#2281 – 2019 Spring Trip to SE Asia (Part II: Bali)

ENGLISH

Posts in the 2019 Spring Trip to SE Asia series:
1. Introduction
2. Part I: Getting to Bali
3. Part II: Bali
4. Part III: The Flights to/from Labuan Bajo
5. Part IV: Labuan Bajo
6. Part V: The Komodo National Park (1)
7. Part VI: The Komodo National Park (2)
8. Part VII: Yogyakarta
9. Part VIII: Singapore
10. Part IX: Back to Europe

We planned to take things relatively slowly in Bali, because of my jetlag and general tiredness, and also our upcoming plan in Komodo in just a few days. Well, we have been to Bali quite many times before anyway, haha 😛 .

Bali

Still, we got to manage to visit a few touristy places in the island. Our first destination was the Garuda Wisnu Kencana, or the GWK. The last time I visited the GWK was in 2010. But back then the GWK statue, i.e. the statue that was said to be so great in size that it was larger than the Statue of Liberty in New York, was not yet finished. It was reported a few months before this trip that it finally had, so we got a little curious, haha 😛 .

We used the Waze app to get there, only to eventually find out that it led us to a point closest to the statue, not the park entrance, lol 😆 . Anyway, we then found the entrance, parked our rental car, took the shuttle to the ticketing office, and entered the park. We saw an option to take a golf cart shuttle to the GWK statue, but that was the extent of it. As in, we could not stop at other stops in the park. And so we decided to pass.

At the GWK Park.

Anyway, the GWK Park was indeed beautiful. It was certainly large, though somehow it felt larger in my memory from 2010, haha. But it was still hot! Lol 😆 . We obviously also went to the standalone Garuda and Wisnu statues, and from there walked up towards the GWK statue.

The GWK statue was indeed impressive! It was certainly really large, though it was hard to tell if it was really larger than the Statue of Liberty, haha. We went in and saw two elevators which were not yet operational. So my guess was it was the exterior of the statue that had been finished. Perhaps later we would be able to go up in the statue, like in Liberty, once it is fully completed.

The impressive GWK Statue

The next day we went to the Ubud area. First, we were looking for a place called the Campuhan Ridge Walk. It was difficult to find because there was no signage and wasn’t clearly indicated in Google nor Waze. We decided to give it up, until we thought of asking some locals about it. It was indeed difficult to find and there was basically no parking space (for cars) nearby.

The Campuhan Ridge Walk

To get to the site we had to walk up a hill a little bit. It wasn’t a difficult trek, just quite long and we weren’t really expecting to trek today, haha. The ridge walk was indeed beautiful, though somehow it looked more magical on Instagram, haha 😛 .

Then we went to Tegallalang to the north of Ubud. My brother and I went down to the rice field and took some pictures, haha. Tegallalang was beautiful and artsy indeed. You could also swing there, which apparently was a cool thing to do in Bali nowadays (lol 😆 ), as there were a few swings.

Tegallalang, Bali

Another aspect of Bali that we like is the culinary aspect, haha. For a brunch we stopped at Dobiel, a babi guling and nasi campur warung, that was located not too far away from our hotel. It was good, though quite too spicy for me, haha 😛 . We could go to the area behind the warung where they prepared the meal, including the babi guling.

Babi guling in Bali

We then managed to stop by at the currently-famous Starbucks Reserve, a Starbucks coffee shop which put a lot of investment in interior design making it Instagrammable 😛 .

We obviously had a seafood dinner at the Jimbaran Beach. It was as fun as always, though somehow the food wasn’t as good as usual. I got an allergy reaction afterwards too, though; indicating at least one of the prawns that I had wasn’t “good”, haha.

Seafood in Jimbaran

On our way to Ubud we had a big brunch at the famous Warung Mak Beng in Sanur. We made a stop there in my previous visit to Bali, but either because it was full or they had run out of food, the bottom line is we couldn’t eat there back then, haha. So it was nice that we could this time around. The food was good and looked “simple” too.

Mak Beng’s menu

Then we went to Rayjin, a teppanyaki dining bar, for a dinner. And it was amazing! We sat at the bar table in front of the cooks, which IMO was actually the best place to sit in the restaurant, haha. It was obviously on the more expensive scale in Indonesian standard, but it was also really good! I really enjoyed it! 😀

***

So yeah, Bali was indeed really fun, as always!

TO BE CONTINUED…

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri Perjalanan Musim Semi 2019 ke Asia Tenggara:
1. Introduction
2. Part I: Getting to Bali
3. Part II: Bali
4. Part III: The Flights to/from Labuan Bajo
5. Part IV: Labuan Bajo
6. Part V: The Komodo National Park (1)
7. Part VI: The Komodo National Park (2)
8. Part VII: Yogyakarta
9. Part VIII: Singapore
10. Part IX: Back to Europe

Kami berencana untuk bersantai-santai saja di Bali, karena aku yang masih jetlag dan memang capek secara umum, dan juga karena rencana kami di Komodo berikutnya. oh kami sudah pernah beberapa kali ke Bali sebelumnya kan, haha 😛 .

Bali

Walaupun begitu, kami masih sempat berkunjung ke beberapa tempat wisata juga sih, haha. Tujuan pertama kami adalah Garuda Wisnu Kencana, alias GWK. Terakhir kali aku ke GWK adalah di tahun 2010. Tapi waktu itu patung GWKnya, yang mana katanya berukuran besar banget yang melebihi Patung Liberty di New York, masih belum jadi. Katanya beberapa bulan sebelum perjalanan ini patungnya kan sudah jadi, makanya kami jadi penasaran, haha 😛 .

Kami menggunakan app Waze untuk kesana, yang mana ternyata mengarahkan kami ke titik yang paling dekat dengan patungnya, bukan ke pintu masuknya, haha 😆 . Singkat cerita, kami menemukan pintu masuknya, parkir, menaiki shuttle ke loket tiket, dan memasuki tamannya. Kami melihat ada pilihan untuk naik mobil golf langsung ke patung GWKnya itu, tapi ya udah gitu aja. Maksudnya, dengan mobil itu kami nggak bisa mampir-mampir dulu di tempat-tempat lain di dalam tamannya. Yah, jadilah kami memutuskan untuk tidak menaikinya.

Di Taman GWK.

Anyway, Taman GWK memang indah. Dan juga memang besar, walaupun rasanya dari ingatanku dari tahun 2010 dulu kok lebih besar ya, haha. Tapi panas bangetnya mah masih sama aja! Haha 😆 . Kami jelas juga mampir di patung Garuda dan Wisnu yang berdiri sendiri itu, dan kemudian dari sana berjalan-kaki menuju Patung GWKnya.

Patung GWKnya sendiri memang impresif sekali! Ukurannya jelas besar, walaupun sulit untuk menentukan apakah memang lebih besar daripada Patung Liberty, haha. Kami masuk dan di dalam ada dua lift yang sedang tidak berfungsi. Jadi dugaanku adalah baru eksterior patungnya saja yang sudah selesai. Mungkin nantinya kita bisa juga akan menaiki patungnya dari dalam, kayak di Liberty gitu, ketika sudah selesai.

Patung GWK yang sungguh impresif.

Keesokan harinya kami pergi ke area Ubud. Pertama, kami mencari tempat yang namanya Campuhan Ridge Walk. Susah loh menemukannya karena tidak ada tanda petunjuknya dan tidak pula terindikasikan akurat di Google maupun Waze. Kami memutuskan untuk menyerah, sebelum akhirnya kepikiran untuk nanya warga setempat. Dan ternyata tempatnya memang sulit ditemukan dan memang tidak ada tempat parkir (mobil) di dekat situ.

Campuhan Ridge Walk

Untuk mencapainya, kita harus mendaki bukit kecil. Nggak susah sih jalannya, cuma lumayan panjang aja dan sebenarnya hari itu kami tidak persiapan akan berjalan-kaki sejauh itu, haha. Tempatnya memang indah sih, walaupun rasanya kok lebih kece di foto-foto di Instagram ya, haha 😛 .

Dari sana kami pergi ke Tegallalang di utara Ubud. Adikku dan aku turun ke bawah ke persawahannya untuk foto-foto, haha. Tegallalang memang indah dan berseni banget. Kita juga bisa main ayunan loh, yang mana ternyata adalah hal kekinian buat dilakukan di Bali sekarang-sekarang ini (haha 😆 ).

Tegallalang, Bali

Satu aspek lain dari Bali yang kami suka adalah kulinernya, haha. Untuk brunch, kami mampir di Dobiel, sebuah warung babi guling dan nasi campur. Lokasinya tidak jauh dari hoel kami. Enak, walaupun terlalu pedas bagiku, haha 😛 . Kita juga bisa pergi ke area di belakang warungnya dimana mereka mempersiapkan makanannya, termasuk dimana mereka memasak babi gulingnya itu.

Babi guling di Bali

Kami kemudian menyempatkan mampir di Starbucks Reserve yang sedang heitss itu. Pada dasarnya ini adalah kedai kopi Starbucks yang berinvestasi banyak di disain interiornya sehingga jadi Instagrammable gitu deh 😛 .

Jelas kami makan malam seafood di Pantai Jimbaran. Seru seperti biasanya, walaupun kali ini makanannya sedang tidak seoke biasanya sih. Ditambah lagi, reaksi alergiku kumat dong setelahnya; yang mana berarti setidaknya satu udang yang aku makan nggak “oke” tuh, haha.

Seafood di Jimbaran

Dalam perjalanan ke Ubud kami mampir di Warung Mak Beng di Sanur yang terkenal itu. Kami sempat mampir di sana di kunjunganku ke Bali yang lalu sebenarnya, tapi waktu itu, entah deh lupa apakah karena tempatnya terlalu penuh atau masakannya sudah habis, intinya kami tidak jadi makan di sana, haha. Jadilah senang juga akhirnya bisa makan di sana juga kali ini. Makanannya enak dan terlihat “sederhana” gitu.

Menu di Mak Beng

Kami juga mampir di Rayjin, sebuah bar teppanyaki, untuk makan malam. Dan enak banget! Kami duduk di barnya di depan kokinya, yang mana menurutku adalah tempat teroke di restoran semacam ini, haha. Jelas harganya tergolong mahal untuk ukuran Indonesia, tapi memang enak banget! Aku suka! 😀

***

Yah, Bali memang seru, seperti yang selalu begitu!

BERSAMBUNG…

Advertisements

13 Comments Add yours

  1. niee says:

    Aku juga sering lihat orang berfoto di Campuhan Ridge Walk itu ko. Tapi kayaknya gak segitunya juga kali ya buat nyarinya. Bisa diskip juga hahahaha

    1. zilko says:

      Iya Niee. Bagus sih, tapi ya gitu doang dah kalau menurutku 😛 .

  2. inlycampbell says:

    Kangen Bali tuh cuma kangen sama makanannya aja haha..

    1. zilko says:

      Makanan di Bali memang enak-enak sih ya! 😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s