#2311 – 2019 Spring Trip in Central Europe (Part IV: Hallstatt)

ENGLISH

Posts in the 2019 Spring Trip in Central Europe series:
1. Introduction
2. Part I: Prague
3. Part II: Budapest
4. Part III: Salzburg
5. Part IV: Hallstatt
6. Part V: Neuschwanstein Castle
7. Part VI: Munich

The Instagrammable village of Hallstatt was the main reason why we went back to Salzburg, which we mainly used as a “base” to get there. There were several different options to get to Hallstatt from Salzburg, including a half-day private tour. Eventually we settled with a public transportation option because we would like to have longer time in Hallstatt so that we would not feel “rushed” (The tour would “only” allocate like 2.5 hours there, haha).

Salzburg Hauptbahnhof

Even there were several options with public transportation, and in the end we chose the most convenient and comfortable one: a Railjet service to Attnang-Puchheim connecting to a local train service with a stop in Hallstatt Station. A one-way journey with this option took about 2 hours.

Taking this Railjet service to Attnang-Puchheim

The Railjet service turned out to arrive at Attnang-Puchheim 11 minutes late; but thankfully we had plenty of scheduled connecting time in our itinerary and the local train departed late too to wait for connecting passengers (the next train would be in an hour, haha), so we did not miss our connection! Phew!

A local train from Attnang-Puchheim to Hallstatt

Anyway, the view from the train ride along the way was very scenic. The Austrian landscape never fails to mesmerize me indeed!

Such a beautiful view!

We arrived at Hallstatt Station just a few minutes behind schedule. As you might know, Hallstatt was located on the side of Lake Hallstatt. And despite the name, Hallstatt Station was actually loctaed on the other side of the lake, haha 😆 . To cross the lake, we had to catch a ferry boat which ticket cost €3 per person one way. Its schedule was tailored to match the train arrival/departure time from Hallstatt Station, so it was very convenient!

Crossing the Hallstatt Lake

It only took about ten minutes to cross the lake, where we docked at a pier in Hallstatt. Btw, the ferry ride actually offered a unique and beautiful view of Hallstatt, the lake, and the mountains in the background, though, you wouldn’t want to miss it!

Hallstatt as seen from the ferry

At first I thought we were quite unlucky with the weather as it was very cloudy with occassional shower and rain. This was indeed the theme today, where we actually had to play hide and seek with the rain (looking for shelters when it was raining, haha) but eventually we had to give in as we were running out of time, haha. In the end, we got pretty wet; but luckily we were quite prepared for it.

Rainy Hallstatt

But the other side of it was that … the cloud actually made the view more mystical! You know we were at an altitude and were surrounded by a lot of mountains. Adding some low-hanging cloud into the mix, voila, it became very beautiful!! And Hallstatt itself was already beautiful on its town. Just … perfection!

Enjoying the Hallstatt view

Hallstatt was actually a very small village. It did not take us long to cover basically the entire village. So I now actually understand why the tour only allocated like 2.5 hours there, haha. Nonetheless, I still preferred our choice as this allowed us to take things easy, relax, and enjoy the moment. Obviously we went around and took a lot of pictures (haha), but we also had the time to have a light lunch just after arriving, and an early dinner before leaving!

Sachertore because Austria

The small size of the village and its rather “secludedness” made the atmosphere there feel quite … “tranquil”. I mean, during the day obviously there were many tourists swarming the village, but it did not get to the level where it became uncomfortable, haha. Still, somehow it felt tranquil. Perhaps it was the altitude and, hence, rather cold temperature, but it surely felt like Hallstatt would be a perfect place for a … retreat! Haha 😛 .

Hallstatt

Anyway, eventually it was time for us to go back to Salzburg and leave Hallstatt. I already booked the last train connection to Salzburg that day, and so we would have to also take the last scheduled ferry ride to cross the lake too. We arrived quite early at the pier, but this way we were ensured to get ourselves seats on the boat! I was not going to risk it! Haha 😛 .

An anchor in Hallstatt

The ferry left Hallstatt ontime and ten minutes later we were on the other side of the lake. Btw, the Hallstatt Station was very unique in the sense that it only had one platform and one track! It was my first time encountering such a station! I mean, even two trains running in opposite directions could not pass there! Haha 😛

Hallstatt Station with only one platform and track.

The journey back to Salzburg was pretty much the same as our departure so there is not much to tell here. Well, except that the local train did not have free wifi this time around, haha. But at least both trains were on-time.

TO BE CONTINUED…

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri perjalanan musim semi 2019 di Eropa Tengah:
1. Introduction
2. Part I: Prague
3. Part II: Budapest
4. Part III: Salzburg
5. Part IV: Hallstatt
6. Part V: Neuschwanstein Castle
7. Part VI: Munich

Desa Hallstatt yang sungguh Instagrammable itu adalah alasan utama mengapa kami kembali ke Salzburg, yang mana kami gunakan sebagai “base” untuk pergi ke sana. Ada beberapa pilihan cara untuk pergi ke Hallstatt dari Salzburg, termasuk tur privat setengah hari. Tapi pada akhirnya kami memilih pilihan dengan transportasi umum karena kami ingin memaksimalkan waktu di Hallstatt sehingga kami tidak akan merasa “diburu-buru” (Turnya “hanya” mengalokasikan 2,5 jam di Hallstatt-nya, haha).

Salzburg Hauptbahnhof

Dengan transportasi umum pun sebenarnya ada beberapa alternatif, dan pada akhirnya kami memilih pilihan yang paling enak dan nyaman: yaitu dengan menaiki kereta Railjet menuju Attnang-Puchheim dan kemudian transit ke kereta lokal yang memiliki pemberhentian di Stasiun Hallstatt. Perjalanan satu arah dengan opsi ini memakan waktu sekitar 2 jam.

Menaiki kereta Railjet ini ke Attnang-Puchheim

Kereta Railjetnya ternyata tiba di Attnang-Puchheim terlambat 11 menit dong; tapi untungnya waktu transit di itinerary kami memang cukup lama dan kereta lokalnya diberangkatkan terlambat juga untuk menunggu penumpang transit (kereta berikutnya baru diberangkatkan satu jam kemudian!), jadilah beruntung kami tidak ditinggal koneksi kami! Phew!

Kereta lokal dari Attnang-Puchheim ke Hallstatt

Anyway, pemandangan dari keretanya di sepanjang jalan beneran kece banget loh. Yah, memang yang namanya pemandangan Austria mah memang selalu berhasil mempesonaku!

Pemandangannya indah!

Kami tiba di Stasiun Hallstatt terlambat beberapa menit saja. Seperti yang mungkin pada tahu, Hallstatt berlokasi di tepian Danau Hallstatt. Dan biarpun namanya Stasiun Hallstatt, sebenarnya stasiunnya berlokasi di sisi lain danaunya dari desanya dong, haha 😆 . Untuk menyeberangi danaunya, kami harus naik kapal ferry yang tiketnya seharga €3 per orang sekali jalan. Jadwal kapal ferry-nya pun sudah disesuaikan dengan jadwal ketibaan/keberangkatan kereta dari Stasiun Hallstatt, jadi memang nyaman banget!

Menyeberangi Danau Hallstatt

Kapalnya hanya membutuhkan waktu sekitar sepuluh menit saja untuk menyeberangi danaunya, dimana setelahnya kami merapat di sebuah dermaga di Hallstatt. Btw, perjalanan dengan kapal ferrynya menawarkan pemandangan yang unik dan indah akan Hallstatt loh, dengan danaunya, dan juga gunung-gunungnya sebagai latar belakang! Nggak mau kalian lewatkan deh!

Hallstatt seperti yang terlihat dari kapal ferry-nya

Awalnya aku kira kami agak kurang beruntung hari ini karena cuacanya mendung tebal dan sering gerimis bahkan hujan. Jadilah ini menjadi tema kami hari ini, dimana kami harus kucing-kucingan dengan hujan (mencari tempat berteduh ketika hujan turun, haha) tetapi pada akhirnya kami harus menyerah juga karena waktu bisa-bisa habis kalau kamu berteduh terus, haha. Pada akhirnya, basah deh; tapi nggak masalah juga sih karena kami sudah persiapan untuknya.

Hujan di Hallstatt

Tapi di sisi lain … awan-awannya justru membuat pemandangannya menjadi lebih terasa mistis loh! Ceritanya kami berada di ketinggian kan dan dikelilingi oleh pegunungan gitu. Keberadaan banyak awan yang melayang rendah membuat pemandangannya menjadi semakin indah!! Apalagi pada dasarnya Hallstatt-nya sendiri kan sudah kece banget ya. Bagus banget deh pokoknya!

Menikmati pemandangan Hallstatt

Hallstatt adalah desa yang amat kecil. Tidak membutuhkan waktu lama bagi kami untuk habis mengelilingi desanya. Jadilah sekarang aku paham juga sih mengapa turnya hanya mengalokasikan 2,5 jam di sana, haha. Walaupun begitu, aku masih lebih menyukai pilihan kami sih dimana kami masih bisa santai-santai dan menikmati waktu kami di sana. Jelas kami juga berkeliling dan banyak foto-foto (haha), tapi kami juga jadi memiliki waktu untuk bersantai makan siang dulu setelah tiba, dan makan malam agak awal sebelum harus pulang!

Sachertore karena Austria

Ukuran desanya yang kecil dan lokasinya yang lumayan “terpencil” membuat atmosfer di sana terasa … “tenang” gitu. Maksudku, jelas sih di siang harinya juga ada banyak turis yang berkeliaran (haha) di seluruh penjuru desa, tapi tidak sampai membuat suasana di sana terasa tidak nyaman gitu. Tetap aja rasanya tenang. Mungkin karena ketinggiannya juga dan, akibatnya, suhu udara yang cenderung dingin, tapi terasa banget dah Hallstatt itu adalah tempat yang cocok banget untuk … retret! Haha 😛 .

Hallstatt

Anyway, akhirnya sudah waktunya juga untuk kami pulang ke Salzburg dan meninggalkan Hallstatt. Aku sudah memesan tiket di layanan kereta terakhir ke Salzburg hari itu, sehingga kami juga harus menaiki layanan ferry terakhir untuk menyeberangi danaunya lagi. Kami tiba agak awal di dermaganya, tapi dengan begini kami dipastikan mendapatkan kursi di kapalnya deh! Ogah deh ambil risiko! Haha 😛

Jangkar di Hallstatt

Kapal ferry-nya berangkat tepat waktu dari Hallstatt dan sepuluh menit kemudian tiba di sisi seberang danau. Btw, Stasiun Hallstatt adalah stasiun yang unik karena hanya memiliki satu peron dan satu jalur kereta doang loh! Pertama kalinya deh aku mendapati stasiun kereta seperti ini! Bahkan dua kereta yang arahnya berlawanan tidak bisa bersisipan di stasiun ini! Haha 😛

Stasiun Hallstatt yang hanya memiliki satu peron dan satu jalur.

Perjalanan kembali ke Salzburg kurang lebih sama seperti perjalanan keberangkatan sehingga tak banyak yang bisa kuceritakan di sini. Eh, kecuali bahwa kali ini di kereta lokalnya tidak ada free wifi-nya sih, haha. Tapi setidaknya kedua keretanya tepat waktu.

BERSAMBUNG…

Advertisements

8 Comments Add yours

  1. Yance says:

    arrggghhh..Hallstatt keren bingit ko….kapannn yaa bisa kesanaa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s