#2287 – 2019 Spring Trip to SE Asia (Part V: A Phinisi and the Dragons)

ENGLISH

Posts in the 2019 Spring Trip to SE Asia series:
1. Introduction
2. Part I: Getting to Bali
3. Part II: Bali
4. Part III: The Flights to/from Labuan Bajo
5. Part IV: Labuan Bajo
6. Part V: The Komodo National Park (1)
7. Part VI: The Komodo National Park (2)
8. Part VII: Yogyakarta
9. Part VIII: Singapore
10. Part IX: Back to Europe

Our adventure in the Komodo National Park would take three days and two nights, which we spent by living on board a ship. Because of scheduling reason, we had to arrange a private trip for this adventure, of which we could choose from several different options of ships. Long story short, we chose an amazing phinisi boat with awesome facilities 😀 .

Our phinisi ship

We were taken with a small boat from the Labuan Bajo port to our ship, which was too big to dock at the port. Upon stepping my foot for the first time on the ship, I was … startled because of how cool and amazing the ship was!

Our cook preparing our lunch

We first entered the indoor recreation room (where we apparently could do karaoke; and of course it had AC too), that was adjacent to the kitchen where apparently … we had a private cook on this trip! 😮 He was busy preparing our lunch at the time, haha. Oh, and welcome drinks and snacks had been waiting for us.

The doule bed

After that we picked our rooms. There were five bedrooms on board: four with a double bed and one with a bunk bed. Shower (with hot water) and toilet were en-suite and, of course, each room had AC too.

En-suite shower and toilet

Then we all went up to the dining area, that was located at the middle-front of the ship, for lunch. Next to the dining table was a sofa facing upfront; and of course we could also go to the (pointy) front part of the ship (Sorry I am not well-versed with ship vocabularies 😛 ).

The dining area

From the dining area, we could go one deck up where the relaxation area was located. There were three beach chairs and one hanging lazy chair there. This was my favorite part of the ship, haha. This part was located just in front of the bridge.

My favorite chair in the ship, haha 😆

Our first destination in this adventure was the Rinca Island, where we would immediately see the komodo dragons. It took about more than two hours to get to the island, so we just relaxed on the boat (and took a lot of pictures (typical, lol 😆 )). Obviously there was no wifi (haha), but I was already prepared for it by buying a local number mainly for the data.

Ahoy

It was a nice and smooth (in ship standard 😛 ) sailing towards Rinca Island that afternoon. The weather was great, and we even spotted some wild dolphins too along the way! 😍

It was already quite late in the afternoon when we reached Rinca. We were taken by the same small boat that took us to our ship earlier (apparently the boat was tied to our ship when we did not need it 😛 ) to get to the pier of Loh Buaya in the island. There were some monkeys at the pier but we were told they were well-behaved and did not steal stuffs from us. And oh, we were forbidden from feeding them (and any other animals, including the komodo, in the island for that matter).

Welcome to Rinca Island

We then walked towards the settlement where we would meet the rangers who could show us around. The view towards the settlement was … quite unique I must say. A vast field with no grass with the hills of Rinca Island in the backdroup. Adding the komodo aspect in, it felt like we were thrown back in time to the era of the dinosaurs! Amazing!

Such an amazing view in Loh Buaya

We were greeted by the ranger at the settlement, who was already quite in a hurry because it was too late in the afternoon so the place was closing soon. This wasn’t a big problem as we did not plan on doing any trekking anyway, haha 😛 .

It did not take us far to see the komodos. In fact, I was actually quite surprised that we met a few already just after making a few steps! Haha 😛 . The komodos were there apparently because of the food smell from the kitchen. Though, that was to the extent of it as the kitchen did not feed the komodos.

Komodo dragons

And after that was obviously the mandatory photo session, haha. As komodos could be dangerous (there were skulls of big animals there (like water buffalo, boar, deer, etc) that at one point were eaten by some komodos 😱), we were asked to stay put at some distance from the komodos. A ranger would then carefully pick a spot a bit closer to the dragons (but we could see even the ranger was being extra careful himself!), and took some photos with amazing angle, like the following:

“Touch” gently

haha 😛 .

We then went back to our ship, and continued to Pulau Kalong (the “Bats” Island). It took us about an hour to get there. Our timing was perfect, as it was sunset and dusk time by the time we arrived at Pulau Kalong; meaning: the thousands of bats were leaving the island, “going for work” looking for some food! With the backdrop of the orange dusk sky, it was … very magical!

Bats going for “work” from their home in Pulau Kalong with dusk sky as the backdrop.

This view concluded our first day on this adventure. It was dark already and so we had dinner. Our ship then went towards Pulau Padar as our first agenda the next day would be to get up super early to catch up sunrise while trekking Pulau Padar! But to get there, we had to cross a strait which wave at night was quite strong that many of us got sea-sick, haha. Perhaps we should have had the dinner after arriving in Padar, but it would take us more than an hour to get there.

Oh well, we turned out okay in the end anyway, and this actually made for quite an experience! We then anchored the ship at Pulau Padar, and went to bed.

TO BE CONTINUED…

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri Perjalanan Musim Semi 2019 ke Asia Tenggara:
1. Introduction
2. Part I: Getting to Bali
3. Part II: Bali
4. Part III: The Flights to/from Labuan Bajo
5. Part IV: Labuan Bajo
6. Part V: The Komodo National Park (1)
7. Part VI: The Komodo National Park (2)
8. Part VII: Yogyakarta
9. Part VIII: Singapore
10. Part IX: Back to Europe

Petualangan kami di Taman Nasional Komodo akan mengambil waktu tiga hari dan dua malam, yang mana kami lalui dengan cara menginap di atas kapal. Karena terbatas dalam hal jadwal, kami harus mengurus private trip untuk perjalanan ini, yang mana kami juga dihadapkan pada banyak pilihan kapal. Singkat cerita, kami memilih satu kapal phinisi yang kece banget dengan fasilitas yang keren 😀 .

Kapal phinisi kami

Kami diantar dengan sebuah perahu sekoci kecil dari pelabuhan Labuan Bajo ke kapal, yang mana terlalu besar untuk berlabuh di pelabuhannya. Ketika menginjakkan kaki untuk pertama kalinya di kapalnya, aku … terkesima karena kapalnya beneran keren abis!

Koki kami yang sedang mempersiapkan makan siang

Pertama-tama, kami memasuki ruang rekreasi (dimana kita bisa karaokean; dan juga jelas ruangannya ber-AC), yang berlokasi di sebuah dapur. Ternyata … kami memiliki koki pribadi loh di perjalanan ini! 😮 Waktu itu ia sedang sibuk mempersiapkan makan siang, haha. Oh, dan tentu saja welcome drinks dan snack sudah menunggu.

Ranjang double

Setelahnya kami memilih kamar. Ada lima kamar tidur di kapal: empat dengan ranjang double dan satu dengan ranjang tingkat. Kamar mandi (plus air panas) dan toilet juga en-suite dan, jelas, setiap kamar memiliki AC.

Kamar mandi dan toilet en-suite

Lalu kami semua naik ke area makan, yang berlokasi di bagian tengah-depan kapalnya, untuk makan siang. Di sebelah meja makan terdapat sofa yang menghadap ke depan; dan tentu saja kita bisa naik-naik ke bagian (runcing) depan kapalnya itu (Maafkan kosakata perkapalanku yang minim banget 😛 ).

Area makan

Dari area makan, kita bisa naik satu dek ke atas dimana terdapat area bersantai. Terdapat tiga kursi pantai dan satu kursi malas gantung di sana. Ini adalah bagian favoritku di kapal dah, haha. Bagian ini berlokasi di depan ruang kemudi.

Kursi favoritku di kapal, haha 😆

Tujuan pertama kami di petualangan ini adalah pulau Rinca, dimana kami akan langsung melihat komodo. Membutuhkan waktu dua jam-an untuk mencapai pulaunya, jadilah kami memutuskan untuk bersantai-santai saja di kapal (dan jelas foto-foto dong ya, haha 😆 ). Tentu tidak ada wifi di kapal (haha), tapi aku sudah persiapan kok dengan membeli nomor lokal untuk internetan.

Ahoy

Perjalanannya asyik dan mulus (untuk standar naik kapal 😛 ) menuju pulau Rinca siang itu. Cuacanya oke, dan bahkan kami melihat banyak lumba-lumba liar juga dong! 😍

Sudah sore banget ketika kami tiba di pulau Rinca. Kami diantar dengan kapal sekoci yang sama dengan yang tadi mengantar kami ke kapal (ternyata sekocinya diikatkan ke kapal ketika kami tidak membutuhkannya 😛 ) untuk menuju dermaga Loh Buaya di pulaunya. Ada beberapa monyet di dermaganya tapi mereka sopan-sopan kok dan nggak suka mencuri sesuatu dari kita. Oh, kita semua dilarang untuk memberi mereka makan loh (dan juga semua binatang lain, termasuk komodonya, di pulau ini).

Selamat datang di pulau Rinca

Kami kemudian berjalan ke pos kunjungannya dimana akan ada rangers (petugas taman nasional) yang akan menunjukkan jalan. Pemandangan di sepanjang jalan menuju posnya itu … unik banget. Suatu hamparan tanah lapang tidak berumput dengan bukit-bukit pulau Rinca sebagai latar belakangnya. Ditambah dengan aspek komodo, rasanya kita seperti dilempar mundur ke zamannya dinosaurus! Keren banget!

Pemandangan yang keren banget di Loh Buaya

Kami disambut oleh seorang ranger di posnya, yang mana agak terburu-buru karena memang sudah sore banget sehingga tempatnya mau ditutup. Nggak masalah sih bagi kami karena toh kan kami nggak berencana untuk trekking, haha 😛 .

Kami tidak perlu berjalan jauh untuk menemukan komodonya. Malahan, aku justru terkejut karena baru berjalan sedikit aja kami sudah melihat komodo! Haha 😛 . Ternyata komodo-komodonya berkumpul di sana karena tertarik dengan aroma makanan dari dapur. Tapi ya segitu aja sih peranan dapurnya, dimana mereka tidak memberi makan komodonya.

Komodo-komodo

Setelahnya jelas sesi foto-foto dong ya, haha. Karena komodonya bisa jadi berbahaya (ada tulang belulang binatang-binatang besar yang dipampang di sana (kayak kerbau, babi rusa, kijang, dll) yang mana dulunya binatang-binatangnya itu dimakan oleh komodo! 😱), kami diminta untuk berdiri di tempat kami berada, agak jauhan dari komodonya. Seorang ranger kemudian akan berhati-hati mengambil tempat agak dekat dengan komodonya (bahkan terlihat banget mas ranger-nya berhati-hati banget!), dan mengambil foto dengan sudut yang oke banget, kayak gini:

“Pegang” dengan halus ya

haha 😛 .

Kami kemudian kembali ke kapal kami, dan melanjutkan perjalanan ke Pulau Kalong. Sekitar satu jam kami butuhkan untuk pergi ke sana. Timing kami pas, dimana kami tiba di waktu matahari terbenam dan sudah senja. Artinya, ini waktunya bagi ribuan kelelawar untuk meninggalkan pulaunya, “berangkat kerja” mencari makan! Dengan latar belakang langit senja yang berwarna keemasan, pemandangannya … sungguh terasa magis!

Kelelawar-kelelawar berangkat “kerja” dari rumah mereka di Pulau Kalong dengan langit senja sebagai latar belakang.

Pemandangan ini mengakhiri hari pertama petualangan ini. Setelah gelap, kami makan malam. Kapal kemudian bergerak menuju pulau Padar karena agenda pertama kami keesokan harinya adalah bangun subuh-subuh banget untuk mengejar matahari terbit sambil trekking di pulau Padar! Tapi untuk mencapai pulaunya, kami harus menyeberangi sebuah selat dulu yang berombak besar di malam hari sehingga sebagian dari kami jadi mabuk laut, haha. Mungkin seharusnya makan malamnya setelah tiba di puau Padar ya, tapi kan kami membutuhkan waktu lebih dari satu jam juga untuk pergi ke sana.

Ah, yang penting pada akhirnya kami semua baik-baik saja, dan ini justru menjadi sebuah pengalaman yang unik! Kapal kemudian menurunkan jangkar di pulau Padar, dan kami pergi tidur.

BERSAMBUNG…

Advertisements

11 Comments Add yours

  1. mamie funky says:

    kapal phinisi nya keren ya ko…bikin aku kesel inget sama bookingan aku yg memble banget fasilitasnya..hahaha

    1. zilko says:

      Iyaa! Pas pergi kemarin itu aku ingat postingnya jadi berharap banget jangan sampai kapalnya dikasih yang jelek (padahal udah bayar yang bagus)! Untung dapatnya memang sesuai dengan yang dipesan, jadi memang keren banget! Kebayang deh kalau fasilitasnya memble pasti juga terasa nggak enak banget ya tripnya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s