga setelah diskon.

Sekitar dua minggu yang lalu, sebagian mebel itu sudah diantar dan sudah dipasang, sehingga kini aku sudah bisa meninggali apartemenku. Tapi tetap aja, ini semua belum selesai! Rasanya masih ada aja yang mesti dibeli!! Hahaha 😆 . Tapi mah sebaiknya jangan buru-buru dan pelan-pelan aja lah ya 😀 .

#1909 – The Mental Roller Coaster of My PhD Defense

ENGLISH

This post has been sitting in the Draft section for quite some time, patiently waiting for its turn to get published. Well, before the topic becomes too outdated, I share it now 🙂 .

***

Some time ago, I shared how my PhD defense and graduation went. In that post, I concentrated on what happened during that day, one of the most important days in my life. This post will cover a different aspect of the defense: the emotional roller-coaster I had to “ride” – the one that peaked during the defense, haha.

Defending

During my PhD thesis defense

I think it is not surprising that a PhD defense could be “terrifying” for the PhD candidate. Well, it is basically “the” moment the candidate has been working for. All of his/her life in the last four to five (maybe even more) years is for this moment. So when the moment is approaching, so is the tension.

Luckily for me, though, about ten days before the defense, I attended a really, really big and awesome party. I have to say the party helped channel out a lot of the tension away.

The party involved me dressing up in a Star Trek uniform too 😛

Then exactly a week before the defense, my supervisor organized a “practice” session between me, her, and a professor who was not directly involved in my PhD research. The idea was that I would get bombarded with questions; and involving an “outsider” was certainly a good idea to open up new perspective I might have not thought of. And I did well in this session. We planned this session for an hour but it ended up being two hours, haha. This, certainly, raised my confidence level as well, making me feel that I was, in fact, ready for the defense.

The day before the defense, I went to Amsterdam with my parents and my brother. While having lunch at a Japanese restaurant, I started to feel not really good. I wasn’t sick, but it felt like I was going to get sick. It was weird as I was completely fine before, so I thought it might be because the tension of the defense started to crawl in and it affected my brain. Whatever it was (I am sure it wasn’t the food, though 😛 ), what I knew was that I needed some rest. So immediately after lunch, we went back to Delft.

A bowl of ramen for lunch

A bowl of ramen for lunch

On the day of the defense, I misread the bus number which caused us to take the wrong bus to go to the venue of my defense. As a result, we had to walk to the Aula before my defense, haha. On the flip this, this mistake was good to make as it made me realize I was not in the “best” mental state. I needed to take a deep breath and calm down.

Though, it was much easier said than done, haha. I felt really crazily nervous during the defense; though the advices from the British stand-up comedian appeared to work and I looked perfectly fine 😛 . Obviously my brain was still functioning fine in processing the questions and providing the answers. Actually it worked at 100% performance capacity, though it felt like some good portion of that was spent to manage the anxiety, haha. But this was part of the defense “game”, indeed 😉 .

Defending

Defending my thesis and arguments

And so it was also unsurprising that I felt really tired once the defense was finished, haha. But at the same time, I also felt glad it was over 🙂 .

Then, the graduation followed immediately. As I mentioned before, this part was the most “emotional” part of all. This was the moment every PhD candidate was hoping and working towards for. And now, this moment was mine. I was, finally, there.

Following my graduation was a speech by my supervisor. As I also mentioned, we had known each other for almost seven years. She was actually the one who opened the door for me to move to Europe in 2010, when she awarded me the full Master scholarship to TU Delft. And now, here we were, seven years later, and I was standing in front of her (all other people as well) just after becoming a Doctor. For a short moment, I had tears in my eyes. Just a little bit, though 😛 .

A graduation speech

My graduation speech

My mental state gradually went back to normal from thereon. The reception and dinner that followed brought up the festive feeling in me, thus neutralizing the melancholy that had formed.

Then, what I felt was the feeling of “freedom”. Not that I was not “free” before, but more like a “free” feeling once I achieved what I had been working so hard for. This, of course, came with a sense of satisfaction and some level of confidence 🙂 .

***

Yeah, indeed that was an interesting period of my life; not only the actual real stuffs that I needed to take care of, but also the mental aspect that needed to be managed. This period was, indeed, a unique period in the entirety of my PhD years. And I will cherish that.

BAHASA INDONESIA

Posting ini sudah cukup lama duduk manis di Draft menunggu giliran dengan sabar untuk di-publish. Sebelum topiknya menjadi basi, sekarang aku bagikan aja deh ya, hehehe 🙂 .

***

Beberapa waktu yang lalu, aku menceritakan bagaimana sidang dan wisuda PhD/S3-ku berlangsung. Di posting itu, aku konsentrasi pada apa yang terjadi hari itu, salah satu hari terpenting dalam hidupku. Posting ini akan membahas aspek lain dari sidang ini: roller-coaster emosi yang harus aku “naiki” – yang mana puncaknya adalah pada saat sidang itu, haha.

Defending

Pada saat sidang PhDku

Aku rasa tak mengejutkan bahwa sidang PhD itu bisa menjadi “menakutkan” bagi banyak mahasiswa PhD. Iya kan, momen ini adalah momen yang sudah sangat amat dikejar dan diusahakan. Seluruh kehidupannya selama empat sampai lima (bahkan mungkin lebih) tahun adalah untuk momen ini. Jadi ketika momennya beneran datang, kan tekanannya juga terasa semakin tinggi ya.

Untungnya untukku, sekitar sepuluh hari sebelum sidang, ada sebuah party besar dan seru banget. Nah, party-nya benar-benar membantuku untuk menyalurkan banyak tekanan itu keluar.

Di party-nya aku berkostum seragam Star Trek 😛

Lalu, tepat seminggu sebelum sidang, pembimbingku dan aku mengadakan sesi “latihan” antara aku, ia, dan seorang profesor yang tidak terlibat langsung dalam riset PhDku. Tujuannya adalah untuk membombardirku dengan pertanyaan-pertanyaan; dan melibatkan “orang luar” adalah ide yang baik untuk mendapatkan perspektif baru yang belum pernah terpikirkan sebelumnya. Dan aku menjalani sesi ini dengan cukup baik. Sesi yang kami rencanakan selama satu jam ini akhirnya berlangsung dua jam, haha. Ini, jelas, meningkatkan rasa percaya-diriku juga, dimana aku menjadi lebih yakin bahwa memang aku sudah siap untuk menjalani sidang.

Sehari sebelum sidang, aku pergi ke Amsterdam bersama orangtua dan adikku. Ketika makan siang di sebuah restoran Jepang, tiba-tiba aku mulai merasa nggak enak badan dong. Aku nggak sakit sih, tetapi kok rasanya muncul pertanda ke arah sana gitu. Aneh banget karena sebelumnya aku baik-baik saja lho, jadi aku duga sih ini adalah tekanan bawah sadar akibat sidang yang akan kujalani keesokan harinya mulai merembet masuk ke otakku. Apa pun itu (aku yakin bukan karena makanannya kok 😛 ), aku tahu aku perlu beristirahat. Jadilah setelah makan siang, kami kembali ke Delft.

A bowl of ramen for lunch

Ramen untuk makan siang

Di hari sidang, aku salah membaca nomor bus yang menyebabkan kami naik bus yang salah untuk menuju lokasi sidang. Sebagai akibatnya, kami harus berjalan kaki ke Aula sebelum sidang, haha. Sisi baiknya dari kesalahan ini adalah, aku disadarkan bahwa saat itu kondisi mentalku sedang tidak “prima”. Aku perlu menarik nafas dalam-dalam dan menenangkan-diri.

Tapi semua itu mudah diucapkan tapi prakteknya lebih susah sih, haha. Aku merasa amat gugup ketika sidang; walaupun saran-saran dari stand-up comedian asal Inggris bekerja dengan baik sehingga dari luar aku nampak baik-baik saja 😛 . Jelas otakku masih berfungsi dengan baik dalam memproses pertanyaan-pertanyaan dan memberikan jawaban-jawabanku untuknya. Sebenarnya, aku merasa otakku saat itu bekerja dalam kapasitas 100% kok, walaupun rasanya sebagian darinya digunakan untuk mengatur ketegangan yang kurasakan, haha. Tetapi ya memang ini lah bagian dari “permainan” sidang PhD ini sih 😉 .

Defending

Mempertahankan disertasi dan argumenku

Sehingga tidak mengherankan ketika aku merasa lelah ketika sidangnya berakhir, haha. Tetapi di waktu yang sama, aku juga lega semuanya telah berlalu 🙂 .

Kemudian, sidang dilanjutkan dengan wisuda. Seperti yang kusebutkan yang lalu, bagian ini adalah bagian paling “emosional” dari semuanya. Ini lah momen yang mana setiap kandidat PhD harapkan dan bekerja untuknya. Dan kini, momen ini adalah milikku. Akhirnya, aku tiba juga di sana.

Setelah diwisuda, pembimbingku memberikan kata sambutan dan ucapan selamat. Seperti yang pernah kubilang, kami sudah mengenal satu sama lain sekitar tujuh tahunan. Ia lah yang membukakan pintu untukku pindah ke Eropa di tahun 2010, ketika ia menganugerahiku beasiswa penuh S2 ke TU Delft. Dan sekarang, di sini lah kami, tujuh tahun kemudian, aku berdiri di hadapannya (dan orang-orang lain) tepat setelah mendapatkan gelar Doktor. Selama sedikit detik, tanpa terasa aku merasakan sedikit air keluar dari mataku. Sedikit doang kok, haha 😛 .

A graduation speech

Sambutan wisudaku

Kondisi mentalku perlahan-lahan berangsur normal setelahnya. Wisudaku diikuti dengan resepsi dan makan malam yang membawa perasaan senang di dalam hatiku, sehingga menetralisir perasaan melankolis yang telah terbentuk.

Lalu, aku merasakan “kebabasan”. Bukannya aku tidak “bebas” sebelumnya, tetapi lebih seperti perasaan “bebas” ketika aku telah mendapatkan apa yang aku inginkan dan aku telah bekerja-keras banget untuknya, haha. Ini, tentunya, juga datang lengkap dengan kepuasan dan rasa percaya-diri 🙂 .

***

Yeah, memang ini adalah periode yang menarik dari hidupku; tidak hanya harus menghadapi hal-hal yang memang harus aku urus, tetapi aku juga harus bergular dengan aspek mentalnya. Memang periode ini adalah periode yang unik dari tahun-tahun PhDku. Dan aku akan selalu menghargainya.

#1906 – AvGeek Weekend Trip #7 (AMS – CDG – LYS – AMS)

ENGLISH

In mid-March, I went on another Avgeek Weekend Trip. At the time I wasn’t sure whether I would write the story or not. Well, as it turned out, I have decided that I would 😀 .

My routing this weekend. Created with gcmap.com

Posts in the AvGeek Weekend Trip series:
1. AvGeek Weekend Trip #1 (AMS-CDG-STR-AMS)
2. AvGeek Weekend Trip #2 (AMS-MAD-FRA-AMS)
3. AvGeek Weekend Trip #3 (AMS-LYS-NCE-AMS)
4. AvGeek Weekend Trip #4 (AMS–CDG, ORY–LYS–AMS)
5. AvGeek Weekend Trip #5 (AMS-CPH-ARN-AMS)
6. AvGeek Weekend Trip #6 (AMS-CDG, ORY-MRS-BOD-AMS)
7. AvGeek Weekend Trip #7 (AMS–CDG–LYS–AMS)

***

While boarding for my Amsterdam-Paris flight AF1341 was on time, I felt a little bit anxious today because it took awhile to complete. You see, my connecting time in Paris was only 50 minutes and two years ago this short transit time backfired on me. At the time I missed my connecting flight in Paris due to delayed departure from Amsterdam (because of de-icing).

The first flight today was with this Air France’s Airbus A321-200 reg F-GTAD

Anyway, the flight today was operated with Air France’s Airbus A321-200 reg F-GTAD. And, as usual, it was a regular pleasant Amsterdam – Paris flight. As the last time, I felt like the complimentary snack service on board an Air France’s mainline short-haul European flight had decreased in quality a little bit.

The complimentary snack on board flight AF1341. The snack used to be better. This was like HOP!’s level of service last year.

Thank to the buffer time in the schedule, we only got in Paris 5 minutes late. It was not bad at all given that my connecting flight would depart from the same pier.

But then, as it turned out, my connecting Paris – Lyon flight AF7644 was delayed for about 1 hour due to technical problem! Lol 😆 . They had to find a replacement aircraft, which meant they would have to “downgrade” the flight from an A321 to an A320 that was smaller. Consequently, a few passengers were called in the gate, presumably because they needed to be moved to some other flights because of this downgrade. Thankfully, I wasn’t one of them.

Lunch at Air France’s Lounge at Paris-CDG

Anyway, I used this now extra time to have lunch at an Air France’s lounge. The lounge at the pier was closed due to some renovation work so I had to go to the lounge in the next pier. Due to capacity constraint, they did not let qualified passengers to invite guests into the lounge, which infuriated one guy in front of me.

When it was boarding time, I went to the gate. And for the first time ever, my flight would depart from a remote stand of Paris – Charles De Gaulle Airport!! 😍 So they had to take the passengers to the plane with buses, and we got to board via stairs! 😀

Second flight today with this Air France’s Airbus A320-200 reg F-GKXO. We gotta board via stairs!

The flight today would be operated with an Air France’s Airbus A320-200 reg F-GKXO. I was originally seated in seat 1A but I was asked to move to seat 1C because I had two toddlers and their mother sitting next to me, and the older toddler would need to sit in a window seat 😣. Anyway, it was another regular flight to Lyon.

At Lyon Airport, I checked-in for my flight back to Amsterdam. After passing security, I went to an Air France’s salon there. I just intended to ask whether the lounge after immigration still welcomed SkyTeam Elite Plus passengers (It did in August, see AvGeek Weekend Trip #4). Luckily I asked because apparently it did not anymore, even though the attendant did not seem to be really sure about it.

Artsy stuff at Lyon – St. Exupery Airport

I waited there a little bit, but then I was bored. You see, Air France’s lounge at Lyon Airport was really underwhelming (read AvGeek Weekend Trip #3). And so I decided to leave, pass the immigration, and try my luck at the lounge after that. It turned out the attendant was correct, the lounge no longer took SkyTeam Elite Plus passengers 😦 . As there was no way to go back to Air France’s lounge, I just waited at the departure hall.

Third flight today with this KLM Cityhopper’s Embraer ERJ190 reg PH-EZB.

The flight back to Amsterdam would be operated with a KLM Cityhopper’s Embraer ERJ190 reg PH-EZB. It went on time, really smooth, very efficient, and pleasant; just like any other typical KLM flight 🙂 . Just after 19:30, I was already back at Schiphol, haha 😆 .

I had dinner at the airport before heading back to Delft. And here, this short AvGeek Weekend Trip of mine ended 🙂 .

BAHASA INDONESIA

Pertengahan Maret lalu, aku pergi dalam sebuah Avgeek Weekend Trip yang lain. Waktu itu aku nggak yakin apakah ceritanya akan kutulis atau tidak. Ternyata, aku ada waktu sekarang sehingga aku akan menceritakannya 😀 .

Ruteku akhir pekan ini. Kubuat dengan gcmap.com

Posting-posting dalam seri AvGeek Weekend Trip:
1. AvGeek Weekend Trip #1 (AMS-CDG-STR-AMS)
2. AvGeek Weekend Trip #2 (AMS-MAD-FRA-AMS)
3. AvGeek Weekend Trip #3 (AMS-LYS-NCE-AMS)
4. AvGeek Weekend Trip #4 (AMS–CDG, ORY–LYS–AMS)
5. AvGeek Weekend Trip #5 (AMS-CPH-ARN-AMS)
6. AvGeek Weekend Trip #6 (AMS-CDG, ORY-MRS-BOD-AMS)
7. AvGeek Weekend Trip #7 (AMS–CDG–LYS–AMS)

***

Walaupun boarding penerbangan AF1341 Amsterdam-Parisku berlangsung tepat waktu, aku sedikit merasa was-was karena prosesnya berlangsung lama. Begini, waktu transitku di Paris hanya 50 menit saja dan dua tahun lalu waktu transit yang singkat ini membawa pengalaman buruk. Waktu itu, aku ketinggalan penerbangan koneksiku di Paris akibat terlambatnya keberangkatan dari Amsterdam (akibat de-icing).

Penerbangan pertama hari ini adalah dengan Airbus A321-200nya Air France dengan rego F-GTAD ini

Anyway, penerbangan hari ini akan dioperasikan dengan Airbus A321-100nya Air France dengan rego F-GTAD.Dan, seperti biasa, ini adalah penerbangan yang nyaman dari Amsterdam ke Paris. Seperti yang lalu sih, aku merasa layanan snack di kelas ekonominya Air France di penerbangan jarak pendek intra-Eropa kok sedikit menurun ya kualitasnya.

Layanan snack di penerbangan AF1341. Snack-nya dulu lebih oke nih. Ini sih seperti level layanannya HOP! tahun lalu.

Untung akibat buffer time di jadwal, pesawat hanya terlambat 5 menit saja di Paris. Nggak masalah lah karena penerbangan lanjutanku kan dijadwalkan berangkat di pier yang sama.

Tetapi kemudian, ternyata penerbangan lanjutan AF7644 Paris – Lyonku terlambat 1 jam dong karena masalah teknis, haha 😆 . Mereka harus mencari pesawat pengganti, yang mana artinya pesawatnya harus di-“downgrade” dari A321 ke A320 yang lebih kecil. Sebagai akibatnya, ada beberapa penumpang yang dipanggil ke gerbang, aku duga sih mereka harus dipindahkan ke penerbangan lain karena downgrade ini. Untungnya, aku bukan lah salah satu dari mereka.

Makan siang di Lounge Air France di Paris-CDG

Anyway, waktu ekstra ini kumanfaatkan untuk makan siang di lounge-nya Air France. Lounge di pier-ku sedang ditutup karena sedang direnovasi sehingga aku harus pergi ke lounge di pier sebelah. Karena keterbatasan kapasitas, kali ini mereka tidak mengizinkan penumpang dengan akses ke lounge untuk membawa tamu ke dalam, yang mana membuat bapak-bapak di depanku marah besar.

Waktu naik pesawat, aku pergi ke gerbang. Dan untuk pertama-kalinya, penerbanganku akan diberangkatkan dari tempat parkir remote di bandara Paris – Charles De Gaulle!! 😍 Jadi mereka harus membawa penumpang dengan bus dan kami naik pesawat melalui tangga gitu deh! 😀

Penerbangan kedua hari ini dengan pesawat Airbus A320-200nya Air France dengan rego F-GKXO. Naik pesawatnya dengan tangga!

Penerbangan hari ini dioperasikan dengan Airbus A320-200nya Air France dengan rego F-GKXO. Awalnya aku diberikan kursi 1A tetapi aku kemudian dipindah ke kursi 1C karena dua batita dan ibunya yang duduk di sebelahku. Dan batita yang besar mesti duduk di kursi jendela gitu deh 😣. Anyway, penerbangannya sendiri adalah penerbangan reguler ke Lyon.

Di Bandara Lyon, aku check-in untuk penerbanganku ke Amsterdam. Setelah melewati sekuriti, aku pergi ke lounge-nya Air France. Aku hanya berniat untuk bertanya apakah lounge yang berlokasi setelah imigrasi masih menerima penumpang SkyTeam Elite Plus (Agustus lalu sih iya, baca AvGeek Weekend Trip #4). Untung aku bertanya karena ternyata tidak lagi demikian, walaupun petugasnya juga nampak kurang yakin sih.

Hiasan berseni di Bandara Lyon – St. Exupery

Aku menunggu di sana sebentar dan kemudian merasa bosan. Jadi lounge-nya Air France di bandara Lyon memang kurang oke gitu deh (baca AvGeek Weekend Trip #3). Jadilah aku memutuskan untuk keluar, melewati imigrasi, dan untung-untungan dengan lounge setelahnya. Ternyata petugasnya benar, lounge ini tidak lagi menerima penumpang SkyTeam Elite Plus 😦 . Karena tidak mungkin lagi kembali ke lounge-nya Air France, aku menunggu di gerbang keberangkatan saja.

Penerbangan ketiga hari ini dengan Embraer ERJ190nya KLM Cityhopper dengan rego PH-EZB.

Penerbangan kembali ke Amsterdam dioperasikan dengan Embraer ERJ190nya KLM Cityhopper dengan rego PH-EZB. Penerbangan ini tepat waktu, mulus, efisien, dan nyaman lah; sama seperti standar penerbangannya KLM lainnya 🙂 . Sekitar jam 7:30 malam, aku sudah kembali lagi di Schiphol, haha 😆 .

Aku makan malam di bandara sebelum pulang ke Delft. Dan di sini, perjalanan AvGeek Weekend Trip singkat ini berakhir 🙂 .

#1905 – Two Moving Stuffs

ENGLISH

I am moving to my own apartment in Amsterdam this month. Here are a couple of things about that.

Moving = opportunity to throw away stuffs

This one is a little bit different than the ones before (since I moved to the Netherlands, obviously; where I only had to move within Delft). Because I am moving to another city, I would like to move as little stuffs as possible. I mean, I don’t want to spend a lot of time and energy in moving stuffs I do not use nor need anymore. In other words, this is a perfect opportunity to throw away “my garbage stuffs”!

So in some weekends of February and March, I sorted all my stuffs. It was not that surprising (to me) that I was able to gather a lot of stuffs which I did not use nor need anymore; including old clothes, sweaters, jackets, coats, documents, and many other random stuffs, haha. It certainly looked like a lot and would have filled about two big suitcases. So I am super glad that now I don’t have to move two big suitcases of stuffs I won’t even use nor need! 🙂

Moving = a time optimization problem

Now, I still live in Delft. While this weekend I worked hard to make my apartment “livable”, at the moment it is still not ready (even though, the bed, sofa, curtains, essential lamps, fridge, washing machine, etc are already installed). One crucial basic thing is still not installed yet, that is:

the internet connection

Huahaha 😆

I mean, I just can’t live in a place with no internet connection! Haha 😆 . You see, as shown in the (modified) Maslow’s pyramid of need as follows:

Maslow’s pyramid of needs. Source: http://boingboing.net/2013/04/19/mazlow-xxi-c.html

internet is the most basic need of all these days 😛 .

I have made an appointment with a mechanic from an internet provider later on this week. So basically after that, I can start living in Amsterdam.

BAHASA INDONESIA

Aku pindah ke apartemen milikku di Amsterdam bulan ini. Berikut ini dua hal yang berkaitan dengannya.

Pindahan = kesempatan untuk membuang barang

Pindahan kali ini agak berbeda daripada yang sebelum-sebelumnya (semenjak aku pindah ke Belanda, tentunya; dimana aku hanya pindah di dalam Delft saja). Karena aku pindah ke kota lain, aku ingin memindahkan sesedikit mungkin barang. Maksudnya, ogah kan menghabiskan banyak waktu dan energi memindahkan barang-barang yang toh tidak lagi aku gunakan atau butuhkan. Dengan kata lain, pindahan adalah kesempatan emas untuk membuang “barang-barang sampahku”!

Jadilah di beberapa akhir pekan di Februari dan Maret, aku menyortir barang-barangku. Tidak mengherankan (untukku) ada banyak barang yang aku anggap tidak akan lagi aku pakai atau butuhkan; termasuk pakaian-pakaian tua, sweater, jaket, mantel, dokumen-dokumen, dan barang-barang random lainnya, haha. Nampak banyak banget loh dan barang-barang itu akan mengisi setidaknya dua koper besar lah. Jadi aku merasa senang aku tidak harus memindahkan dua koper besar yang berisi barang-barang yang bahkan tidak aku perlukan atau gunakan lagi! 🙂

Pindahan = masalah optimasi waktu

Sekarang ini, aku masih tinggal di Delft. Walaupun akhir pekan kemarin ini aku bekerja keras untuk membuatnya “bisa dihuni”, saat ini sayangnya apartemennya masih belum siap (walaupun ranjang, sofa, gorden, lampu-lampu penting, kulkas, mesin cuci, dll sudah dipasang). Ini dikarenakan ada satu hal penting dan mendasar yang masih belum terpasang, yaitu:

koneksi internet

Huahaha 😆

Maksudku, aku ogah dong tinggal di tempat yang nggak ada koneksi internetnya! Haha 😆 . Yah, kan sesuai dengan yang ditunjukkan piramida kebutuhan dasarnya Maslow (yang dimodifikasi) berikut ini:

Piramida kebutuhan dasarnya Maslow. Sumber: http://boingboing.net/2013/04/19/mazlow-xxi-c.html

internet adalah kebutuhan dasar banget sekarang-sekarang ini 😛 .

Aku sudah membuat janji dengan mekanik dari sebuah perusahaan penyedia layanan internet minggu ini. Jadi pada dasarnya setelah itu sih aku sudah bisa tinggal di Amsterdam.

#1904 – A (Long) Weekend Story

ENGLISH

The theme of this weekend of mine was to make my apartment in Amsterdam habitable, haha.

The apartment comes “empty”, i.e. I have to fill it in with furnitures so that it becomes livable. Well, at least I am “lucky” that I already get the flooring (in many cases in the Netherlands, often an apartment/house does not come with flooring, even the rental ones!) and the walls are already painted (plain white, though, but I am fine with that 😛 ). So these two factors definitely help a lot!

By furnitures, btw, those are not only the bed, tables, sofa (I ended up getting a sofa bed, btw 😛 ), cupboards, chairs, fridge, washing machine, etc; but also the curtains, lamps, etc that need to be taken care of, haha. Many of my weekends in March were filled with preparing for these stuffs; and I was able to get them all delivered this weekend, haha 😛 .

The delivery of some of my furnitures

I took a special day off on Friday (it did not take away from my regular holiday allowance 😀 ), so that I would have a lot of time for this. Obviously, knowing myself I also arranged for some helpers from the stores to help me set up many of those furnitures. Of course I had to pay extra for these services but to me this was super worth it.

So this weekend I was, basically, supervising these works. And of course I helped myself too, so that more work would be finished. Yep, the hammer drill I bought two weeks ago was for this purpose indeed.

Obviously I had to selfie

So is the work finished already? No, not at all, lol 😆 . Quite far from it, actually, lol 😆 . First of all, I just realized I did not properly measure all the dimensions in my apartment and so I bought the wrong stuffs, lol 😆 . This means there are a few things I still need to buy. Secondly, as expected, though, the work took so much time and energy; especially for me who do not do (nor like doing) this kind of activities in a regular basis, haha. And third of all, especially with the ceiling lamps, I find some of the cabling quite confusing and difficult to handle. It needed lots of creativity.

As a result, I am physically very exhausted, now. I actually don’t think this is a good use of my free time and weekend, both for my physical and mental well-being, lol 😆 . And so I am thinking of getting a handyman’s help to do the rest of the work for me, hahaha 😆 . This might cost some fortune (Obviously. What is expensive in the Netherlands is the wage!), but it is worth it!

The assembly extra service was so worth it!!

Nonetheless, at least I can say I learned a few new skills over this (long) weekend. While, to be honest, I didn’t really enjoy it a lot, at least I felt the joy and satisfaction when the stuffs I assembled worked! Lol 😆 .

BAHASA INDONESIA

Tema akhir pekanku kali ini adalah membuat apartemenku di Amsterdam bisa dihuni, haha.

Jadi ceritanya apartemenku ini aku dapatkan “kosong”, artinya aku harus mengisinya dengan mebel-mebel agar bisa aku tempati. Yah, setidaknya aku “beruntung” sih apartemennya sudah berlantai (cukup umum di Belanda, apartemen/rumah itu belum ada lantainya, termasuk yang untuk disewakan!) dan temboknya juga sudah dicat (putih polos sih, tapi aku nggak apa-apa sih dengan warna ini 😛 ). Jadi kedua faktor ini jelas membantu banget!

Dengan mebel-mebel, btw, bukan hanya ranjang, meja-meja, sofa (akhirnya aku membeli sofa bed sih, 😛 ), kursi-kursi, lemari, kulkas, mesin cuci, dll; tetapi juga gorden, lampu-lampu, dll yang juga harus diurus kan, haha. Nah, kebanyakan akhir pekanku bulan Maret lalu aku gunakan untuk mengurus ini nih. Dan aku meminta semuanya untuk diantar akhir pekan ini, haha 😛 .

Pengantaran sebagian dari mebel-mebelku

Aku mengambil cuti spesial di hari Jumat (jadi jatah cuti biasaku tidak berkurang 😀 ), sehingga aku memiliki banyak waktu untuk ini. Jelas, dengan mengetahui diriku sendiri, aku juga membayar jasa beberapa orang untuk membantuku memasang barang-barang ini. Jelas aku harus membayar ekstra tetapi bagiku ini worth it banget.

Jadilah akhir pekan ini aku mengawasi pekerjaan ini. Dan tentu saja aku juga ikutan membantu, sehingga semakin banyak pekerjaan yang terselesaikan. Iya, memang bor perkusi yang kubeli dua minggu yang lalu untuk ini kok.

Jelas mesti selfie dulu dong

Apakah sekarang pekerjaannya sudah selesai? Ya belum lah! Haha 😆 . Masih jauh dari selesai, haha 😆 . Pertama-tama, aku baru menyadari bahwa aku tidak mengukur dengan benar semua dimensi dari apartemenku sehingga beberapa barang yang kubeli salah dong, haha 😆 . Ini artinya ada beberapa barang lain yang masih mesti aku beli. Yang kedua, sesuai dugaanku sih, kegiatan ini sungguh memakan banyak waktu dan energi; terutama untukku yang memang nggak pernah melakukan (dan memang nggak suka) aktivitas beginian, haha. Dan yang ketiga, untuk lampu plafon, aku merasa beberapa kabelnya agak membingungkan dan sulit untuk dikerjakan. Butuh kreativitas banget!

Sebagai akibatnya, sekarang aku merasa lelah banget secara fisik. Aku rasa ini bukanlah ide yang baik untuk menghabiskan waktu senggang dan akhir pekanku, baik untuk kesehatan fisik dan mentalku, haha 😆 . Jadilah sekarang aku berniat untuk memanggil tukang aja untuk menyelesaikan semua sisa pekerjaannya untukku, hahaha 😆 . Mahal sih (Ya iya lah, di Belanda yang mahal kan memang biaya tenaga kerja!) tapi memang worth it!

Layanan ekstra pemasangannya worth it banget!!

Toh walaupun begitu, setidaknya sekarang aku bisa bilang bahwa aku mempelajari ilmu baru akhir pekan (panjang) ini. Walaupun, jujur, aku nggak begitu menikmatinya, setidaknya aku juga merasakan kebahagiaan dan kepuasan ketika aku berhasil memasang sesuatu dan itu bekerja dengan baik! Hahaha 😆 .

#1903 – Firefighting in Marseille

ENGLISH

While having dinner in Marseille during my first (this year) AvGeek Weekend Trip this February, I experienced (well, more like “witnessed”, actually) something new. Something I had never had before!

Entrecote in Marseille

Entrecote in Marseille

While enjoying my entrecote, which unfortunately was a little bit overcooked to my liking, I heard a lot of sirens from the street. And it was kind of weird because it was definitely not from just a passing firetruck/police car/ambulance/whatever as the sound stayed there for some time.

I remember at the time feeling a little bit annoyed because why would someone “play” such loud noise for an extended period of time, haha 😆 . But this “why” was actually a valid question because apparently

the building next to the restaurant was literally on fire!!

😱😱😱😱😱

French firefighters

There were some French firefighters in the street too

Everyone around me stayed calm, though, as the restaurant was not affected by the fire (except that there was an electric outage for a few seconds), which helped me to also stay calm. At that point I almost finished my dish and so I rushed it because I wanted to see the scene, haha. I paid the bill (along with some mini drama with payment) and then went outside to see the scene myself.

Firefighting in Marseille

Firefighting in Marseille

At the time the firefighters had already taken their position, where the very long ladder/platform had been extended to reach the top of the six storey building. Not long after, they opened the “tap” and the firefighter(s) on top of the platform started to “blast” the water.

***

What I admired from this incident was how quickly and organized everything was. In this incident, it was not only the firefighters that were involved. A few meters behind the firetruck, a respiratory ambulance was already ready to retrieve any potential victim. Yep, a respiratory ambulance, the type a fire victim would likely need once escaping a fire!!

Respiratory assistance car was ready

A respiratory assistance truck was ready

Obviously the traffic also needed to be closed during the incident. And the police was ready for that. They put their cars blocking the street so it became sterile. In the meantime, they (or the firefighters? I don’t remember) put a barricade tape around the building to indicate it was an incident zone.

Wow, I was impressed!!

Blocked road

Blocked road

***

Yep, that was my first experience, ever, witnessing firefighters in real action!!

Anyway, as it was my first time, I could not help but to think what are commonly portrayed in Just For Laughs about firefighting. For instance, this prank, haha:

or this one:

Haha 😆 .

So I was thinking imagining there would be a beautiful French lady at the top of the building waiting to be rescued. Then the handsome firefighter would climb the ladder and saved her and then they fell in love and lived happily ever after, lol. What the hell is this crap… 😅😂.

Damn it JFL! 😛

BAHASA INDONESIA

Ketika sedang makan malam di Marseille di AvGeek Weekend Trip pertamaku tahun ini Februari lalu, aku mengalami (hmm, “menyaksikan” lebih tepatnya sih) sesuatu yang baru. Sesuatu yang belum pernah aku alami sebelumnya!

Entrecote in Marseille

Entrecote di Marseille

Ketika sedang menikmati steak entrecote-ku, yang mana dagingnya agak kematangan untuk seleraku, aku mendengar suara sirene dari arah jalan raya. Dan waktu itu rasanya aneh karena jelas suaranya bukanlah dari mobil pemadam kebakaran/mobil polisi/ambulans/apa pun yang lewat karena bunyinya berlangsung cukup lama.

Aku ingat waktu itu aku merasa sedikit sebal karena mengapa sih ini kok seseorang “memainkan” sirene sekeras ini lama banget pula, haha 😆 . Nah, “mengapa” ini sebenarnya adalah pertanyaan yang tepat karena ternyata

gedung di sebelah restoran ini sedang kebakaran dong!!

😱😱😱😱😱

French firefighters

Ada beberapa pemadam kebakarannya Prancis di jalan juga

Semua orang di sana tenang-tenang aja sih, karena memang restorannya tidak terpengaruh kebakarannya (kecuali sempat mati lampu selama beberapa detik), sehingga aku juga tenang-tenang aja dong ya. Waktu itu, aku sudah nyaris menyelesaikan makan malamku dan jadilah aku buru-buru menyelesaikannya karena aku pengen melihat TKPnya, haha! Aku membayar tagihannya (ditambah drama mini pula dengan pembayarannya) dan kemudian keluar restoran untuk langsung melihat tempat kejadian.

Firefighting in Marseille

Pemadaman api di Marseille

Waktu itu, pemadam-kebakarannya sudah siap siaga di posisinya, dimana tangga/boksnya yang panjang banget itu sudah dipanjangkan untuk mencapai puncak gedung bertingkat enam tersebut. Tak lama kemudian, “kran air”-nya dibuka dan pemadam-kebakaran yang berada di boks itu mulai “menyemprotkan” air ke arah gedung.

***

Yang aku kagumi dari insiden ini adalah seberapa cepat dan teraturnya semua pihak yang terlibat. Di insiden ini, bukan hanya pemadam-kebakaran yang terlibat. Beberapa meter di belakang mobil pemadam kebakaran, sebuah mobil paramedis pernafasan sudah siap siaga untuk menerima korban (jika ada). Yup, mobil paramedis pernafasan, suatu bantuan yang sangat mungkin dibutuhkan oleh korban yang baru saja selamat dari kebakaran kan!!

Respiratory assistance car was ready

Sebuah mobil paramedis pernafasan telah siap siaga

Dan jelas lalu-lintas harus ditutup sepanjang insiden ini. Untuk ini, polisi sudah siap menjalankan tugasnya. Mereka memarkir mobil polisi menutup akses jalan sehingga areanya menjadi steril. Sementara itu, mereka (atau pemadam-kebakarannya ya? Aku lupa) mulai memasangi gedung dengan barricade tape itu menandai bahwa gedung ini adalah zona insiden.

Wow, keren banget yah!!

Blocked road

Jalan yang ditutup oleh polisi

***

Yep, ini adalah pengalamanku pertama kali seumur hidup menyaksikan aksi pemadam-kebakaran yang nyata!!

Anyway, yang namanya juga pertama kali, aku bisa-bisanya loh teringat apa yang beberapa kali digambarkan di Just For Laughs tentang pemadaman-kebakaran. Misalnya, prank yang ini, haha:

atau yang ini:

Huahaha 😆 .

Aku berpikir berimajinasi ada cewek Prancis cakep di atas gedung itu yang menunggu untuk diselamatkan. Lalu seorang pemadam-kebakaran gagah dan ganteng memanjat tangganya dan menyelamatkannya dan kemudian mereka jatuh cinta dan hidup bahagia selama-lamanya, huahaha. Apa-apaan ini… 😅😂.

Dasar nih JFL! 😛

#1902 – TAR 29 and Google’s Video

ENGLISH

The Amazing Race 29

Last week, The Amazing Race 29 was premiered. It had really been awhile since the previous season (28th), that was premiered in February 2016 meaning it had been more than one year since the last season! And I missed this show! Especially that geographical reason prevented me from following (thus enjoying the “hype”) of The Amazing Race Asia 5 at the end of last year (even though I managed to watch its first episode that was held in Jakarta).

Anyway, TAR 29 is another “unique” installment of the show where, this season, all participants were strangers and they had to form their own teams at the starting line. To be honest I am not 100% super enthusiastic about this change because this would mean all the team relationships we would see during the show would still be in the “outer” level. Though, on the other hand, I am also interested to see how it would play out throughout the race, haha…

Yeah, I am just excited that The Amazing Race is, finally, back!!

Google’s Video

Anyway, last week, Google Nederland released this video:

They “took credit” of the amazing weather in the Netherlands in the second half of March. Apparently, we all had to thank “Google Wind” whom had repurposed the 1170 windmills in the whole Netherlands to generate wind so strong that it literally blew all cloud away from the country. As a result, per 1 April 2017, they could guarantee clear sky for everyone, lol 😆 .

***

Haha, in my opinion, this was another really smart April Fool’s video by Google; especially for the Dutch market. You know, in the Netherlands pretty much everyone agrees to hate the weather (as Armin van Buuren said in the beginning of the video, apparently for 145 days every year, it rains in the Netherlands *nodding my head*). And I really liked the video because it was really “smooth”, where some actually irrelevant but relevant-sounding terms were thrown in, like Google Cloud and machine learning, haha 😛 .

Though, now that I think about it, indeed in those two weeks when the weather was awesome, it was really windy, hmmm 🤔.

BAHASA INDONESIA

The Amazing Race 29

Minggu lalu, The Amazing Race 29 mulai tayang. Sudah lumayan lama loh semenjak musim sebelumnya (ke-28), yang mulai ditayangkan di bulann February 2016 yang mana artinya sudah satu tahun lebih! Dan aku kangen dengan acara ini! Terutama akibat geografi yang menyulitkanku untuk mengikuti (dan ikut menikmati hingar-bingarnya) The Amazing Race Asia 5 akhir tahun lalu (walaupun aku sempat menonton episode pertamanya yang diadakan di Jakarta sih).

Anyway, TAR 29 ini adalah musim yang “unik” lagi dari acara ini dimana, kali ini, semua pesertanya adalah orang asing dan mereka harus membentuk tim mereka sendiri di garis start. Sejujurnya sih aku nggak terlalu antusias 100% dengan perubahan ini karena artinya semua hubungan yang akan dilihat di acara ini masih berada di level “kulit” aja. Walaupun, di sisi lain, menarik juga sih bagaimana ini akan berkembang di sepanjang race, haha…

Ya, pokoknya sih, aku merasa senang The Amazing Race, akhirnya, kembali!!

Videonya Google

Minggu lalu, Google Nederland merilis video berikut:

Mereka bercerita bahwa mereka lah “biang keladi” dari cuaca di Belanda yang oke banget di dua minggu terakhir bulan Maret. Ternyata, kita semua harus berterima-kasih terhadap produk “Google Wind” yang telah mengalih-fungsikan 1170 kincir angin di seluruh Belanda untuk kini memproduksi angin yang kuat banget sampai-sampai semua awannya ditiup menjauh dari Belanda. Sebagai akibatnya, per 1 April 2017, mereka bisa menjamin langit yang cerah bagi semua penduduk Belanda, huahaha 😆 .

***

Haha, menurutku, ini adalah video April Mop yang cerdas dari Google; terutama untuk pasar Belanda. Tahu lah, di Belanda itu semua orang setuju untuk sama-sama membenci cuacanya (seperti yang disebutkan Armin van Buuren di awal video, ternyata 145 hari dalam setahun itu hujan loh di Belanda *mengangguk-angguk setuju*). Dan aku suka video ini karena “mulus” banget, dimana beberapa istilah yang terdengar relevan padahal sebenarnya tidak juga dimasukkan, misalnya Google Cloud atau machine learning, haha 😛 .

Walaupun, kalau dipikir-pikir lagi, memang di dua minggu ketika cuacanya oke itu angin bertiup kencang sih, hmmm 🤔.