#1892 – Post-PhD Trips (Part V: A Weekend in Marseille)

ENGLISH

Posts in the Post-PhD Trips series:
1. Introduction
2. Part I: Genova
3. Part II: Cinque Terre
4. Part III: Firenze
5. Part IV: Roma
6. Part V: A Weekend in Marseille

Off to Marseille

My flight to Marseille was on Friday evening. So from work, I headed directly to Schiphol, where I had my dinner at KLM Crown Lounge, haha.

A little bit uncharacteristically here, I will not write in a lot of details regarding my flight to Marseille, haha. In short, I was flying Air France’s flight AF1875 operated by their Airbus A319-100 reg F-GPMA. It was a regular pleasant flight with Air France; and at 22:16, we landed at runway 13L of Marseille – Provence Airport.

Air France's Airbus A319-100 reg F-GPMA

Air France’s Airbus A319-100 reg F-GPMA

Anyway, it had been quite a long Friday for me so understandably I was already so tired when arriving in Marseille. I knew I would want to take the bus service to the city center. I took a bus but without checking its destination, assuming any bus leaving the airport would go to Marseille.

About 30 minutes into the trip, I realized something strange. I did not recognize any similarity of the surrounding from my last trip to Marseille in 2014. I checked my gps and, indeed, instead of going east towards Marseille, I was going north 😣. Yep, it came to my realization that I took the WRONG bus! Then I just remembered my survey of Marseille from 2014 where, indeed, there were several bus destinations from Marseille Airport. Well, it was too late to remember that at this point.

The bus terminal of Aix-en-Provence

The bus terminal of Aix-en-Provence

It turned out that my bus was going to Aix-en-Provence, a small town to the north of Marseille. Upon arriving at the bus station, I asked the bus driver if there was still a bus to go to Marseille. Luckily, there was. There was one LAST bus departing at 23:35 which I could take. Phew!!

Long story short, I took the bus, arrived in Marseille just right after midnight, Whats-apped my brother to pick me up at the hotel lobby, then slept, haha 😛 .

Marseille

Palais Longchamp

Palais Longchamp

As before, Marseille was a nice city in Southern France and we did enjoy our time there. The weather there that weekend was not the best, though. It was very windy, despite definitely warmer than the Netherlands (where it was snowing 😆 ) even though not super warm as well.

We went to Palais Longchamp and Notre-Dame de la Garde at the top of the La Garde hill. I didn’t get the chance to enter both sites in my 2014 visit there (though I was at the gate of Longchamp), so it was nice to be able to do so this time.

Notre-Dame de La Garde

Notre-Dame de La Garde

On Sunday, we planned to go to Chateau D’If but it turned out it was closed. We were misinformed on Saturday, where we were told we could still go to the chateau on Sunday and we made our plan accordingly.

And so we had to come up with a back-up plan. We decided to go to a small beach near Vieux Port and to a small beautiful garden nearby to kill the time.

The Catalans Beach in Marseille

The Catalans Beach in Marseille

The Food

As usual, the food in Marseille was also really good. In fact, my brother said this was the best food he had during this European trip of his. Well, obviously I nodded along, since I love French cuisine as well!! Haha 😆

Escargot

Escargot

Once we ordered two portions of escargot. This was actually the third time ever I had it, with the first one being in Rennes and the second one in Marigot. And you know what? I can say that I LIKE escargot now!! 😱 The fact that escargot is snail does not bother me anymore, at all! Haha 😆

Back to the Netherlands

To go back to the Netherlands, we had an interesting routing. Instead of flying direct Marseille – Amsterdam, we flew Marseille – Strasbourg – Amsterdam. And to make things even more exciting, both legs would be operated with Embraer ERJ145 by HOP! Regional!!

HOP! Regional Logo
Flights: Air France flights AF5579 (MRS-SXB) and AF1436 (SXB-AMS) operated by HOP! Regional
Equipments: Embraer ERJ145 reg F-GUBE (MRS-SXB) and Embraer ERJ145 reg F-GRGJ (SXB-AMS)

However, the trip started with a mini drama with overbooking, again (see Part I). After solving this issue, there was a delay problem as well. Our first flight to Strasbourg was delayed by two hours. This was certainly a problem with our 1.5 hours of transit time in Strasbourg.

The lounge at Marseille Airport was small but the service was actually great

The lounge at Marseille Airport was small but the service was actually great

Because there were, in total, nine passengers with this issue (~20% of all passengers 😆 ), the agent in Marseille was able to convince the agent in Strasbourg to delay the Strasbourg – Amsterdam flight by 30 minutes to wait for us, haha.

Long story short, we finally boarded our flight to Strasbourg, which was with HOP! Regional’s Embraer ERJ145 reg F-GUBE. As before, I loved flying Embraer ERJ145!! It was a small plane but really smooth!! Oh, and obviously the mandatory ERJ145 selfie too:

The mandatory ERJ145 selfie

The mandatory ERJ145 selfie

😛

Before landing at Strasbourg, the FA mentioned that transit passengers to Amsterdam should deplane first, as the transit time was tight. After landing, we were greeted by a ground staff literally outside of the plane. He escorted all of us to the immigration check and after that we immediately boarded our connecting flight right away! Yes, it was the fastest transit experience EVER! Everything in literally less than ten minutes! Lol 😆

HOP! Regional's Embraer ERJ145 reg F-GRGJ

HOP! Regional’s Embraer ERJ145 reg F-GRGJ

The second flight to Amsterdam was operated by another ERJ145, this time F-GRGJ. I quickly took a picture of the plane, and afterwards I could see the pilot waved towards me asking me to move fast, lol 😆 . All other passengers had been waiting in the plane at that point, and they didn’t look exactly thrilled. Well, I didn’t blame them 😛 .

It was clear that the pilots were quite in a rush today. Upon departure, after the final-turn at the tip of runway 05 we immediately accelerate and take-off! Haha 😆 . As before, it was a smooth and pleasant flight towards Amsterdam. We landed at Schiphol at 20:10, just ten minutes behind our schedule. Quite impressive considering the initial delay, no?

A window AND aisle seat at the same time on board an ERJ145

A window AND aisle seat at the same time on board an ERJ145

From Schiphol, we went to Amsterdam. And here, my Post-PhD Trips officially ended.

THE END.

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri Post-PhD Trips:
1. Introduction
2. Part I: Genova
3. Part II: Cinque Terre
4. Part III: Firenze
5. Part IV: Roma
6.Part V: A Weekend in Marseille

Berangkat ke Marseille

Penerbanganku ke Marseille adalah di hari Jumat malam. Jadilah sepulang kerja, aku langsung menuju ke Schiphol, dimana aku makan malam di Crown Lounge-nya KLM, haha.

Agak tidak seperti biasanya nih, aku tidak akan banyak menuliskan detail penerbanganku ke Marseille, haha. Secara singkat, aku naik penerbangan AF1875nya Air France yang dioperasikan dengan pesawat Airbus A319-100 reg F-GPMA. Ini adalah penerbangan reguler dan nyaman dengan Air France; dan jam 22:16, pesawat mendarat di landasan pacu 13L Bandara Marseille – Provence.

Air France's Airbus A319-100 reg F-GPMA

Sebuah Airbus A319-100nya Air France dengan rego F-GPMA

Anyway, hari ini sudah menjadi hari cukup panjang sehingga jelas aku merasa lelah ketika tiba di Marseille. Aku tahu aku akan naik bus ke pusat kota. Nah, jadilah aku naik bus tanpa melihat tujuannya, dengan asumsi semua bus yang berangkat dari bandara pasti menuju ke Marseille.

Kira-kira setengah jam kemudian, aku menyadari sesuatu yang aneh. Aku tidak mengenali apa-apa dari pemandangannya dari perjalananku terakhir kali ke Marseille tahun 2014. Aku mengecek gps-ku dan ternyata, memang, bukannya bergerak ke arah timur ke Marseille, bus ini bergerak ke arah utara dong 😣. Yep, barulah aku sadar aku SALAH naik bus! Saat ini, barulah aku ingat riset yang kulakukan di perjalanan tahun 2014ku ke Marseille dimana memang ada beberapa tujuan yang dilayani dengan bus dari Bandara Marseille. Yah, sekarang sih sudah terlambat untuk ingat informasi ini lah ya.

The bus terminal of Aix-en-Provence

Terminal bus di Aix-en-Provence

Ternyata bus yang kunaiki adalah tujuan Aix-en-Provence, sebuah kota kecil di utaranya Marseille. Ketika tiba di terminal bus, aku bertanya ke sopir bus apakah masih ada bus tujuan Marseille. Untungnya masih ada. Masih ada satu bus TERAKHIR yang berangkat jam 23:35. Fiuh!!!

Singkat cerita, aku menaiki bus itu, dan tiba di Marseille selepas tengah malam, meng-Whatsapp adikku untuk menjemputku di lobby hotel, dan tidur deh, haha 😛 .

Marseille

Palais Longchamp

Palais Longchamp

Seeprti yang lalu, Marseille adalah kota yang oke di Prancis selatan dan kami menikmati waktu kami di sana. Sayangnya cuacanya sedang kurang oke sih. Berangin banget dan, walaupun lebih hangat sih dari Belanda (yang mana waktu itu sedang saljuan, haha), nggak hangat-hangat amat.

Kami pergi ke Palais Longchamp dan Notre-Dame de la Garde di puncah Bukit La Garde. Aku tidak sempat mengunjungi keduanya di tahun 2014 (walaupun waktu itu sempat foto dari luarnya Longchamp sih), jadi senang saja rasanya kali ini bisa mampir.

Notre-Dame de La Garde

Notre-Dame de La Garde

Di hari Minggu, kami berencana ke Chateau D’If, yang mana ternyata waktu itu sedang ditutup. Kami diberikan informasi yang salah di hari Sabtu nih, dimana katanya kami masih bisa kesana di hari Minggu. Jadilah kami membuat rencana berdasarkan informasi ini.

Sebagai penggantinya, kami jalan-jalan ke sebuah pantai kecil di dekat Vieux Port dan sebuah taman yang indah di dekat sana untuk menghabiskan waktu.

The Catalans Beach in Marseille

Pantai Catalans di Marseille

Makanannya

Seperti biasa, makanan di Marseille itu enak-enak. Bahkan, adikku bilang makanan paling enak yang ia makan di perjalanan ke Eropanya kali ini adalah di Prancis ini loh. Aku setuju banget sih, secara aku kan memang suka masakan Prancis!! Haha 😆

Escargot

Escargot

Sekali waktu kami memesan dua porsi escargot. Ini adalah kali ketiga aku makan masakan ini, dimana yang pertama adalah di Rennes dan yang kedua di Marigot. Dan tahu nggak? Sekarang aku bisa bilang aku SUKA escargot dong!! 😱 Fakta bahwa escargot adalah siput tidak lagi menggangguku sama sekali! Haha 😆

Kembali ke Belanda

Untuk kembali ke Belanda, kami memiliki rute yang unik. Bukannya terbang langsung Marseille – Amsterdam, kami terbang Marseille – Strasbourg – Amsterdam. Dan lebih serunya lagi, kedua penerbangan dioperasikan dengan pesawat Embraer ERJ145-nya HOP! Regional!!

HOP! Regional Logo
Penerbangan: Air France AF5579 (MRS-SXB) dan AF1436 (SXB-AMS) dioperasikan oleh HOP! Regional
Pesawat: Embraer ERJ145 reg F-GUBE (MRS-SXB) dan Embraer ERJ145 reg F-GRGJ (SXB-AMS)

Namun, perjalanannya dimulai dengan drama akibat overbooking lagi (lihat Bagian I). Setelah masalah ini beres, ada permasalahan dengan keterlambatan penerbangan pula. Ceritanya, penerbangan pertama kami ke Strasbourg akan terlambat dua jam. Ini jelas adalah masalah mengingat waktu transit kami di Strasbourg hanyalah 1,5 jam saja.

The lounge at Marseille Airport was small but the service was actually great

Eh, lounge-nya di Bandara Marseille walaupun kecil tetapi sajiannya oke-oke loh.

Karena totalnya ada sembilan penumpang dengan masalah ini (~20% dari semua penumpang, haha 😆 ), agen di Marseille berhasil meyakinkan agen di Strasbourg untuk menahan penerbangan Strasbourg – Amsterdam selama 30 menit untuk menunggu kami, haha.

Singkat cerita, akhirnya kami menaiki penerbangan ke Strasbourg kami. Penerbangan dioperasikan dengan Embraer ERJ145nya HOP! Regional dengan registrasi F-GUBE. Seperti yang lalu, aku suka banget terbang dengan ERJ145!! Pesawatnya kecil tetapi terbangnya mulus!! Oh, dan jelas dong foto selfie wajib ERJ145:

The mandatory ERJ145 selfie

Selfie wajib ketika terbang dengan ERJ145

😛

Sebelum mendarat di Strasbourt, pramugari meminta penumpang transit ke Amsterdam untuk turun terlebih dahulu, karena waktu transit kami yang sungguh singkat. Setelah mendarat, kami langsung disambut oleh petugas darat tepat di pintu pesawat. Ia langsung mengantarkan kami ke pemeriksaan imigrasi dan setelahnya langsung naik pesawat lanjutan kami! Iya, pengalaman transit paling cepat nih! Semuanya kurang dari 10 menit saja loh!! Huahaha 😆

HOP! Regional's Embraer ERJ145 reg F-GRGJ

Sebuah Embraer ERJ145nya HOP! Regional dengan rego F-GRGJ

Penerbangan kedua ke Amsterdam dioperasikan dengan ERJ145 yang lain, kali ini F-GRGJ. Aku cepat-cepat mengambil foto pesawatnya dulu dimana setelahnya aku lihat pilotnya melambaikan tangan kepadaku menyuruhku cepat naik, haha 😆 . Semua penumpang lain sudah menunggu di pesawat waktu itu, dan mereka tidak nampak senang, haha. Yah, aku paham sih 😛 .

Jelas pilotnya agak terburu-buru waktu hari ini. Ketika berangkat, setelah belok di ujung landasan pacu 05, pesawat langsung tancap gas untuk lepas landas tanpa pakai ancang-ancang dulu! Haha 😆 . Seperti sebelumnya, penerbangan ini adalah penerbangan yang mulus ke Amsterdam. Kami mendarat di Schiphol jam 20:10, hanya sepuluh menit terlambat dari jadwal. Cukup oke ya mengingat keterlambatan awal yang dua jam itu?

A window AND aisle seat at the same time on board an ERJ145

Kursi jendela SEKALIGUS lorong di dalam ERJ145

Dari Schiphol, kami pergi ke Amstedam. Dan di sini, Post-PhD Trips-ku resmi berakhir.

SELESAI.

Advertisements

20 thoughts on “#1892 – Post-PhD Trips (Part V: A Weekend in Marseille)

    1. Huahaha, tadinya masih kebayang “bekicot”-nya itu jadi agak-agak gimanaa gitu. Tapi makin kesini makin gak kebayang lagi, jadi berasa semakin enak, hahaha 😆

  1. palais longchamp nya bagus banget ko…..hahahha, bisa salah naek bus juga nih….untung masih ada bus yang baliknya lagi…kalo gak, nginep deh

    1. Iya Palaisnya depannya kece, hehehe 😆. Iya tuh kok bisa-bisanya salah naik bus ke kota asing pula 😣. Huahaha waktu itu plan Bnya balik airport trus nyari taksi 😂. Untungnya masih ada bus direct Aix ke Marseille!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s