#2308 – 2019 Spring Trip in Central Europe (Part III: Salzburg)

ENGLISH

Posts in the 2019 Spring Trip in Central Europe series:
1. Introduction
2. Part I: Prague
3. Part II: Budapest
4. Part III: Salzburg
5. Part IV: Hallstatt
6. Part V: Neuschwanstein Castle
7. Part VI: Munich

Getting to Salzburg

To get to Salzburg, we decided to hit the rail where we caught ÖBB’s RJX64, which went all they way from Budapest to Munich with a stop in Salzburg. We took a taxi to Budapest’s Keleti Railway Station the morning of our departure. We chose to depart early as we would like to have some brunch first around the train station, where we ended up having Burger Kings, haha.

Budapest’s Keleti Railway Station

Our train was scheduled to depart at 11:40, so at around 11 we walked to the train station. Indeed, the train had been waiting on the track and we could get on board already. We thought we were early, but many other passengers already beat us where the luggage rack had almost been full! Luckily we still got some space for our luggages, but passengers coming after us had to put theirs on the overhead bins. So come early when you want to take this train!

ÖBB’s RJX64 at Budapest’s Keleti Railway Station

Anyway, it was a regular, uneventful second class train trip to Salzburg, totaling about five hours of travel. There was free wifi connection, which helped a lot! Our brunch was enough to get us through the journey so we did not pay any visit to the restaurant car nor buy anything from the attendant with trolleys full of snack and drink who passed our seats quite often.

On board ÖBB”s RJX64 second class

Still, to me five hours felt really long! Haha 😛 I was glad when we finally arrived in Salzburg Hauptbahnhof. I definitely prefer a five-hour flight than a five-hour train ride 😛 .

Salzburg

Originally, I planned to use Salzburg only as a base for our day-trip to Hallstatt; as I had visited this city twice, even one of those visits was with my parents, and so had my aunt. But we thought as we were already physically there anyway, we might as well go around a little bit in the short time that we had, haha.

Salzburg

So first, after checking-in at our hotel, we walked towards the famous Mirabell Palace and Gardens, my favorite spot in this city. I then took my mandatory picture there, that was at the side gate of the palace. I also took a picture on my previous two visits to Salzburg at the same spot, haha:

(Man I was really fat in 2011 🙈). What was unique this time was that I visited the gardens in Spring, while in 2011 I did it during the Summer and in 2012 during the Fall. Does this mean at one point I need to go back to Salzburg during Winter? Haha 😛 .

And then we decided to take an afternoon train to Munich so we would have half a day to go around Salzburg. We walked along the River Salzach, crossed the pedestrian bridge filled with padlocks, and arrived at the Old Town. Then it started raining a little bit so we took a shelter in a Starbucks, haha.

Mozart’s birthplace in Salzburg

Salzburg’s Old Town was quite busy that day, perhaps because it was a Saturday, haha. We circled it once (after the rain stopped) before heading back to our hotel to pick our luggages before heading to the train station, where we would take a local train to Munich.

TO BE CONTINUED…

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri perjalanan musim semi 2019 di Eropa Tengah:
1. Introduction
2. Part I: Prague
3. Part II: Budapest
4. Part III: Salzburg
5. Part IV: Hallstatt
6. Part V: Neuschwanstein Castle
7. Part VI: Munich

Menuju Salzburg

Untuk menuju Salzburg, kami memutuskan untuk naik kereta api dengan layanan RJX64nya ÖBB, yang berjalan dari Budapest sampai Munich dengan pemberhentian di Salzburg. Kami menaiki taksi ke Stasiun Kereta Api Keleti di Budapest di pagi hari keberangkatan. Kami sengaja berangkat agak pagian karena memang kami berencana untuk brunch dulu di sekitar stasiun, yang mana pada akhirnya kami mampir di Burger King, haha.

Stasiun Kereta Api Keleti di Budapest.

Kereta kami dijadwalkan berangkat jam 11:40 sehingga sekitar jam 11 kami mulai beranjak ke stasiun. Beneran loh kereanya sudah menunggu di peron keberangkatan dan kami sudah diperbolehkan naik kereta. Awalnya kami kira kami awal nih, tapi ternyata ada banyak penumpang lain yang sudah naik duluan sampai-sampai rak bagasinya sudah nyaris penuh dong! Untungnya kami masih kebagian tempat sih, tapi penumpang-penumpang yang baru datang setelah kami mau tidak mau hanya bisa menggunakan tempat penyimpanan di atas itu. Jadi kalau mau naik kereta, mendingan datang awal!

RJX64nya ÖBB di Stasiun Kereta Api Keleti di Budapest

Anyway, ini adalah perjalanan regule dan uneventful di kelas dua menuju Budapest, yang totalnya memakan waktu sekitar lima jam. Di keretanya ada free wifi loh yang mana sangat amat membantu! Brunch kami ternyata cukup untuk bertaha di sepanjang perjalanan sehingga kami tidak mampir di gerbong restorasi dan tidak pula membeli makanan dari pramugara yang sering lewat sambil membawa troli berisi minuman dan snack.

Gerbong kelas dua kereja RJX64nya ÖBB

Tetap aja, lima jam itu lama ya! Haha 😛 . Jadilah aku merasa lega ketika akhirnya kami tiba juga di Salzburg Hauptbahnhof. Jelas deh kalau aku mah mendingan naik penerbangan lima jam daripada kereta api lima jam 😛 .

Salzburg

Awalnya, aku berencana untuk menggunakan Salzburg hanya sebagai base untuk perjalanan satu hari kami ke Hallstatt; karena kan aku sudah mengunjungi kota ini dua kali, yang mana bahkan salah satunya adalah bersama orangtuaku, dan tanteku juga sudah pernah kesana. Tapi kami pikir karena toh kami sudah sampai di sana juga, mendingan sekalian kami berkeliling juga di sedikit waktu yang kami miliki kan ya, haha.

Salzburg

Jadilah setelah check-in di hotel, kami berjalan menuju Istana dan Taman Mirabell yang super terkenal itu, yang mana merupakan tempat favoritku di kota ini. Aku kemudian mengambil foto wajibku di sana, yang mana di gerbang di samping istananya. Ceritanya kan aku juga berfoto di sana di kedua kunjunganku ke Salzburh sebelumnya, haha:

(Ih aku gendut banget ya di tahun 2011 🙈). Yang unik kali ini adalah aku mengunjungi tamannya di musim semi, sementara di tahun 2011 aku berkunjung di musim panas dan tahun 2012 di musim gugur. Apa ini artinya aku nanti harus kembali ke Salzburg di musim dingin ya? Haha 😛 .

Dan kemudian kami memutuskan untuk menaiki kereta sore hari untuk pergi ke Munich sehingga kami memiliki sekitar setengah hari lagi di Salzburg. Kami berjalan di tepian Sungai Salzach, menyeberangi jembatan pejalan-kaki yang dipenuhi gembok-gembok cinta itu, dan tibalah kami di area Kota Tua. Lalu hujan mulai turun, sehingga kami berteduh di sebuah Starbucks, haha.

Gedung tempat kelahirannya Mozart di Salzburg

Kota Tuanya Salzburg cukup ramai hari itu, mungkin karena hari Sabtu ya, haha. Kami mengelilinginya sekali (setelah hujan reda tentunya) sebelum kembali ke hotel untuk mengambil bagasi kami sebelum berangkat ke stasiun kereta, darimana kami akan menaiki sebuah kereta lokal menuju Munich.

BERSAMBUNG…

Advertisements

12 Comments Add yours

  1. mysukmana says:

    pengen tuh naik kereta yang warna merah

    1. zilko says:

      Keretanya lumayan nyaman 😀 .

  2. Phebie says:

    Nggak ada nuansa Mozart?😀

    1. zilko says:

      Engga begitu kali ini, soalnya pada sudah pernah ke Salzburg semua sih sebelumnya, hahaha 😛 .

  3. nyonyasepatu says:

    Parah yaaaa bagus semua di sana

    1. zilko says:

      Iya, bagus-bagus ya Non!

Leave a Reply to nyonyasepatu Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s