#2273 – A Weekend in Sublime Strasbourg

ENGLISH

So I started off March with a weekend trip to Strasbourg, a French city in the region of Alsace that is close to Germany πŸ˜€ . And here is the story of that trip.

I took a direct return flight with Air France on this trip. As I said back then, Air France’s Amsterdam-Strasbourg flights are operated under their regional brand, HOP!. When I bought the ticket, both flights were said to be operated by HOP! Brit Air with their Bombardier CRJ700. But a few weeks later Air France switched them over to HOP! Regional with their Embraer ERJ145. Anyway both flights were regular and nice (Though it was a little bit bumpy on the way back but it was purely because of the weather, haha), and obviously I took the mandatory ERJ145 selfie:

The mandatory Embraer ERJ145 selfie

πŸ˜›

In general, I found Strasbourg to be a unique city. First of all obviously it was French. But the city is also located just about 3.5 km away from the German border. So naturally the German “influence” was also quite strong in Strasbourg. This was especially true, at the very least, on the food. In my research prior to the trip, it turned out that the famous local dishes in Strasbourg was … choucroute. Googling it, I learned that it was basically sauerkraut, a very German dish if you ask me! Haha πŸ˜› And if that wasn’t obvious enough, another famous local dish was … flammkuchen, a.k.a. the German pizza! Lol πŸ˜†

Flammkuchen in Strasbourg

Anyway, Strasbourg was the capital of the Alsace region in France, a region known for its beauty. And after this trip, I understood why.

While the city itself was beautiful (so were many other French cities, though πŸ˜› ), one district in the old town really mesmerized me. It was called La Petite France, or “The Little France”. I found it a little bit funny, though, to have a Little France in … France! Haha πŸ˜› .

La Petite France in Strasbourg

Strasbourg was the capital of the region of Alsace in France. And I felt like this district “emboedied” this identity, at the very least from the district’s urban and buildings architecture. It was really unique. Narrow cobblestones streets and alleys accross many colorful half-timbered buildings passing through several canals surrounded by a river (that was “split” into those canals with a series of dams). Just amazing!

La Petite France in Strasbourg

At one end of the district was the Couverts Bridge passing through several “islands” with four towers. Not far away from the bridge was the Vauban Dam, which we of course could use to cross the river. But the dam had a “secret” spot on it. We could actually go to the top from where we could get a nice view of Strasbourg from above! πŸ˜€

Strasbourg as seen from the top of the Vauban Dam

La Petite France was just really special. It was so special that I actually wanted to take a lot of pictures when I was there (Yeah, this was an indication of my level of likeness of a place, haha πŸ˜› ).

La Petite France selfie

Having said that, the other part of Strasbourg was also very beautiful. La Petite France was just one small part of Strasbourg’s Grande Île, an island surrounded by the III River on one side and Canal du Faux-Rempart on the other. And obviously the city extended far beyond this island, also beautiful!

La Canal du Faux-Rempart at Strasbourg

So yeah, in summary, I loved Strasbourg!! It was a beautiful city in a beautiful region of France. I will definitely come back, and hopefully the weather will be better then! Because if there was one thing which could be “improved” from this trip, it was definitely the weather! Haha πŸ˜› .

BAHASA INDONESIA

Bulan Maret aku mulai dengan sebuah perjalanan akhir pekan ke Strasbourg, sebuah kota Prancis di regio Alsace yang dekat dengan perbatasan dengan Jerman πŸ˜€ . Dan inilah cerita dari perjalanan itu.

Aku naik penerbangan pp langsungnya Air France untuk perjalanan ini. Seperti yang kubilang waktu itu, penerbangan-penerbangan Amsterdam-Strasbourg-nya Air France dioperasikan dengan maskapai regionalnya, HOP!. Ketika tiketnya aku beli, disebutkan kedua penerbangan akan dioperasikan oleh HOP! Brit Air dengan pesawat Bombardier CRJ700nya. Tapi beberapa minggu kemudian, Air France menggantinya dengan HOP! Regional dengan pesawat Embraer ERJ145. Anyway kedua penerbangan adalah penerbangan biasa dan oke (Walaupun di perjalanan pulangnya agak bumpy sedikit sih karena kondisi cuaca, haha), dan jelas dong ya aku mengambil selfie wajib di dalam ERJ145:

Selfie wajib Embraer ERJ145

πŸ˜›

Secara umum, aku merasa Strasbourg adalah kota yang unik. Pertama-tama, jelas lah ya kotanya adalah kota Prancis. Tapi kotanya juga berlokasi hanya sekitar 3,5 km saja dari perbatasan dengan Jerman. Jadi jelas saja “pengaruh” Jermannya juga cukup kuat di Strasbourg. Ini benar terutama dalam hal makanan. Ketika mencari-cari info akan kotanya sebelum berangkat, ternyata makanan lokal terkenalnya Strasbourg adalah … choucroute. Setelah aku google, ternyata ini adalah sauerkraut gitu, sebuah menu yang amat Jerman kalau menurutku! Haha πŸ˜› Dan jika ini masih belum jelas juga, satu makanan setempat terkenal lainnya adalah … flammkuchen, alias pizza ala Jerman! Haha πŸ˜†

Flammkuchen di Strasbourg

Anyway, Strasbourg adalah ibukota dari regio Alsace, sebuah regio yang memang terkenal akan kecantikannya. Setelah perjalanan ini, aku memahami kenapa.

Walaupun kotanya sendiri memang kece (begitu pula kota-kota lain di Prancis sih πŸ˜› ), satu distrik di kota tuanya Strasbourg sungguh memikat perhatianku. Distriknya bernama La Petite France, alias “The Little France” gitu. Aku sedikit merasa namanya lucu, karena kok ada Prancis kecil di dalam … Prancis! Haha πŸ˜› .

La Petite France di Strasbourg

Strasbourg adalah ibukota dari regio Alsace di Prancis. Dan aku rasa distrik ini menjadi simbol dari identitas ini, setidaknya dari arsitek bangunan-bangunan dan daerah di dalamnya. Jalan-jalan berbatuan yang sempit di antara gedung-gedung half-timbered berwarna-warni melalui beberapa kanal yang dikelilingi oleh sebuah sungai (yang “dibelah” menjadi beberapa kanal itu melalui satu seri dam). Keren banget dah!

La Petite France di Strasbourg

Di satu ujung distriknya adalah Jembatan Couverts yang melewati beberapa “pulau” dengan empat menara. Tak jauh dari jembatannya berdiri Dam Vauban, yang mana juga bisa digunakan orang untuk menyeberangi sungainya. Tapi di dalam damnya ada tempat “rahasia” loh. Jadi ternyata kita bisa naik ke atas darimana kita bisa mendapatkan pemandangan Strasbourg yang kece banget! πŸ˜€

Strasbourg dari atas Dam Vauban

La Petite France memang spesial banget lah. Saking spesialnya, aku jadi merasa ingin banyak foto-foto loh di sana (Iya, ini mengindikasikan level kesukaanku akan suatu tempat, haha πŸ˜› ).

Selfie di La Petite France

Walaupun begitu, bagian-bagian lain dari Strasbourg juga cantik banget. La Petite France hanyalah sebagian kecil dari Grande Île di Strasbourg, sebuah pulau yang dikelilingi oleh Sungai III di satu sisi dan Canal du Faux-Rempart di sisi lainnya. Dan jelas kotanya juga lebih luas daripada pulau ini saja, dan juga indah!

La Canal du Faux-Rempart di Strasbourg

Jadi, ya, kesimpulannya memang aku suka Strasbourg!! Ini adalah kota yang indah di regio yang juga indah di Prancis. Jelas aku akan kembali, dan mudah-mudahan waktu itu cuacanya akan juga lebih baik! Karena jika ada satu hal yang bisa lebih baik di perjalanan ini, hal itu jelas adalah cuacanya! Haha πŸ˜› .

5 Comments Add yours

  1. fahrizinfa says:

    bangunan di Strasbourg kece2 banget yaa, kaya foto2 yang suka aku liat di tumblr dan instagram XD Kalau bisa stay disana untuk beberapa hari kayanya seru juga ya kak Zilko soalnya suasana nya seperti tenang banget πŸ˜€

    1. zilko says:

      Kece-kece banget! Aku sukaa!! Hehehe πŸ˜€ . Betul, kalau bisa beberapa hari sepertinya asyik juga, sekalian menjelajah area sekitarnya kan.

  2. niee says:

    wah ternyata La Petite France malah deket dengan jerman ya ko. Maksudnya kan pasti bakalan banyak pengaruh jermannya.

    1. zilko says:

      Iya, namanya begitu tapi dekat dengan Jerman Niee.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s