#2379 – Air France’s Airbus A350-900 Business Class Flight AF351 YYZ-CDG

ENGLISH

Posts in the 2019 Year End Trip series:
1. Introduction
2. Part I: KLM Business Class Boeing 747-400 Upper Deck Amsterdam to Toronto
3. Part II: Toronto (1)
4. Part III: Niagara Falls, Canada
5. Part IV: Niagara Falls, USA
6. Part V: Toronto (2)
7. Part VI: Air France Business Class Airbus A350-900 Toronto to Paris

To get back to the Netherlands, I was flying Air France with a transit in Paris. And just like my departure flight to Toronto (read Part I), I decided to upgrade the long-haul leg of this trip. This was extra exciting because Air France operated their brand new Airbus A350-900 with their newest business class seats on their Toronto route!

Anyway I arrived quite early at Toronto Pearson International Airport as I would need to check a luggage in and to relax for a little bit in the lounge. I encountered a mini drama at check-in, though, haha 🙄.

After getting my boarding pass, I headed to security which was such a breeze with a business class ticket (not for economy though where the line was really long). After clearing it, I then walked towards the Air France/KLM Lounge at the airport. The lounge was located on the upper level of the end of Pier B/C at Terminal 3, which could only be accessed with elevators (at least I couldn’t find a set of open stairs nearby).

The Air France/KLM Lounge at Toronto Pearson International Airport

The lounge turned out to be quite large, which was pretty impressive considering Air France and KLM only had one flight, each, every day from Toronto.  Thankfully it wasn’t that busy when I arrived so I could choose a seat by the windows which offered amazing view of the airport!

The Air France/KLM Lounge at Toronto Pearson International Airport

The drink and food selection was also quite good, I must say. Though I didn’t really fill myself up as I was saving myself for the business class dinner on board the flight, haha 😛 .

Some food selection at the lounge

Anyway, today’s flight would be operated with Air France’s two-months old Airbus A350-900 reg F-HTYB. Air France has decided to name their A350 fleet with French cities, and for F-HTYB they chose “Lyon”, which happened to be one of my most favorite French cities! 😀

Air France’s Airbus A350-900 reg F-HTYB which would operate my flight to Paris

Long story short I went to the gate a few minutes before the supposedly boarding time. The boarding area was quite a mess because it wasn’t that big and there were a lot of passengers requiring assistance on the flight.

Departure was delayed for a little bit but it wasn’t too long. Boarding then started, I entered F-HTYB, and immediately got impressed with the brand new business class cabin! Air France’s business class cabin is configured with the amazing 1-2-1 layout, meaning direct aisle access from every seat!

Air France’s brand new Airbus A350-900 business class cabin

It is a staggered layout, though, and I personally recommend a seat in the even-numbered rows as these tend to offer more privacy. For instance, the left picture below was my window seat 8A while the right one was seat 7C:

Seat 8A on Air France’s Airbus A350-900
Seat 7C on Air France’s Airbus A350-900

I put my coat on the hanger that was already placed on my seat, alongside with a blanket, and a pair of sandals with a shoes bag. The hanger was quite cool where it had these three mini wheels with numbers and letters to help the fight attendants knew whose coat each was. A flight attendant then took my coat to keep it in the coat cabinet.

A mini table

I then settled onto my 8A seat, which was amazing! The staggered layout also meant extra side space which I could function as a “mini table”. There was also a mini cabinet located at this part, with a mirror and lighting too! Super chic! For more privacy, there was a sliding partition here too, which could be used after take-off.

A mini storage room with mirror at the side of the seat

A purser then came to my seat and welcomed me on board. This was then followed by a pre-departure drink, which, as always, I went for a glass of champagne, haha. This was accompanied with a box of nuts. The dinner menu book was then distributed, alongside with the super chic amenity kit.

Air France’s business class amenity kit

What also impressed me was the … window blind! Instead of the regular stadard blind, Air France installed this very chic drop-down curtain-like blind for their business class windows. This was controllable by the buttons to the top of the window. Not only that, if you kept pressing the “down” button after the entire window was covered, a “second layer” on the outside dropped down thus ensuring total light blockage! WOW! I preferred this much more than Boeing 787’s window technology to be honest, haha.

Air France’s A350 business class super chic curtain-like window blind

It turned out that we missed a passenger so his/her luggage had to be offloaded. During this time, the purser went around the cabin asking for our main course preference for the dinner tonight. There were four options: grilled tournedos, poultry pâté with foie gras, mushroom cannelloni, and grilled salmon. I went for the grilled salmon but apparently I was too late by literally a second as another passenger just took the last order 😦 . So after some considerations, I decided to go with the poultry pâté option. The purser apologized to me for this. He then asked if I’d like to be woken up for breakfast prior to arrival, which I said yes to.

The dinner menu for tonight’s flight

We departed not long after, where Air France’s super chic safety video was played through the IFE screen. We then took off smoothly from runway 24R of Toronto Pearson Airport. F-HTYB then made a u-turn which allowed me on the left side of the plane to get an amazing view of Downtown Toronto at night.

Such a patriotic mood lighting on Air France’s Airbus A350-900

Speaking of the IFE, I noticed that the IFE was the newest generation. Hardware-wise (though this was mostly the seat design), the screen was located so perfectly that I could still use its touch screen function as the screen was comfortably within my arm’s reach. I loved this as I didn’t have to depend too much on the remote control as in many other business class products.

The IFE screen on Air France’s Airbus A350-900 business class that was well within arm’s reach

Software-wise certainly was an improvement from the previous one in terms of organizing my playlist from the songs library! What impressed me was that it had Doraemon’s newest movie too! Though unfortunately this was only a relatively short redeye tonight so I would rather sleep. Had it been a longer flight, I would have watched it!

The new Doraemon movie on Air France’s IFE

Anyway dinner service then started not long after take off. A tray with the appetizer (duck foie gras) and cheese + dessert was served, which I paired with a glass of champagne. I then asked the purser to help me take a picture, which he enthusiastically did. And not only that, he helped me with the “props” (setting up the menu book, amenity kit, etc on the mini table) and also helped with the lighting as well to ensure the picture of great quality! Wow, this was so top and beyond!!

Ready for dinner on board an Air France’s Airbus A350-900 in business class

After I finished with the appetizer, the purser brought me my main course option which was the poultry pâté, which I paired with a glass of sauvignon. It turned out to be really good as well! Not surprising, though, given my positive experience with the food on most of my Air France flights.

Poultry pâté as my main course on Air France’s flight AF351

I asked for a cognac, and then it was then time to get some sleep (which was also the biggest selling point of business class), so I turned my seat into the full flat-lie mode. I took off the eye mask from the amenity kit and got a quite good night sleep.

The Air France’s A350-900 business class seat on full lie flat mode

I woke up about two hours before landing, where at the time we were almost approaching Ireland. It was still quite early but I also saw no point in trying to get any more sleep, so I asked for a cup of cappuccino from the galley. And this was an area for improvement, in my opinion, for Air France’s business class. This was because the cappuccino was … powdered cappuccino! Haha 😆

Powdered cappuccino in Air France’s business class

The mood lighting was then turned out about almost an hour later, followed by the flight attendants distributing warm towels. Breakfast was then served not long after, consisting mainly of French pastries served with yoghurt, granola, and some fruits. I, of course, ordered a cup of coffee as well along with an orange juice.

The breakfast service on Air France’s business class

It sure felt like we were travelling quite fast this morning, as somehow we were already on descent towards Paris! So we were then preparing for landing, and not long after we landed smoothly at runway 26L of Paris-Charles De Gaulle Airport.

The view upon arrival to Paris

F-HTYB parked at a gate at Pier L of Terminal 2E. I got off the plane, passed through the very busy security check that morning, cleared immigration, and went to Terminal 2F for my connection flight to Amsterdam. This flight was just a regular short-haul European flight with Air France in economy so I wouldn’t really get into details here.

Though, for the first time ever I made use of the Air France Lounge’s shower facility at Charles De Gaulle. It was quite nice where towels and shower kits (soap, shampoo, toothbrush, tooth paste, a razor, etc) were provided. It was very refreshing after such a short redeye flight from Toronto! 😀

The shower room of an Air France Lounge at Paris-CDG

I then arrived at Amsterdam where it turned out that Air France lost my luggage 🙄. It was eventually delivered to my address later on that night. Anyway, here, my 2019 year end trip officially ended.

THE END.

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri perjalanan akhir tahun 2019:
1. Introduction
2. Part I: KLM Business Class Boeing 747-400 Upper Deck Amsterdam to Toronto
3. Part II: Toronto (1)
4. Part III: Niagara Falls, Canada
5. Part IV: Niagara Falls, USA
6. Part V: Toronto (2)
7. Part VI: Air France Business Class Airbus A350-900 Toronto to Paris

Di perjalanan pulang ke Belanda, aku terbang dengan Air France dengan satu kali transit di Paris. Dan seperti di penerbangan keberangkatanku ke Toronto (baca bagian I), aku juga memutuskan untuk meng-upgrade bagian long-haul dari perjalanan ini. Ini exciting sekali karena Air France mengoperasikan Airbus A350-900 barunya mereka yang dilengkapi dengan kursi kelas bisnis paling baru untuk rute Toronto!

Anyway aku tiba cukup awal di Bandara Internasional Toronto Pearson karena aku ingin memasukkan bagasiku dan juga bersantai sejenak di lounge. Tapi aku harus menghadapi sebuah drama dulu ketika check-in ternyata, haha 🙄.

Setelah mendapatkan boarding pass, aku menuju pemeriksaan sekuriti yang mana sangat amat mulus dan cepat dengan tiket kelas bisnis (tapi tidak untuk kelas ekonomi sih dimana antriannya panjang bangetttt). Setelah melaluinya, aku berjalan-kaki ke Lounge Air France/KLM. Lounge-nya berlokasi di lantai atas bagian ujung Pier B/C di Terminal 3, yang hanya bisa diakses dengan lift (seenggaknya aku tidak menemukan tangga terbuka di sekitarnya).

Lounge Air France/KLM di Bandara Internasional Toronto Pearson

Lounge-nya berukuran amat luas, yang mana cukup mengesankan mengingat Air France dan KLM masing-masing hanya memiliki satu penerbangan saja setiap hari dari Toronto. Untungnya waktu itu belum terlalu ramai sehingga aku bisa memilih kursi di depan jendela dengan pemandangan kece bandaranya!

Lounge Air France/KLM di Bandara Internasional Toronto Pearson

Pilihan makanan dan minumannya juga cukup oke, menurutku. Tapi aku tidak terlalu membuatku kenyang sih soalnya untuk makan malam aku maunya kan makan di penerbangan kelas bisnis nantinya ya, haha 😛 .

Beberapa pilihan makanan di lounge-nya

Anyway, penerbangan hari ini akan dioperasikan dengan Airbus A350-900nya Air France rego F-HTYB yang masih berusia dua bulan. Air France memutuskan untuk memberi nama armada-armada Airbus A350nya dengan nama-nama kota di Prancis, dan untuk F-HTYB nama “Lyon” dipilih, yang mana kebetulan juga salah satu kota favoritku di Prancis! 😀

Airbus A350-900 rego F-HTYBnya Air France yang akan mengoperasikan penerbanganku ke Paris

Singkat cerita aku pergi ke gerbang keberangkatan beberapa menit sebelum jadwal boarding. Area boarding-nya cukup kacau karena memang berukuran tidak terlalu besar dan kebetulan pula hari ini ada banyak penumpang yang membutuhkan bantuan untuk naik pesawat.

Keberangkatan berlangsung agak terlambat sedikit hari ini, tetapi tidak terlalu lama kok. Setelah dipersilakan naik pesawat, aku memasuki F-HTYB dan langsung terkesan dengan kabin kelas bisnis barunya Air France! Kursi kelas bisnis di kabin ini dikonfigurasi dengan susunan 1-2-1, yang berarti setiap kursi memiliki akses langsung ke lorong!

Kabin kelas bisnis super barunya Air France di pesawat Airbus A350-900

Layout ini bertumpuk; dan aku pribadi merekomendasikan kursi di baris-baris bernomor genap karena kursi di baris-baris ini cenderung memberikan lebih banyak privasi. Misalnya, foto kiri di bawah ini adalah kursi jendela 8A-ku sementara foto kanan adalah kursi 7C:

Kursi 8A di Airbus A350-900nya Air France
Kursi 7C di Airbus A350-900nya Air France

Aku kemudian menggantungkan mantelku di hanger yang sudah dipersiapkan di kursiku, bersama dengan sebuah selimut, dan sepasang sandal dengan tas sepatu. Hangernya keren loh karena memiliki tiga roda mini dengan nomor dan huruf sehingga awak kabinnya tahu masing-masing mantelnya itu milik siapa. Seorang pramugara kemudian mengambil mantelku ini dan menyimpankannya di lemari mantel.

Meja mini

Aku kemudian duduk di kursi 8A-ku, yang mana asyik banget! Susunan bertumpuknya berarti adanya ruang ekstra di samping yang bisa kufungsikan sebagai “meja mini”. Ada juga lemari kabinet kecil di area ini, yang mana dilengkapi dengan cermin dan lampu juga! Chic banget! Dan untuk privasi ekstra, ada partisi yang bisa digeser pula yang bisa digunakan setelah lepas landas.

Sebuah lemari kecil dengan cermin di sisi samping kursi

Seorang purser kemudian datang ke kursiku dan mengucapkan selamat datang. Ini diikuti dengan layanan minuman sebelum keberangkatan yang mana, sebagaimana biasanya, aku memilih segelas champagne, haha. Ini ditemani dengan satu kotak kacang-kacangan. Buku menu makan malam kemudian dibagikan, dan diikuti dengan amenity kit yang disainnya cakep banget.

Amenity kit kelas bisnisnya Air France

Apa yang juga mengesankan bagiku adalah … penutup jendelanya! Bukannya penutup jendela reguler standar, Air France meng-install penutup jendela bermodel seperti tirai yang sangat chic ini untuk jendela-jendela di kabin kelas bisnis. Tirai ini bisa dikontrol dengan tombbol di atas jendelanya. Tidak hanya itu, jika tombol “turun” terus ditekan setelah jendelanya tertutup, ada “lapisan kedua” yang kemudian ikut turun di luar sehingga memastikan penutupan total jendelanya! WOW banget! Aku lebih suka ini banget daripada teknologi jendelanya Boeing 787 nih, haha.

Penutup jendela bermodelkan tirai di kelas bisnis A350nya Air France

Ternyata ada satu penumpang yang tidak datang sehingga bagasinya harus diturunkan. Sembari menunggu ini, purser-nya berkeliling kabin dan bertanya pilihan menu makanan utama untuk makan malam nanti. Ada empat pilihan menu utama hari ini: tournedos panggang, pâté unggas dengan foie gras, cannelloni jamur, atau salmon panggang. Aku memilih salmon panggang tapi sayangnya aku terlambat satu detik karena ada penumpang lain yang baru saja mengambil salmon terakhirnya 😦 . Jadilah setelah pertimbangan lebih mendalam (haha), aku memutuskan untuk memilih pilihan pâté unggas. Purser-nya meminta maaf banget atas kejadian ini. Ia kemudian bertanya apakah aku mau dibangunkan untuk sarapan sebelum ketibaan, yang mana aku bilang aku mau.

Menu makan malam untuk penerbangan kali ini

Pesawat diberangkatkan tidak lama kemudian, dimana safety video-nya Air France yang chic banget itu dimainkan di layar IFEnya. Pesawat kemudian lepas landas dengan mulus dari landasan pacu 24R Bandara Toronto Pearson. F-HTYB kemudian berputar balik menuju Eropa yang membuatku yang duduk di sisi kiri pesawat mendapatkan pemandangan kece Downtown Toronto di malam hari.

Mood lighting-nya Air France yang patriotik banget di pesawat Airbus A350-900

Ngomongin IFEnya, aku perhatikan IFEnya ini adalah generasi yang paling baru. Dari segi hardware (eh ini lebih ke disain kursinya sih sebenarnya), lokasi layarnya sempurna sekali dimana aku masih bisa dengan enak menggunakan fitur touch screen-nya karena layarnya ditempatkan dalam jangkauan yang enak dari tanganku. Suka banget deh aku dengan ini karena aku jadi tidak harus terlalu bergantung dengan remote control seperti di banyak produk kelas bisnis lainnya kan.

IFE di kelas bisnis Airbus A350-900nya Air France yang ditempatkan dalam jangkauan tangan

Dalam hal software jelas juga ada kemajuan banget dari generasi sebelumnya (yang juga masih baru) dalam hal organisasi playlist dari lagu-lagu yang sudah dipilih! Tapi yang paling mengesankan untukku adalah IFEnya memiliki film terbarunya Doraemon dong! Sayang banget ini adalah penerbangan malam yang tergolong singkat dimana bagiku tidur lebih penting. Andaikata penerbangannya lebih panjang, jelas aku akan menontonnya!

Film Doraemon terbaru di IFEnya Air France

Anyway layanan makan malam kemudian dimulai tidak lama setelah lepas landas. Satu nampak makanan pembuka (foie gras bebek) dan keju + pencuci mulut disajikan, yang aku pasangkan dengan champagne. Aku kemudian meminta purser-nya untuk membantuku mengambil foto, yang mana ia lakukan dengan antusias sekali dong. Bahkan ya, ia berinisiatif untuk menatakan “props” foto-foto (menata buku menu, amenity kit, dll di meja kecilnya), dan juga mengaturkan lighting agar hasil fotonya bagus! Wow, sungguh niat dan total banget ya!!

Siap untuk makan malam di kelas bisnis Airbus A350-900nya Air France

Setelah selesai dengan makanan pembuka, purser-nya membawakan pilihan menu utamaku yaitu pâté unggas, yang aku pasangkan dengan segelas sauvignon. Ternyata enak juga!! Nggak mengherankan sih berdasarkan pengalaman positifku dengan makanan di kebanyakan penerbangan Air France.

Pâté unggas untuk menu utama di penerbangan Air France AF351

Aku kemudian meminta cognac, dan kemudian adalah saatnya untuk tidur (yang mana keunggulan utama terbang di kelas bisnis kan ya). Jadilah kursinya aku ubah ke mode rata. Aku mengambil penutup mata dari amenity kit-nya dan kemudian tidur cukup nyenyak.

Kursi kelas bisnis A350-900nya Air France di mode rata.

Aku terbangun sekitar dua jam sebelum mendarat, dimana pada waktu ini pesawat sudah hampir mencapai Irlandia. Masih terlalu pagi sih tapi kupikir tanggung juga untuk tidur lagi, jadilah aku meminta dibuatkan segelas cappuccino dari galley-nya. Nah jika ada area yang bisa ditingkatkan lagi dari kelas bisnisnya Air France, ini lah areanya. Ini karena cappuccino-nya itu cappuccino bubuk instan dong ya! Haha 😆

Cappuccino bubuk instan di kelas bisnisnya Air France

Mood lighting kemudian dinyalakan sekitar sejam kemudian, yang diikuti dengan pembagian handuk hangat. Sarapan disajikan tak lama kemudian, yang berisi roti-roti ala Prancis dengan yoghurt, granola, dan buah-buahan. Aku tentu saja meminta segelas kopi juga, bersama dengan jus jeruk.

Sarapan kelas bisnis Air France

Dan beneran lho pagi ini rasanya penerbangannya kok ngebut sekali ya, dimana tiba-tiba aja kami sudah mulai turun menuju Paris! Jadilah kami mempersiapkan diri untuk mendarat, dan tak lama kemudian mendarat mulus di landasan pacu 26L Bandara Paris-Charles De Gaulle.

Pemandangan dari jendela sebelum mendarat di Paris

F-HTYB parkir di Pier L Terminal 2E. Aku turun dari pesawat, melewati pemeriksaan sekuriti yang rame banget pagi ini, melalui imigrasi, dan kemudian tiba di Terminal 2F untuk penerbangan lanjutanku ke Amsterdam. Penerbangan lanjutan ini adalah penerbangan jarak dekat di Eropa di kelas ekonominya Air France sih sehingga aku tidak akan menuliskannya di sini.

Eh, tapi untuk pertama kalinya aku menggunakan ruang shower di Lounge Air France di Charles De Gaulle loh. Lumayan oke sih ruangan shower-nya dimana handuk dan peralatan mandi (sabun, shampoo, sikat gigi, odol, cukur, dsb) juga disediakan. Sungguh menyegarkan sekali setelah penerbangan malam hari dari Toronto! 😀

Ruang shower Lounge Air France Lounge di Paris-CDG

Aku kemudian tiba di Amsterdam dimana ternyata bagasiku hilang dong 🙄. Bagasiku akhirnya diantarkan ke apartemenku di malam harinya sih. Anyway, di sini perjalanan akhir tahun 2019ku resmi berakhir.

SELESAI.

5 Comments Add yours

  1. Lengkap..semoga pesawat maskapai-maskapai bisa banyak mengudara kembali pasca corona. Zilko rutin terbang nih skrg gimana perasaannya harus libur dari rutinitas?😀

    1. zilko says:

      Iya, mudah-mudahan cepat berlalu! Hahaha kebetulan untuk beberapa minggu ini memang aku sedang nggak ada plan untuk terbang. Tapi entah juga ini kalau restriction-nya bakal diperpanjang, hahaha 😆 . So far ya berusaha untuk menyesuaikan diri dengan kondisi sekarang sih 😀 .

  2. niee says:

    wah, kalau pramugarinya niat gitu jadi senang ya ko minta difotoinnya, hahaha.

    1. zilko says:

      Iyaa Niee, nyenengin banget!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s