#2351 – An Avgeek Weekend in Toulouse

ENGLISH

So as I mentioned some time ago, I went on a weekend trip to Toulouse in mid-November. And here is the story of this trip.

While technically I have “been” to Toulouse once, that was seven years ago. Back then my parents and I were on our way from Lourdes (about two hours away from Toulouse) and we would use Toulouse’s Blagnac Airport to get to Nice. We had about two hours before having to go to the airport so we did a little bit of city sightseeing. But of course it was just for two hours so I feel like I didn’t get the “full” experience from the city, haha.

Back at Pont Neuf

It is actually quite strange that I haven’t been back to Toulouse since then, given the city’s reputation as an “avgeek city”. Toulouse is where the head offices (and factories) of Airbus and Aerospatiale (ATR) are located, making aviation a dominating “factor” in the city. For travellers, there are many aviation-related activities on offer, such an the aviation museum Aeroscopia and the Airbus Tour to an Airbus plant in Toulouse! On a side note, this also makes Toulouse Blagnac Airport filled with a lot of new airplanes on order that are not delivered yet (still in their final phase of production/testing). For example, I saw one of Garuda Indonesia’s brand new Airbus A330-900neo there!

The two avgeek tours in Toulouse

Anyway of the two tours I decided to do the former, that is a visit to the Aeroscopia museum. The Airbus Tour sounds nice but I somehow remember from years ago that I read that taking pictures was prohibited in the tour? I mean, while that rule is understandable given Airbus’ business, in this era (of Instagram, haha) this makes the tour much less appealing, don’t you agree? ๐Ÿ˜›

The Aeroscopia museum was located near the airport (obviously, haha), which also meant that it took quite a while to get there. In fact, I had to take (almost) the entirety of Toulouse’ Tram 1 line. We had to walk for a little bit to get to the museum, and I felt like there could have been a little bit of more signage. In my case it was easier because there was a group of youngsters taking the same tram who were apparently on their way to the museum as well, haha ๐Ÿ˜› .

An Airbus A380 at the North Tarmac of Aeroscopia

Getting into the museum was already exciting (for avgeeks), as we were greeted with a view of the museum’s South Tarmac where an (ex-)Air France’s Concorde, an Airbus Military A400, and an Air Inter’s Caravelle. On the other side, we got a view towards the (further) North Tarmac that were filled with more Airbus’ models, such as the Airbus A380-800, Airbus A320, and Airbus A340, along with some ATRs as well.

Aeroscopia

I already bought the ticket online so actually I could go straight into the museum with my printed ticket. I didn’t know this and a lady told me I would need to exchange it with an actual ticket at the counter. So I went queuing in the counter for like 10 minutes, only to be told that I could have gone straight in ๐Ÿ™„.

A Super Guppy in “opened” mode

And the museum was … amazing! The hangar was full of airplanes, with three clearly being the “stars” of the attraction: a Super Guppy freighter (in an “opened” mode too), the very first Concorde aircraft, an An Airbus A300B which used to fly for, namely, PanAm and … Sempati Air! We could also get in to those planes as well! So I guess this means I could now claim that I have been on a Concorde? Haha ๐Ÿ˜›

On board a Concorde! Yes it was a small plane

There were other attractions in the hangar too, such as some Airbus and ATR airplanes models, some information board museum-y stuffs, and some kind of simulators. But I was actually more excited to go to the South Tarmac, to take a closer look of the three airplanes that I saw before! And I was actually quite lucky that the South Tarmac wasn’t crowded at all so basically I had all the time that I needed to take some many pictures of myself, haha ๐Ÿ˜› .

At the South Hangar with an (ex-) Air France’s Concorde reg F-BVFC

Aeroscopia was actually being expanded at the time with the North Tarmac. Unfortunately it hadn’t been opened yet when I visited, though it was announced it would be somewhere at the end of 2019. Darn! But I guess this would be another reason for me to come back to Toulouse again in the future? Haha ๐Ÿ˜›

Toulouse

Feeling satisfied with my visit, I decided to leave and go back to Toulouse as I would like to see a little bit more of the city as well. But then it turned out that because it was Saturday, there was quite a big Yellow Vest protest going on in the city center, which was guarded by the presence of a lot of policemen. At one point even the tear gas was used as I smelled it as I was exiting a Metro station.

Heavy police presence in Toulouse

Oh well, it was too bad from a selfish point of view as this prohibited me from seeing and enjoying more of Toulouse. But nonetheless, It wasn’t all a waste because I was still able to find a cassoulet, a Toulouse dish, for a dinner! Haha ๐Ÿ˜›

Cassoulet

So yeah, overall it was still a nice weekend trip in Toulouse, even though this time I couldn’t really “see” the city itself. But thankfully, to me, Toulouse had much more to offer (that was also much more interesting, conceptually, than the city center itself, haha) which made me not feel like I “missed” something from this trip ๐Ÿ˜› .

ENGLISH

Seperti yang aku sebutkan beberapa waktu yang lalu, aku pergi dalam sebuah perjalanan akhir pekan ke Toulouse pertengahan November ini. Dan berikut ini ceritanya.

Secara teknis aku sudah “pernah” ke Toulouse satu kali sebelumnya, yaitu tujuh tahun yang lalu. Waktu itu aku dan orangtuaku sedang dalam perjalanan dari Lourdes (sekitar dua jam dari Toulouse) dan akan menggunakan Bandara Toulouse Blagnac untuk terbang ke Nice. Kami memiliki waktu sekitar dua jam untuk dihabiskan di kotanya sebelum harus pergi ke bandara, jadilah sekalian lah kami melihat-lihat kotanya. Tapi ya karena hanya dua jam saja, jelas aku tidak merasa mendapatkan pengalaman “utuh” dari kotanya, haha.

Kembali di Pont Neuf

Sebenarnya cukup aneh sih aku belum lagi kembali ke Toulouse semenjak waktu itu, mengingat reputasi kota ini sebagai “kota avgeek“. Toulouse adalah dimana kantor utama (dan pabrik) Airbus dan Aerospatiale (ATR) berada, yang membuat dunia penerbangan adalah faktor “dominan” di kota ini. Bagi pengunjung, ini juga berarti beberapa aktivitas yang bertemakan dunia penerbangan yang tersedia, misalnya museum aviasi Aeroscopia dan Tur Airbus ke pabriknya Airbus di Toulouse! Eh sekadar catatan sampingan nih, ini juga membuat Bandara Toulouse Blagnac penuh berisi pesawat-pesawat pesanan baru yang belum dikirimkan (karena masih dalam fase final produksi atau pengetesan). Misalnya saja, aku melihat satu Airbus A330-900neonya Garuda Indonesia yang baru banget loh!

Dua tur avgeek di Toulouse

Anyway dari kedua tur itu aku memutuskan untuk mengunjungi yang pertama, yaitu museum Aeroscopia. Tur Airbusnya terdengar menarik sih tapi aku teringat kalau tidak salah beberapa tahun yang lalu aku baca di dalam tur ini pengunjung dilarang untuk foto-foto. Di satu sisi ini mungkin bisa dimaklumi ya mengingat bisnisnya Airbus, tapi zaman sekarang mah (era Instagram maksudnya, haha) ini jadi membuat turnya agak malesin, iya nggak sih? ๐Ÿ˜›

Museum Aeroscopia berlokasi di dekat bandara (iya lah, haha), yang mana artinya lumayan jauh juga dari pusat kota. Malahan, aku harus menaiki (hampir) keseluruhan trayek tram nomor 1 loh untuk mencapainya. Pengunjung juga harus berjalan agak jauh dari halte tram menuju museumnya, dan menurutku papan petunjuknya seharusnya dibanyakin deh. Dalam kasusku untungnya ini mudah karena kebetulan sedang ada satu grup anak muda yang menaiki tram yang sama yang juga hendak pergi ke museumnya, haha ๐Ÿ˜› .

Sebuah Airbus A380 di Tarmac Utara Aeroscopia

Tiba di pintu museumnya pun sudah exciting sekali (bagi avgeeks) karena pengunjung langsung disambut dengan pemandangan kece di Tarmac Selatan museumnya, dimana sebuah Concorde-nya Air France, Airbus Military A400, dan sebuah Caravelle-nya Air Inter dipajang. Di sisi lain pintunya, kami mendapatkan pandangan ke Tarmac Utara yang berisi beberapa jenis pesawatnya Airbus, misalnya Airbus A380-800, Airbus A320, dan Airbus A340, dan juga beberapa pesawat ATR.

Aeroscopia

Tiket museum sudah aku beli di internet sehingga sebenarnya aku bisa langsung masuk dengan tiket yang sudah aku cetak. Aku tidak tahu ini dan seorang ibu-ibu petugasnya bilang bahwa aku harus menukarkannya dengan tiket masuk di konter. Jadilah aku mengantri selama 10 menit-an di konternya, dan hanya dibilangi bahwa aku bisa langsung masuk ๐Ÿ™„.

Sebuah Super Guppy di mode “buka”

Dan museumnya … keren abis! Hanagrnya penuh berisi pesawat, dimana tiga di antaranya jelas adalah “bintang”-nya: sebuah pesawat kargo Super Guppy (dalam mode “buka” juga), pesawat Concorde produksi nomor satu (pertama), dan sebuah Airbus A300B yang dulunya pernah terbang untuk, di antaranya, PanAm dan … Sempati Air (Hayo ada yang ingat maskapai ini ngga? ๐Ÿ˜› ). Kita juga bisa masuk ke dalamnya loh! Jadi rasanya dengan begini aku bisa sombong bilang bahwa aku pernah naik Concorde kan ya? Haha ๐Ÿ˜›

Di dalam sebuah Concorde! Iya pesawatnya kecil ternyata.

Ada beberapa atraksi lain di hangarnya juga, misalnya beberapa model pesawatnya Airbus dan ATR, beberapa papan informasi tipikal museum, dan juga simulator. Tapi aku lebih excited untuk menuju Tarmac Selatannya, untuk mendekati tiga pesawat yang aku lihat sebelumnya! Dan beruntung Tarmac Selatannya tidak ramai hari ini sehingga aku jadi bebas untuk foto-foto dengan nyaman (tidak perlu khawatir kena photobomb maksudnya) dong ya, hahaha ๐Ÿ˜› .

Di Hangar Selatan dengan Concorde-nya Air France rego F-BVFC

Aeroscopia sebenarnya sedang diperbesar waktu itu dengan tambahan Tarmac Utara. Tapi sayangnya waktu itu bagian ini masih belum dibuka, walaupun sudah diumumkan akan dibuka di akhir tahun 2019 sih. Sial! Ah, tapi mungkin ini artinya aku harus kembali lagi ke Toulouse kapan-kapan ya? Haha ๐Ÿ˜›

Toulouse

Sudah merasa puas dengan kunjunganku, aku memutuskan untuk meninggalkan museumnya karena aku juga ingin melihat-lihat kota Toulouse-nya sendiri. Tapi sayangnya karena hari itu adalah hari Sabtu, sedang ada protes Rompi Kuning besar-besaran di kotanya, yang sebagai akibatnya dijaga dan dipenuhi oleh banyak sekali polisi. Di satu waktu bahkan gas air mata digunakan loh karena aku mencium baunya ketika sedang keluar dari sebuah stasiun kereta bawah tanah.

Ada banyak polisi yang diturunkan di Toulouse

Ah ya, agak sayangย  juga yah dari sudut pandang egois karena ini jadi menghalangiku untuk bisa melihat dan menikmati Toulouse. Walaupun begitu, setidaknya perjalanan ini tidak sia-sia banget sih karena aku berhasil menemukan cassoulet, sebuah makanan tradisionalnya Toulouse, untuk makan malam! Haha ๐Ÿ˜›

Cassoulet

Secara keseluruhan ini adalah perjalanan akhir pekan yang menyenangkan di Toulouse, walaupun sayangnya kali ini aku tidak terlalu bisa “melihat” kotanya itu sendiri. Tapi untungnya, untukku, Toulouse juga menawarkan hal lain (yang mana konsepnya juga lebih menarik daripada pusat kotanya itu sendiri sih, haha) sehingga membuatku tidak merasa seperti “melewatkan sesuatu” dari perjalanan ini ๐Ÿ˜› .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s