#1901 – MY Apartment

ENGLISH

I previously shared that I have made a decision to move to Amsterdam. In fact, I am moving there this month. Actually, I made this decision already in November. So why did it take “this” long for me to move?

You see, I hated the act of “moving”. However, having made the decision to move, this meant what I needed to do was to minimize the number of moving I would need to do, haha 😆 . This further implied that I needed to move to a place for the longer-term. This last point went along with the conventional rational wisdom, which I had had in my mind for quite some time:

I needed to BUY my next place.

Btw, this was the goal I cryptically mentioned in November, haha.

You see, buying a new place was no small matter so I needed to gather a lot of information about it. Since then, I hired a consultant and an agent to represent me (The Amsterdam housing market is a highly competitive market that works “differently” than a lot of other housing markets, so it is advisable to hire an agent representing us when planning to buy a place.).

Amsterdam

The housing market in Amsterdam is unusual.

Long story short, it did not take very long for me to get a successful deal (apparently I was very lucky, some colleagues told me it took them almost a year before they bought their places in Amsterdam).

In fact, as of today, I am the official owner of my new place in Amsterdam, haha 😎.

***

When my agent informed and congratulated me that I got the deal by winning the bid back in February, I was feeling a little bit overwhelmed, to be honest, because it felt like a huge commitment (well, it was), haha. It was also probably because I was surprised to get the deal that fast, given that I didn’t think I made a high enough bid for the house (This indeed means that I think I got a good deal on it, yeay! 😉 ).

But I knew that this was what I wanted. Plus, this was the right and good commitment to make anyway, given the current outlook of my future plan. So I just braved myself up and proceeded with the process.

And so last week, my life savings took a big hit with all the initial payments related to this purchase. And I expect another hit in the coming weeks or so when my credit card bills arrive with all the shopping I have done to make my apartment “habitable”, lol 😆 . More on the latter in a later post 🙂 .

***

Yeah, another life achievement this year, I guess. After getting my Doctorate (PhD) degree earlier this year, I now own a place 😀 .

BAHASA INDONESIA

Sebelumnya telah kuceritakan bahwa aku telah membuat keputusan untuk pindah ke Amsterdam. Bahkan aku akan pindahan bulan ini. Sebenarnya, keputusan ini sudah kubuat semenjak November. Lantas mengapa aku membutuhkan waktu “selama” ini cuma buat pindah aja?

Jadi begini, aku benci sekali dengan yang namanya “pindahan”. Namun, karena sudah membuat keputusan untuk pindah, ini artinya yang perlu kulakukan adalah meminimalisir jumlah pindahannya kan, haha 😆 . Artinya, aku harus pindah ke suatu tempat untuk jangka panjang. Poin terakhir ini kebetulan juga sejalan dengan pandangan rasional yang umum, yang mana juga sudah berada di benakku cukup lama:

Tempat tinggalku selanjutnya haruslah aku BELI.

Btw, ini adalah tujuan yang aku singgung secara misterius bulan November lalu, haha.

Nah kan, membeli tempatku sendiri itu bukanlah perkara sepele sehingga aku merasa perlu untuk mengumpulkan informasi sebanyak mungkin tentangnya. Semenjak waktu itu, aku memutuskan untuk menggunakan jasa konsultan dan sebuah agen untuk mewakiliku (pasar properti Amsterdam adalah pasar yang amat kompetitif dan “berbeda” dari layaknya pasar-pasar properti lainnya, jadi memang disarankan untuk menggunakan jasa agen di sini).

Amsterdam

Pasar properti di Amsterdam itu cukup berbeda.

Singkat cerita, tidak membutuhkan waktu lama untukku berhasil mendapatkan sebuah deal (Dan bisa dibilang aku beruntung sekali. Beberapa kolegaku bercerita mereka membutuhkan waktu hampir setahun untuk mendapatkan rumahnya di Amsterdam).

Bahkan, per hari ini, resmi aku adalah pemilik rumahku di Amsterdam loh, haha 😎.

***

Ketika agenku memberi-tahuku dan menyelamatiku bahwa aku mendapatkan apartmennya karena aku menang dalam penawaran harga di bulan Februari kemarin, aku merasa overwhelmed banget, jujur nih, karena ini terasa seperti komitmen yang besar banget (memang begitu sih), haha. Mungkin ini juga karena aku kaget aku mendapatkan deal sedemikian cepat, dengan pertimbangan padahal rasanya penawaran hargaku nggak tinggi-tinggi amat loh (Ini memang berarti aku merasa aku mendapatkan rumahku dengan harga yang oke, hore! 😉 ).

Tetapi aku tahu ini adalah apa yang aku inginkan. Ditambah lagi, toh ini adalah komitmen yang tepat dan baik untuk dibuat kan, apalagi dengan mempertimbangkan perencanaan masa-depanku sekarang. Jadilah aku memberanikan diri dan melanjutkan prosesnya.

Akibatnya minggu lalu, tabunganku terkena pukulan besar deh dengan semua pembayaran awal yang berkaitan dengan pembelian ini. Dan minggu-minggu ini akan ada pukulan lain lagi ketika tagihan kartu kreditku akan datang dengan semua belanjaanku akhir-akhir ini untuk membuat apartemenku ini “bisa dihuni”, huahaha 😆 . Yang kedua ini akan aku tulis di sebuah posting yang akan datang 🙂 .

***

Yup, sebuah pencapaian hidup lagi ya tahun ini. Setelah mendapatkan gelar Doktoral (S3)-ku awal tahun ini, kini aku juga memiliki rumahku sendiri 😀 .

Advertisements

49 thoughts on “#1901 – MY Apartment

  1. nyonyasepatu says:

    Selamat pindahan Zilko 😄. Rumah baru pasti skr lagi seru2nya ngisi kan ya 😄

  2. Arman says:

    congrats ya. kok gak ada fotonya? 😀

  3. adhyasahib says:

    Wah selamat pindahan ya Zilko..semoga betah di rumah barunya 😉

  4. pinkuonna says:

    Waw, congrats Ko 🙂 Bener bener pencapaian yang sangat hebat di usia yang sangat muda 🙂

  5. matrassilat says:

    How to be you zilko? Sukses di usia muda itu adalah pencapaian terbesar seumur hidup… Congrats…

  6. Pypy says:

    Banyakk selamat lagi Ko.. Kok ga ada fotonya? 😀 *ikut2an ko Arman..hehe..

  7. kutubuku says:

    Nanti klo dah punya rumah prioritas beda, haha bayar mortgage, ngisi rumah etc. Congrats. Klo soal utang bank jangan tanya, aku kadang sedih utang di bank banyak banget hahaha masih lama nyicilnya 😆

    • zilko says:

      Hahaha iya nih mortgage baru mulai dan kemarin dibacain notaris. Total utangnya segini yang terdiri atas pokok sekian dan bunga sekian, hahahaha 😆 .

  8. denaldd says:

    Ko, ngisi rumah tu kayak never ending story. Adaaa aja haha. Tiap minggu rasanya nongkrong mulu ke Ikea 😅 tapi menyenangkan karena kan sudah rumah milik sendiri jadi bisa diatur sesuai selera kita. Selamat Ko atas rumah barunya.

    • zilko says:

      Huahahaha, bener banget!! Karena punya sendiri jadi bebas ya, hahaha. Kalau sebelum ini sewa kan ngga boleh ngapa-ngapain apartmen/rumahnya, termasuk masang paku/dll buat menggantung pigura, dll, hahaha…

  9. niee says:

    Zilko hebat bangeettt. Ntar klo ke amsterdam undang ke rumahnya yaa.

    *yakali mau liburan ke eropa si irni* 😆

  10. ajheris says:

    Salam kenal Zilko. Nempati rumah baru apalagi milik sendiri pasti semangat ya. Rasanya capek bisa hilang. Bayangin dekor sana sini. Tiba tiba jadi pengen rumah baru#uhuk

    • zilko says:

      Salam kenal juga! Iya, semangat banget! Capek sih masih terasa aja soalnya harus beli ini-itu, trus masang ini-itu juga, hahahaha 😆 .

  11. Stephanie says:

    Congrats Zilko and “happy” moving! Sekarang setelah beli tempat sendiri berasa udah dewasa banget kali ya? 😜

  12. inlycampbell says:

    Congratsss Zilko dan selamat pindahan… 🙂

  13. […] theme of this weekend of mine was to make my apartment in Amsterdam habitable, […]

  14. Selamat atas Gelar Akademiknya, dan Semangat untuk Proses Pindahannya … heeee
    Salam Kenal ..

  15. Wien says:

    Congratulations Zilko! Cicilan rumahku sama pak suami juga masih lamaaaaa jadi paham banget apa yang kamu rasakan hahaha.. Ngisi rumah itu sebenarnya fun tapi nyakitin dompet juga wkwkwkwkw..

  16. […] am moving to my own apartment in Amsterdam this month. Here are a couple of things about […]

  17. sigirokries says:

    wow, you got so many blessings. Congratulation anyway. itu kenapa disarankan memakai jasa agen properti?

    • zilko says:

      Indeed, thanks. Karena pasar propertinya kompetitif banget sehingga menguntungkan jika kita punya agen karena kita bisa memanfaatkan network dan pengetahuan mereka akan harga pasar. Plus kita jadi lebih “terpercaya” bagi pihak penjual karena kita ada agen (menunjukkan kita serius).

  18. […] yet with my move from Delft to Amsterdam. So a few weeks ago, when I got the confirmation that the apartment was mine and that April would be my “moving month”, I got a little bit unsure about this […]

  19. […] months or so, I have been busy with, well, furniture shopping! This is certainly what comes with buying my own apartment, […]

  20. […] I have started living in Amsterdam one day after I got the keys of my apartment when I registered myself in Amsterdam’s gemeente (city hall). However, I did not start to […]

  21. […] The grand theme of my weekend was still “decorating” my new apartment in Amsterdam. […]

  22. […] matter I needed to think about after buying my own apartment, which obviously came empty, was the maintenance. And one of the many aspects of maintenance was […]

  23. […] quest for furnitures for my apartment has not ended, yet. I actually doubt that it will eventually end, to be honest, […]

  24. […] is actually one consequence of buying an apartment, so I just need to accept it. And I do, by the way. It is just that I feel like there is […]

  25. […] do you remember how not too long ago I sighed about the flow of expenses (related to my apartment) that seemed to be never ending? At the moment, it still feels like so, haha 😆 […]

  26. […] that I live alone in my own apartment, obviously there are some practicality adjustments from when I still lived in Delft. Here was my […]

  27. […] time ago I shared a couple of first world problems I had with my apartment. And so to balance things out, in this post I would like to share what I (really) like about it. […]

  28. […] I have decided to “invest” in better products for the basic furnitures I bought for my apartment. One of those basic furnitures is my […]

  29. […] grow my collection of plane models, haha 😆 . Obviously as a self-proclaimed avgeek, decorating my own apartment with plane models is, sort of, trivial, haha. Though this statement might still be a stretch for […]

  30. […] from getting my PhD degree and buying my own apartment, I had another life target this year. And this life target was achieved as made official by me […]

  31. […] in the centrum, I also decided to actually start buying stuffs to accessorize my apartment. For a really long time now I have had an idea to put some paintings/prints/photos on the wall. But […]

  32. […] year I mentioned my strategy with the furniture for my apartment, where I chose to take it slowly and so I could afford good products without having to blow my […]

  33. […] because there were a lot of detailed questions about some of my expenses, mostly related to my apartment which I bought last year, haha. But it was all “worth it” because at the end of it, it turned out that indeed I […]

  34. […] 2018, this means that I have been a home owner for a year now! How does this […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s