#2310 – A Short Summer Trip to Indonesia

ENGLISH

When I was in Indonesia in March for my dad’s passing, a good friend of mine told me his upcoming wedding plan this July and, obviously, he gave me an invitation. But he did not put any pressure on me for coming as he thought it could be too much to ask given that I lived really far away.

But I thought I wanted to come. First of all, it would be nice to be able to attend the wedding, as I know both the groom and the bride. Second of all, I felt like with my dad’s passing, it would also be nice to be able to spend a little bit of more time with my family this year. I mean, if I would decide to go, there would certainly more time during the trip to spend for other than attending the wedding? Haha 😛 .

How much time obviously would depend on how long I could go, and my holiday allowance this year certainly put a constraint on it, haha. And there was another big constraint too: the flight tickets to Indonesia!

Direct flight ticket price to Indonesia had certainly hiked by March

Unfortunately the peak traveling season in Europe always involves July, meaning ticket price skyrockets if one is not quick enough. And by March, certainly it had kinda been not quick enough. Ticket price had, indeed, been quite high.

But then I got an idea. This was actually the perfect time to use my … frequent flyer miles! So I checked Air France/KLM’s award availability online, and indeed I found a good return combination! I would need to fly with a bit of detours, though, driven by the number of required miles; but I did not mind anyway, because both ways I would be traveling in … business class! Haha 😛

Here is my routing on this trip:

The two flights with Amsterdam at one end would be operated by KLM, and the two international flights with Jakarta at the other end would be operated by Garuda Indonesia. A little bit annoyingly, though, Garuda has since downgraded the Hong Kong – Jakarta segment from using an Airbus A330-200 (This was the equipment when I booked the ticket) to a Boeing 737-800.

These detours certainly meant longer traveling time, which resulted in shorter time to spend in Indonesia. Indeed I wouldn’t stay for too long this time around. But I can only take what I can within my boundaries, right? Haha. I am still grateful to have this option!

So yeah, I am going to Indonesia again, for the third time this year! 😛

BAHASA INDONESIA

Ketika aku berada di Indonesia Maret ini karena meninggalnya papaku, seorang teman baikku memberi-tahuku tentang rencana pernikahannya bulan Juli ini dan, tentu saja, ia mengundangku. Tapi ia juga tidak memaksaku untuk harus datang sih karena ia juga agak sungkan kan mengingat aku tinggalnya jauh banget.

Tapi aku pikir-pikir aku ingin datang ah. Pertama-tama, bakalan seru pastinya ya untuk datang ke pesta pernikahannya, apalagi kedua mempelainya juga aku kenal. Yang kedua, aku merasa dengan meninggalnya papaku kemarin ini, aku ingin menghabiskan waktu agak lebih banyak deh dengan keluargaku tahun ini. Jika aku pergi, kan jelas bakal ada waktu yang bisa kuhabiskan bersama mereka kan ya, nggak cuma untuk pernikahannya doang? Haha 😛 .

Berapa lama tentu tergantung dari berapa lama aku bisa pergi, dan jatah cutiku tahun ini tentu membatasinya, haha. Dan ada juga batasan besar lainnya nih: tiket pesawat ke Indonesia!

Harga tiket penerbangan langsung ke Indonesia sudah lumayan naik di bulan Maret

Sayangnya musim puncak travelling di Eropa itu selalu melibatkan bulan Juli, yang berarti harga tiketnya juga naik tinggi apabila tidak keburu cepat. Dan di bulan Maret, jelas lah ya sudah agak kurang cepat. Waktu itu harganya tiketnya beneran sudah lumayan naik.

Tapi kemudian aku mendapat ide. Ini adalah waktu yang tepat untuk menggunakan … frequent flyer miles-ku! Jadilah iseng aku mengecek ketersediaan tiket kursi Air France/KLM dengan miles online, dan beruntung aku menemukan satu kombinasi pp yang oke! Aku harus mengambil rute agak memutar sih, karena banyaknya miles yang dibutuhkan; tapi toh aku tidak masalah dengannya juga, apalagi karena pulang pergi aku akan terbang di … kelas bisnis! Haha 😛 .

Berikut ini ruteku di perjalanan kali ini:

Dua penerbangan dengan Amsterdam di satu ujungnya akan dioperasikan oleh KLM, dan dua penerbangan internasional dengan Jakarta di ujung satunya dioperasikan oleh Garuda Indonesia. Agak menyebalkannya, Garuda sudah men-downgrade segmen Hong Kong – Jakartanya dari pesawat tipe Airbus A330-200 (Sewaktu tiketnya aku booking, disebutkan tipe pesawatnya yang ini nih) ke tipe Boeing 737-800.

Detour ini memang membuat waktu tempuh perjalanannya agak lamaan, yang membuat waktu yang bisa kuhabiskan di Indonesia agak lebih sedikit. Memang sih aku nggak akan terlalu lama di Indonesia kali ini. Tapi ya aku hanya bisa mengambil sesuai dengan sebagaimana yang aku bisa kan ya? Haha. Dan toh aku bersyukur masih memiliki pilihan ini! 😀

Jadi ya, aku akan pergi ke Indonesia lagi nih, untuk yang ketiga kalinya tahun ini! 😛

Advertisements

5 Comments Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s