#2037 – 2017 In The Air

ENGLISH

Just like in 2015 and 2016, I am going to recap my flying activities this year 😛 .

In terms of the number of flights, I broke a personal record this year with 67 flights, breaking last year’s record of 57 🙈. Though distance-wise, I only travelled a little bit further at 48,695 miles (78,367 km) compared to last year’s 46,075 miles (74,150 km). And here is how those 48,695 miles shaped this year:

My flying map of 2017. Created with gcmap.com

Yep, three continents, twelve countries, twenty-five cities, and twenty-eight airports.

Just like last year, again, I did not do too many intercontinental trips this year, and this is well reflected in the map. This, indeed, means that I traveled more within Europe. And here is the European part of the map above:

My flying map of 2017 inside Europe. Created with gcmap.com

Anyway, here are some more stats:

By routes

My only fifth freedom flight this year was with this Garuda Indonesia’s Boeing 777-300ER reg PK-GII in SkyTeam Livery from Singapore to Amsterdam.

Top three routes (by frequency):
1. Amsterdam – Paris CDG (14.93%)
2. Paris CDG – Amsterdam (11.94%)
3. Paris CDG – Lyon (4.48%)

Top three routes (by distance):
1. Amsterdam – Jakarta CGK (7,055 miles/11,354 km)
2. Singapore – Amsterdam (6,535 miles/10,517 km)
3. Shanghai PVG – Paris CDG (5,771 miles/9,288 km)

Fifth-freedom flights:
1. Garuda Indonesia GA88 (Singapore – Amsterdam): 3 December 2017

By airlines

I flew the most, frequency-wise, with Air France this year.

Top three airlines (by frequency):
1. Air France (35.82%)
2. KLM Royal Dutch Airlines (25.37%)
3. KLM Cityhopper (10.45%)

Top three airlines (by total distance):
1. Garuda Indonesia (15,036 miles/24,198 km)
2. Air France (12,436 miles/20,014 km)
3. KLM Royal Dutch Airlines (11,447 miles/18,422 km)

New Airlines:
1. Alitalia Cityliner (CT)
2. SkyWest Airlines (OO)

By airports

I finally visited the brand new Terminal 3 Ultimate at Soekarno-Hatta International Airport this year.

Top three most visited airport (by total activities)
1. Amsterdam Schiphol (31.34%)
2. Paris – Charles De Gaulle (24.63%)
3. Lyon – Saint Exupery (4.48%)

New airports:
1. Genoa Cristoforo Colombo (GOA)
2. Strasbourg (SXB)
3. Bordeaux-Merignac (BOD)
4. Zurich Kloten (ZRH)
5. Bremen Hans Koschnick (BRE)
6. Berlin Tegel (TXL)
7. Cardiff (CWL)
8. Newcastle (NCL)
9. San Francisco International Airport (SFO)
10. Los Angeles International Airport (LAX)

By airplanes

I flew with an Embraer 175 for the first time this year.

Top three airplanes (by frequency)
1. Boeing 737-800 (14.93%)
1. Boeing 737-700 (14.93%)
1. Airbus A320-200 (14.93%)

Top three airplanes (by distance)
1. Boeing 777-300ER (19,908 miles/32,038 km)
2. Boeing 787-9 Dreamliner (5,948 miles/9,572 km)
3. Boeing 737-700 (3,565 miles/5,737 km)

New airplanes:
1. Embraer ERJ175
2. Boeing 787-9 Dreamliner

***

Yeah, that is the summary of how I flew in 2017.

Though, I notice that, despite having more flights than, say, last year or the year before that, somehow I felt like this year was “less exciting” in some departments. Perhaps this is a sign that I should “spice things up” a little bit for 2018? Hmm…

We will see! 😉

BAHASA INDONESIA

Seperti tahun 2015 dan 2016, kali ini aku akan merekap aktivitas penerbanganku tahun ini 😛 .

Dari segi jumlah penerbangan, lagi-lagi aku mencetak rekor pribadi loh tahun ini dengan 67 penerbangan, mengalahkan rekor tahun lalu yang hanya 57 🙈. Walaupun dari segi total jarak, aku hanya bepergian sedikit lebih jauh sih yaitu 48.695 mil (78.367 km) dibandingkan tahun lalu yang 46.075 mil (74.150 km). Dan berikut ini bagaimana 48.695 mil itu terjalani tahun ini:

Peta penerbanganku di tahun 2017. Dibuat dengan gcmap.com

Yep, tiga benua, dua belas negara, dua puluh lima kota, dan dua puluh delapan bandara.

Seperti tahun lalu, lagi, aku tidak terlalu banyak bepergian antar-benua tahun ini, yang mana tergambarkan di petanya juga kan ya. Ini, memang, artinya aku lebih banyak bepergian jarak dekat di dalam Eropa saja. Berikut ini peta di atas apabila kita fokus ke penerbangan dalam Eropa saja:

Peta penerbangan dalam Eropaku di tahun 2017. Dibuat dengan gcmap.com

Anyway, berikut ini beberapa statistik:

Berdasarkan rute

Penerbangan kebebasan kelimaku tahun ini adalah dengan pesawat Garuda Indonesia Boeing 777-300ER rego PK-GII dengan cat SkyTeam ini dari Singapura ke Amsterdam.

Rute tiga teratas (berdasarkan frekuensi):
1. Amsterdam – Paris CDG (14,93%)
2. Paris CDG – Amsterdam (11,94%)
3. Paris CDG – Lyon (4,48%)

Penerbangan kebebasan kelima:
1. Garuda Indonesia GA88 (Singapore – Amsterdam): 3 Desember 2017

Berdasarkan maskapai

Aku terbang paling sering dengan Air France tahun ini.

Maskapai tiga teratas (berdasarkan frekuensi):
1. Air France (35,82%)
2. KLM Royal Dutch Airlines (27,37%)
3. KLM Cityhopper (10,45%)

Maskapai tiga teratas (berdasarkan total jarak):
1. Garuda Indonesia (15.036 mil/24.198 km)
2. Air France (12.436 mil/20.014 km)
3. KLM Royal Dutch Airlines (11.447 mil/18.422 km)

Maskapai baru bagiku:
1. Alitalia Cityliner (CT)
2. SkyWest Airlines (OO)

Berdasarkan bandara

Akhirnya aku mengunjungi Terminal 3 Ultimate di Bandara Soekarno-Hatta tahun ini.

Tiga bandara teratas (berdasarkan total aktivitas):
1. Amsterdam Schiphol (31,34%)
2. Paris – Charles De Gaulle (24,63%)
3. Lyon – Saint Exupery (4,48%)

Bandara-bandara baru bagiku:
1. Genoa Cristoforo Colombo (GOA)
2. Strasbourg (SXB)
3. Bordeaux-Merignac (BOD)
4. Zurich Kloten (ZRH)
5. Bremen Hans Koschnick (BRE)
6. Berlin Tegel (TXL)
7. Cardiff (CWL)
8. Newcastle (NCL)
9. San Francisco International Airport (SFO)
10. Los Angeles International Airport (LAX)

Berdasarkan tipe pesawat

Aku terbang dengan Embraer 175 untuk pertama kalinya tahun ini.

Tiga tipe pesawat teratas (berdasarkan frekuensi):
1. Boeing 737-800 (14,93%)
1. Boeing 737-700 (14,93%)
1. Airbus A320-200 (14,93%)

Tiga tipe pesawat teratas (berdasarkan total jarak):
1. Boeing 777-300ER (19.908 mil/32.038 km)
2. Boeing 787-9 Dreamliner (5.948 mil/9.572 km)
3. Boeing 737-700 (3.565 mil/5.737 km)

Tipe pesawat baru:
1. Embraer ERJ175
2. Boeing 787-9 Dreamliner

***

Ya, begini lah ringkasan penerbanganku di tahun 2017.

Walaupun, aku perhatikan, walaupun aku terbang lebih sering daripada tahun lalu atau tahun sebelumnya, entah mengapa aku merasa di beberapa hal tahun ini kok “kurang seru” gitu ya,. Mungkin ini adalah tanda bahwa di tahun 2018 aku harus lebih “bertualang” lagi? Hmm…

Yah, kita lihat saja deh! 😉

17 Comments Add yours

  1. Pypy says:

    Iya wajib bertualaaang.. Huhuyyy.. Semoga 2018 rekapannya lebih ok dan ok lagi ya 😀

    1. zilko says:

      Iya kok Py ini lagi diniatin dan direncanakan biar rute tahun 2018 lebih seru ahahahah 🤣

  2. Wah setahun 67 penerbangan? Bagiku sih amazing banget. Semoga tahun 2018 ketularan bisa terbang, cukup satu kali juga gpp wqwq XD.
    Ditunggu petualangan selanjutnya ^^

    1. zilko says:

      Hehehe. Amin! 😄

  3. niee says:

    Mungkin dari segi lokasi ko, kurang banyak lokasi barunya 😛

    Ayo, tahun depan eksplore lebih dalam (jiyaaah, bahasa upline MLM banget ini 😛 ) mungkin bisa ke afrika selatan gitu, huahahahahaha

    1. zilko says:

      Iya kayaknya begitu Niee 🤔. Huahaha ini ada pikiran ke beberapa destinasi jauhan dikit kok tapi masih belum final, hahaha

      1. niee says:

        asyikk. ditunggu berita detinasinya 😆

        1. zilko says:

          Huahaha masih belum fixed kok ini Niee 😛

  4. Dwi Wahyudi says:

    Tak kirain Wong Londo, ternyata Wong Indo. Wkwkwkwk… Salam kenal Dok, saye temennya Irni juga (sama2 di Pontianak maksudnya). Btw, tulisannya kerennnn… Ditunggu update rate penerbangannya di 2018 ya.

    1. zilko says:

      Hehehe salam kenal juga. Trims ya 😄

  5. Monda says:

    ke Maroko aja Zilko, dekat tapi sudah antar benua kan..
    selamat Tahun Baru ya

    1. zilko says:

      Huahaha, iyaa. Jadi bisa bilang pernah ke Afrika ya, apalagi gak perlu visa kesana, hmm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s