#2336 – Terminal 2 to Terminal 1 Transit at Shanghai Pudong Airport

ENGLISH

Posts in the Short Summer Trip to Indonesia series:
1. Introduction
2. Part I: KLM Business Class B777-200ER Amsterdam to Hong Kong
3. Part II: Garuda Indonesia Business Class B737-800 Hong Kong to Jakarta
4. Part III: Surabaya
5. Part IV: Yogyakarta
6. Part V: Garuda Indonesia Business Class A330-200 Jakarta to Shanghai
7. Part VI: Transiting at Shanghai Pudong Airport
8. Part VII: KLM Business Class B777-300ER Shanghai to Amsterdam

To go back to Amsterdam from Jakarta, I took the following routing:

with one business class ticket where I was connecting from a Garuda Indonesia to a KLM flight at Shanghai Pudong Airport. I have transited at Shanghai Pudong Airport twice before, and so I know that a transit in Shanghai could be a trickier business than any other regular transit.

Things got a litle bit more complicated when only after I booked my ticket, I found out that Garuda Indonesia used Terminal 2 while KLM used Terminal 1 in Shanghai. And it turned out that Shanghai Pudong Airport did not provide inter-terminal airside transit. This meant that upon arrival in Shanghai, I would need to clear immigration, make my way to Terminal 1, and clear immigration again to get back to the airside.

Shanghai Pudong Airport Terminal 2

How about the visa, then, as I would need to officially enter China? Thankfully, I qualified for the 24-hour visa-free transit so I did not need to apply for a regular Chinese visitor visa beforehand. I already had experience with this before when I first transited at Shanghai and I found the process to be seamless, so I wasn’t worried, haha.

The trickier part was the luggage. In my first transit experience, I needed to take care of my luggage in Shanghai and rechecked it in for my connecting flight; but in my second transit experience, it was already handled all the way to my destination. And also from my further research, it seemed that I would need to pick my luggage up because I wasn’t flying China Eastern Airlines (My second transit experience “worked” perhaps because I was luckily flying one of the few exempted connections).

Even though my second experience was transiting to an Air France flight, which was codeshared with China Eastern (MU) and I had an MU ticket, though 😛 .

So just to be sure, I called KLM, twice actually, asking about this matter. Both times, I was assured that my luggage would be tagged all the way to Amsterdam so I would not need to take care of it in Shanghai. Phew, good news, at least. But of course just to be sure, I would like to also ask the Garuda agent upon check-in Jakarta. This was exactly the reason why I did so (as mentioned in Part V). The agent also said she got an “AMS” label meaning that my luggage should be handled all the way to Amsterdam. Good news!

But then upon arrival in Shanghai, at the air bridge I saw a ground staff holding a board with my name on it. I felt special, haha. And so I approached her, and she gave me the following letter from the Garuda Shanghai office:

No transit service at Shanghai Pudong Airport

Yep, my research was right! There was no transit service at Shanghai Pudong Airport (This was a regulatory reason, it appeared) so I would need to take care of my luggage there! This would mean I would need to clear customs, and also to bring my luggage from Terminal 2 to Terminal 1 myself!

This initiative by Garuda was a good one, btw; as it made me avoid the silly missing luggage trouble caused by me unknowingly leaving my luggage behind at the baggage belt of Shanghai Airport as I thought it would be handled all the way to Amsterdam!

Shanghai Pudong Airport Terminal 1

***

The entire process itself was actually seamless. It was just there were long lines that morning at immigration, custom, and certainly the security check (Partly because my Garuda flight was delayed by almost an hour, so I arrived there at the busier time of the day, haha).

In total it took me maybe about 75-90 minutes from arrival at Terminal 2 until I reached the airside of Terminal 1. The walk between Terminal 2 and Terminal 1 wasn’t that long, though. Maybe it was just a 10-15 minutes walk so it was doable. Thankfully my scheduled transit time was 5 hour and 10 minutes between flights so even after adding in the Garuda delay, I still had plenty of time.

The walkway connecting Terminal 1 and 2 at Shanghai Pudong Airport

***

I hope this post will be very useful for those who are going to transit in Shanghai! It certainly is important to find out the status of your connection and, if applicable, your luggage! And it certainly seems like a good idea to have a plenty connecting time, just to be on the safer side!

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri perjalanan singkat musim panas ke Indonesia:
1. Introduction
2. Part I: KLM Business Class B777-200ER Amsterdam to Hong Kong
3. Part II: Garuda Indonesia Business Class B737-800 Hong Kong to Jakarta
4. Part III: Surabaya
5. Part IV: Yogyakarta
6. Part V: Garuda Indonesia Business Class A330-200 Jakarta to Shanghai
7. Part VI: Transiting at Shanghai Pudong Airport
8. Part VII: KLM Business Class B777-300ER Shanghai to Amsterdam

Untuk kembali ke Amsterdam dari Jakarta, aku mengambil rute berikut:

dengan satu tiket kelas bisnis dimana aku connecting dari penerbangan Garuda Indonesia ke KLM di Bandara Shanghai Pudong. Aku sudah pernah transit di Bandara Shanghai Pudong dua kali sebelumnya sehingga aku tahu bahwa transit di Shanghai ini bisa jadi agak tricky dibandingkan transit-transit pada umumnya.

Situasiku ini ternyata lebih rumit lagi karena ketika setelah tiketnya aku beli, aku baru tahu bahwa Garuda Indonesia menggunakan Terminal 2 sementara KLM menggunakan Terminal 1 di Shanghai. Masalahnya Bandara Shanghai Pudong tidak memiliki layanan transit airside antar-terminal. Ini berarti setelah tiba di Shanghai, aku harus melalui pemeriksaan imigrasi, berpindah-sendiri ke Terminal 1, dan melalui imigrasi lagi untuk kembali ke airside.

Terminal 2 Bandara Shanghai Pudong

Trus visanya gimana dong, kan artinya aku harus secara resmi masuk Tiongkok? Untungnya, aku qualified untuk program 24-hour visa-free transit sehingga aku tidak perlu mengajukan pembuatan visa Tiongkok dulu sebelumnya. Aku sudah pernah melalui proses ini sebelumnya sih ketika pertama-kali transit di Shanghai dan waktu itu prosesnya berlangsung mulus banget. Makanya aku tidak begitu khawatir dengan ini, haha.

Yang lebih ribet adalah urusan bagasi. Ketika pertama kali transit di Shanghai, aku harus mengambil bagasiku di Shanghai dan meng-check-in-kannya ulang untuk penerbangan lanjutanku. Tapi di pengalaman keduaku, bagasiku diurus langsung sampai tujuan dimana di Shanghai aku tidak perlu mengurusnya. Bingung kan. Dan berdasarkan riset-risetku sendiri, kok kayaknya dalam situasi ini aku harus mengambil bagasiku di Shanghai ya karena aku kan tidak terbang dengan China Eastern Airlines (Pengalaman transit keduaku “berhasil” mungkin karena kebetulan aku terbang dengan penerbangan lanjutan yang masuk pengecualian).

Walaupun di pengalaman keduaku aku terbang dengan Air France sih, yang mana memang di-codeshare dengan China Eastern (MU) dan tiketku aku beli dari MU 😛 .

Untuk memastikan ini, aku menelepon KLM, dua kali malahan, untuk menanyakan hal ini. Dan di kedua kali itu pula aku diyakinkan bahwa bagasiku akan di-tag sampai Amsterdam sehingga di Shanghai aku tidak perlu repot-repot mengurusnya. Fiuh, berita baik dong ya ini. Tapi untuk memastikan lagi, aku juga ingin bertanya ke petugas check-in-nya Garuda di Jakarta. Ini lah alasan mengapa aku menanyakannya (sudah kuceritakan di Bagian V). Agennya juga bilang bahwa ia mendapatkan label “AMS” yang berarti bagasiku akan diurus langsung sampai ke Amsterdam. Wow, asyik banget kan!

Tapi kemudian setibanya di Shanghai, di gabarata ada seorang petugas yang menunggu dan memegang papan dengan namaku. Aku merasa kayak orang penting dong ya, haha. Ternyata ia ditugaskan untuk memberiku surat dari kantor Shanghainya Garuda berikut ini:

Tidak ada layanan transit di Bandara Shanghai Pudong

Iya dong ternyata informasi dari risetku itu lah yang benar! Tidak ada layanan transit di Bandara Shanghai Pudong (Ini memang aturannya yang begini sih kayaknya) sehingga aku harus mengurus bagasiku di sana! Ini berarti aku harus pula melewati pemeriksaan bea cukai, dan kemudian membawa bagasiku sendiri dari Terminal 2 ke Terminal 1!

Eh inisiatifnya Garuda ini bagus banget ya; karena ini jadi menghindarkan masalah konyol dimana bagasiku “hilang” hanya karena aku tidak tahu aku harus mengambilnya di Bandara Shanghai karena kukira bagasinya sudah diurus langsung sampai Amsterdam!

Terminal 1 Bandara Shanghai Pudong

***

Prosesnya sendiri sebenarnya mulus-mulus aja sih. Cuma pagi itu antriannya panjang banget deh, ya di imigrasi, di bea cukai, dan tentu juga di antrian sekuriti (Setengahnya mungkin karena penerbangan Garudaku yang delay hampir satu jam, sehingga aku tiba di sana di jam-jam yang ramai, haha).

Totalnya aku membutuhkan waktu 75-90an menit dari sewaktu aku tiba di Terminal 2 hingga mencapai area airside Terminal 1. Berjalan-kaki dari Terminal 2 ke Terminal 1 nggak jauh-jauh amat kok. Mungkin sekitar 10-15an menit saja lah sehingga masih oke. Untungnya jadwal waktu transitku yang 5 jam 10 menit di antara dua penerbanganku ini banyak ya, sehingga bahkan dengan delay-nya Garuda itu pun, aku masih punya cukup banyak waktu untuk mengurus ini.

Koridor yang menghubungkan Terminal 1 dan 2 di Bandara Shanghai Pudong

***

Mudah-mudahan posting ini berguna bagi kalian yang akan transit di Shanghai! Penting nih untuk memastikan status penerbangan lanjutan dan, jika berlaku, bagasimu! Dan adalah ide yang baik untuk jaga-jaga dengan memilih penerbangan dengan waktu transit yang lumayan lama, yah biar aman aja gitu!

Advertisements

4 Comments Add yours

  1. nyonyasepatu says:

    Aduh kalau aku udah lemes duluan itu Zi kalau soal visa hahaha

    1. zilko says:

      Iya Non bikin malas ya kalau harus urus visa dulu. Tapi untung ini bisa pakai program bebas visa transit 24 jam-nya sih, yang mana membantu banget! Hahaha 😀 .

  2. fahrizinfa says:

    servicesnyaa garuda bagus banget ya kak zilko 😀

    1. zilko says:

      Iya, inisiatifnya oke banget, menghindarkan masalah konyol.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s