Aviation · EuroTrip · One Week Trip · Trip Report · Vacation

#1882 – Post-PhD Trips (Part I: Genova)

ENGLISH

Posts in the Post-PhD Trips series:
1. Introduction
2. Part I: Genova
3. Part II: Cinque Terre
4. Part III: Firenze
5. Part IV: Roma
6.Part V: A Weekend in Marseille

Getting to Genova

The flying route map today. Created with gcmap.com
The flying route map today. Created with gcmap.com

There was no direct Amsterdam – Genova flight on the day of our travel so we had to transit at Paris – Charles De Gaulle (CDG). Upon checking-in, we got an unpleasant news where my parents and brother were on stand-by on the Paris-CDG – Genova flight (We were not in the same tickets as I would return to Amsterdam from Rome while they would continue to Spain), while my seat was confirmed, due to overbooking. The check-in agent at Schiphol was not able to change anything in their system so she suggested us to contact the transfer desk at Paris – CDG. It was quite annoying, but for whatever reason I was not really annoyed, haha.

KL Logo
Flight: KLM Royal Dutch Airlines KL 1245
Equipment: Boeing 737-800 reg PH-BXL named “Sperwer”
ATD: 17:51 CET
ATA: 18:37 CET

Anyway, I could guest one person to the KLM Crown Lounge at Schiphol. We decided that my brother would go with me to the lounge while my parents would window-shop at the airport, haha. We had our early dinner at the lounge where, coincidentally, one of the warm dishes was pasta, haha!

A KLM's Boeing 737-800 reg PH-BXL
A KLM’s Boeing 737-800 reg PH-BXL

At 17:00, we went to the gate where we met our parents. Not long after, boarding started. The flight today would be operated with KLM’s Boeing 737-800 reg PH-BXL. Long story short, it was a regular Amsterdam – Paris flight with KLM so I would not write too many details here, haha.

Complimentary snack on board KLM's Amsterdam - Paris flight
Complimentary snack on board KLM’s Amsterdam – Paris flight

Upon arriving in Paris, we went to Air France’s transfer desk at Terminal 2F. The agent mentioned that my parents and brother’s status on the flight had been confirmed, meaning they got to fly to Genova this evening! Phew!! The nice agent also apologized for the system which must have made us worried.

But then, I noticed that my father was assigned to my confirmed seat. And so I asked the transfer agent, who, then, stated that apparently I had been upgraded to Europe business class!! Ahahah!! 😆 Yep, my second upgraded flight in January! 😛 So definitely I was not complaining 😛 .

As our flight would be operated by HOP! Regional, we had to go to Terminal 2G. So we did. Long story short, it was boarding time.

HOP! Regional Logo
Flight: Air France AF 1416 operated by HOP! Regional
Equipment: Embraer ERJ170 F-HBXG
ATD: 21:46 CET
ATA: 22:52 CET

We boarded HOP! Regional’s Embraer ERJ170 reg F-HBXM. I settled onto my 1C seat, enjoying my Europe business class experience, haha. Once almost all passengers boarded, however, the captain announced that there was an ICT problem with the plane’s computer that we needed to change plane 😣.

Boarding F-HBXM
Boarding F-HBXM

So we all deboarded the plane and went back into Terminal 2G. While this was certainly inconvenient, I did understand this sort of disruption could always happen. I did not blame the airline for it, in fact I agreed with the captain’s decision not to fly with a clearly malfunctioning plane, no? Haha…

We changed plane to this HOP! Regional's F-HBXG
We changed plane to this HOP! Regional’s F-HBXG

At least this incident happened at Paris – CDG, HOP! Regional’s main base so it was not difficult to find a replacement plane. About 30 minutes later, we were allowed to board another Embraer ERJ170, this one had registration F-HBXG. Then, I settled onto my 1C seat where I noticed there was a slight interior difference between F-HBXM and F-HBXG.

Wet towel service just after take-off
Wet towel service just after take-off

Long story short, we departed about one hour behind schedule. Once we took off and reached the cruising altitude, the FA distributed wet towels (like, “real” towels instead of tissues 😛 ) to Europe business class passengers. Then, the dinner service followed not long after. The dinner consisted of a cold platter with cheese and a raspberry tartlet, accompanied with a selection of drink which I opted for their champagne! Haha 😛

Light dinner service on board HOP! Regional's Europe Business Class!
Light dinner service on board HOP! Regional’s Europe Business Class!

Overall it was a smooth flight towards Genova. There was mini turbulence just before landing at runway 28 of Genova’s Cristoforo Colombo Airport.

After taking our luggage, we took a taxi to go to our hotel in the city center of Genova.

Amazing legroom on seat 1C
Amazing legroom on seat 1C

Genova

Due to our late arrival, we only had about half a day to spend in Genova; which we found to be the ideal amount of time to spend in the city, haha.

Genova
Wet day in Genova

Unfortunately, though, the weather was not the best today where it was drizzling pretty much during the entirety of our half a day in Genova. Nonetheless, we still managed to walk around the city, haha. Genova was not very big, where everything was pretty much within walking distance.

In general, I would split Geneva into two (touristy) regions: the old town and the port, haha. As I call it, the old town was the old part of the city, haha. It was a typical Italian city, though, where it was not exactly really “clean” but this was what made it “uniquely Italian”, in my opinion, haha. And the drizzle actually added onto the atmosphere as well, somehow.

Old town of Genova
Old town of Genova

The port was, well, a port, haha. It was not the most beautiful port or marina I had ever seen, as in the distance I could see some containers. But its contrast with the old Italian building just accross the street made it interesting.

Port of Genova
Port of Genova

Btw, regarding the safety, it was actually fine when we walked during the day. However, our hotel guy mentioned that we should avoid some streets during the night, for safety reason, hmmm…

TO BE CONTINUED… 

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri Post-PhD Trips:
1. Introduction
2. Part I: Genova
3. Part II: Cinque Terre
4. Part III: Firenze
5. Part IV: Roma
6.Part V: A Weekend in Marseille

Menuju Genova

The flying route map today. Created with gcmap.com
Peta rute penerbangan kali ini. Dibuat dengan gcmap.com

Di hari keberangkatan kami tidak ada penerbangan langsung Amsterdam – Genova sehingga kami harus transit di Paris – Charles De Gaulle (CDG). Ketika check-in, kami mendapatkan berita kurang menyenangkan dimana orangtua dan adikku berada di posisi stand-by di penerbangan Paris-CDG – Genova (Tiket kami terpisah karena aku akan kembali ke Amsterdam dari Roma sementara mereka akan lanjut ke Spanyol), sementara kursiku sudah terkonfirmasi, karena overbooking. Agen check-in di Schiphol tidak bisa mengganti apa-apa di sistemnya sehingga ia menyarankan kami untuk mengontak meja transfer di Paris-CDG. Agak menyebalkan sih, tetapi entah mengapa aku kok tidak terlalu merasa sebal waktu itu, haha.

KL Logo
Penerbangan: KLM Royal Dutch Airlines KL 1245
Pesawat: Boeing 737-800 reg PH-BXL bernama “Sperwer”
ATD: 17:51 CET
ATA: 18:37 CET

Anyway, aku bisa membawa satu tamu untuk masuk ke KLM Crown Lounge di Schiphol. Kami memutuskan adikku akan ikut aku ke lounge sementara orangtuaku berjalan-jalan di area pertokoan bandaranya. Kami sempat makan malam di lounge dimana, kebetulan, salah satu menunya adalah pasta loh, haha!

A KLM's Boeing 737-800 reg PH-BXL
Sebuah Boeing 737-800nya KLM dengan rego PH-BXL

Jam 5 sore, kami menuju gerbang dimana kami bertemu orangtua kami. Tak lama kemudian, proses naik pesawat dimulai. Hari ini penerbangan ini akan dioperasikan dengan Boeing 737-800nya KLM dengan rego PH-BXL. Singkat cerita, ini adalah penerbangan normal Amsterdam – Paris dengan KLM sehingga aku tidak akan menuliskan terlalu banyak detailnya, haha.

Complimentary snack on board KLM's Amsterdam - Paris flight
Layanan snack di penerbangan Amsterdam – Paris-nya KLM

Ketika tiba di Paris, kami pergi ke meja transfernya Air France di Terminal 2F. Agennya berkata bahwa status orangtua dan adikku di penerbangan ke Genova telah terkonfirmasi, artinya mereka bisa pergi ke Genova malam ini! Fiuh!! Agennya juga meminta-maaf akibat sistemnya yang tentu telah membuat kami tidak tenang.

Tetapi kemudian, aku melihat bahwa kursi papaku kok nomornya sama dengan kursiku. Jadilah agennya aku tanya lagi, yang mana kemudian menemukan bahwa ternyata aku sudah di-upgrade ke kelas bisnis Eropa loooh!! Ahahah!! 😆 Iya dong, upgrade keduaku di bulan Januari! 😛 Jelas dong ya aku senang, haha 😛 .

Karena penerbangan ini dioperasikan oleh HOP! Regional, kami pergi ke Terminal 2G. Singkat cerita, waktunya naik pesawat.

HOP! Regional Logo
Penerbangan: Air France AF 1416 dioperasikan oleh HOP! Regional
Pesawat: Embraer ERJ170 F-HBXG
ATD: 21:46 CET
ATA: 22:52 CET

Kami menaiki pesawat Embraer ERJ170nya HOP! Regional dengan rego F-HBXM. Aku duduk pewe di kursi 1Cku, menikmati pengalaman duduk lagi di kelas bisnis Eropa, haha. Nah, ketika boarding nyaris selesai, kaptennya berkata bahwa sistem ICT pesawatnya bermasalah sehingga kami harus ganti pesawat 😣.

Boarding F-HBXM
Boarding F-HBXM

Nah, jadilah kami turun dari pesawat dan kembali masuk ke gedung terminal. Walaupun tentu ini kurang nyaman, aku memahami benar kejadian tak terduga begini pasti memang bisa terjadi lah. Aku sama sekali tidak menyalahkan maskapainya atas ini, malahan aku setuju dengan keputusan kaptennya untuk tidak memaksakan terbang dengan pesawat yang jelas-jelas rusak kan, iya bukan? Haha…

We changed plane to this HOP! Regional's F-HBXG
Kami berganti pesawat ke F-HBXGnya HOP! Regional ini

Setidaknya insiden ini terjadi di Paris-CDG, basis utamanya HOP! Regional sehingga tidak sulit untuk mencari pesawat pengganti. Sekitar 30 menit kemudian, kami dipersilakan menaiki Embraer ERJ170 lainnya, kali ini dengan rego F-HBXG. Lalu, aku duduk di kursi 1Cku dimana aku perhatikan ada sedikit perbedaan di interiornya F-HBXM dan F-HBXG, haha.

Wet towel service just after take-off
Layanan handuk basah setelah lepas landas

Singkat cerita, kami berankat satu jam di belakang jadwal. Setelah lepas landas dan mencapai ketinggian jelajah, awak kabin membagikan layanan handuk basah (maksudku, handuk “beneran” gitu bukan tissue doang, haha 😛 ) ke penumpang kelas bisnis Eropa. Lalu, layanan makan malam dibagikan tak lama kemudian. Makan malam terdiri dari sajian dingin (cold platter) dengan keju dan tartlet raspberry, disertai dengan pilihan minuman yang mana jelas dong aku memilih champagne-nya! Haha 😛

Light dinner service on board HOP! Regional's Europe Business Class!
Layanan makan malam ringan di kelas bisnis Eropanya HOP! Regional

Secara umum ini adalah penerbangan yang mulus ke Genova. Hanya ada sedikit turbulensi kecil sebelum mendarat di landasan pacu 28 Bandara Cristoforo Colombo di Genova.

Setelah mengambil bagasi, kami menaiki taksi menuju hotel kami di pusat kota Genova.

Amazing legroom on seat 1C
Legroom yang mantap di kursi 1C

Genova

Karena kami tibanya di malam hari, kami hanya memiliki waktu setengah hari di Genova; yang mana ternyata ini adalah waktu yang pas banget untuk menjelajah kota ini, haha.

Genova
Hari yang basah di Genova

Sayangnya, cuaca hari ini kurang oke dimana gerimis turun sepanjang setengah hari kami di Genova itu. Toh walaupun begitu, kami tetap jalan-jalan dong, haha. Genova bukanlah kota yang besar dimana semua tempatnya praktis bisa dicapai dengan berjalan-kaki.

Secara umum, aku membagi Genova menjadi dua area (turis): area kota tua dan pelabuhan, haha. Seperti sebutanku, kota tua itu ya area kota tuanya gitu deh. Tipikal kota Italia lah, dimana suasananya memang cenderung tidak “bersih-bersih” amat tetapi justru ini yang membuat aura “Italia” gitu, haha. Dan hujan gerimisnya juga membuat atmosfernya menjadi lebih gimanaa gitu.

Old town of Genova
Kota tua di Genova

Pelabuhannya itu adalah pelabuhan, haha. Bukan pelabuhan atau marina paling indah yang pernah kulihat sih, apalagi di kejauhan bisa terlihat kontainer-kontainer gitu. Tetap kontrasnya dengan gedung-gedung Italia di seberang jalan membuatnya menarik.

Port of Genova
Pelabuhan di Genova

Btw, ngomongin keamanan, sebenarnya aman-aman saja sih ketika kami berjalan-kaki di siang hari itu. Namun, orang hotel kami menyarankan kami untuk menghindari beberapa jalanan di malam hari untuk alasan keamanan, hmmm…

BERSAMBUNG… 

Advertisements

13 thoughts on “#1882 – Post-PhD Trips (Part I: Genova)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s