Posted in EuroTrip, One Week Trip, Vacation

#1812 – September 2016 Sabbatical Trip: Europe (Part II: A Romanian Wedding)

ENGLISH

Posts in the September 2016 Sabbatical Trip: Europe series:
1. Introduction
2. Part I: Bucharest
3. Part II: A Romanian Wedding
4. Part III: The Dracula Castle Tour
5. Part IV: Aegean Airlines and Athens
6. Part V: Santorini

***

The wedding was held in the region of Corbeanca to the north of Bucharest. Consequently, it was a little bit difficult for me to get a taxi who would want to drive me there, haha😆 . In the end, I managed to get one but after agreeing to top off the bill by 10% of the metered rate.

My friend and I arrived at the wedding site about ten minutes before the time. We were taken to our seats and were introduced to some of the groom’s Dutch colleagues, haha. At the wedding I even met my Master thesis supervisor who moved to Norway some years ago. We caught up a little bit and I told him about my PhD and my new job. It also turned out that we would have a coinciding holiday plan this Christmas! Haha😆 .

A Romanian wedding
The religious ceremony

Anyway, the wedding started with a religious ceremony (they had finished the official/civil ceremony in the afternoon so officially the groom and the bride had been married😀 ). The groom and the bride walked down the aisle in a preparedly-set wedding stage in front of some chairs at the garden of the club. The ceremony took place on the stage and it followed the Orthodox tradition. Though still a branch of Christianity, it all still looked very new to me where the ceremony involved some incenses and crowns, haha😆 . It was all done in Romanian (presumably) so I could not really understand what the priest said during the almost one-hour ceremony😛 .

After the religious ceremony, it was time for the reception. It followed these iterative steps:
1. Eat
2. Dance
3. Go back to 1.

Haha😆 .

A plate of appetizer
A plate of appetizer

An appetizer, three main course dishes, and two desserts were served during the night. In between, we all danced to the very nice (Western) music and a band; including an 80-year old woman and a 6 month old-baby, haha😆 . There was also an open bar in which I tried pretty much all of what they had, haha😆 . I felt like the timing was super perfect as this was my first weekend after I finished my PhD. Food, good music, dance, and free flow of drinks?Awesome!!

It was truly a festive night. The wedding cake cutting took place at, well, 3 AM which was followed by the bouquet throw by the bride, haha😆 . Just after 3 AM, people started to leave. My friend and I left at about 3:30 AM, after being ordered a taxi to go back to Bucharest.

BAHASA INDONESIA

Posting-posting dalam seri September 2016 Sabbatical Trip: Europe:
1. Introduction
2. Part I: Bucharest
3. Part II: A Romanian Wedding
4. Part III: The Dracula Castle Tour
5. Part IV: Aegean Airlines and Athens
6. Part V: Santorini

***

Pesta pernikahan temanku diadakan di daerah Corbeanca di utaranya kota Bucharest. Akibatnya, waktu itu cukup sulit untukku mendapatkan taksi yang mau mengantarkanku kesana, haha😆 . Pada akhirnya, aku berhasil mendapatkan satu tetapi itu pun setelah aku setuju membayar ekstra sebesar 10% dari tagihan argonya.

Temanku dan aku tiba di lokasi pestanya sekitar sepuluh menit sebelum pesta dimulai. Kami diantarkan ke kursi kami dan dikenalkan dengan kolega-kolega orang Belandanya pengantin pria, haha. Di pesta ini bahkan aku juga bertemu dengan salah seorang pembimbing thesis S2-ku dulu lho yang pindah ke Norwegia beberapa tahun lalu. Kami catch up dimana aku menceritakan tentang PhD dan pekerjaan baruku. Ternyata, kami memiliki rencana liburan yang kebetulan sama untuk Natal ini! Haha😆 .

A Romanian wedding
Upacara keagamaan

Anyway, pernikahannya dimulai dengan upacara keagamaan (pencatatan sipil sudah dilakukan di siang harinya sehingga secara resmi sebenarnya temanku ini sudah menikah). Pengantin pria dan wanitanya berjalan di aisle menuju sebuah panggung di depan beberapa kursi yang telah disiapkan di taman klubnya. Upacaranya berlangsung di panggung itu dan mengikuti tradisi agama Katolik Ortodoks. Walaupun merupakan cabang dari agama Katolik, semuanya nampak baru untukku dimana upacaranya melibatkan dupa dan juga mahkota, haha😆 . Semuanya dilakukan dalam bahasa Romania (kayaknya sih) sehingga aku nggak mengerti apa yang diucapkan pendetanya sepanjang upacara selama hampir satu jam itu😛 .

Upacara keagamaan diikuti dengan resepsi pernikahan. Resepsi ini dilaksanakan dengan mengikuti tiga langkah iteratif berikut:
1. Makan
2. Menari
3. Kembali ke langkah 1.

Haha😆 .

A plate of appetizer
Makanan pembuka

Makanan pembuka, tiga makanan utama, dan dua pencuci mulut disajikan sepanjang malam itu. Di antaranya, semua orang menari mengikuti irama musik (Barat) dan sebuah band; termasuk nenek-nenek berumur 80an tahun dan bayi berumur 6-an bulan loh, haha😆 . Open bar juga tersedia dimana aku mencoba hampir semua jenis minuman yang mereka sajikan deh, haha😆 . Aku merasa timing pesta ini sungguh lah sempurna karena akhir pekan ini adalah akhir pekan pertama setelah PhDku selesai. Makanan, musik yang asyik, menari, dan minuman yang arusnya tiada henti? Asyiiiik!!

Malam itu sungguh lah malam yang penuh keceriaan. Pemotongan kue pengantin dilakukan, yah, jam 3 subuh yang diikuti dengan pelemparan buket bunga oleh pengantin wanita, haha😆 . Setelah jam 3 subuh, baru deh para tamu mulai pulang. Temanku dan aku pulang sekitar jam 3:30 subuh, setelah dipesankan taksi untuk kembali ke Bucharest.

18 thoughts on “#1812 – September 2016 Sabbatical Trip: Europe (Part II: A Romanian Wedding)

  1. Woaaah so many food!! It does look very festive indeed, the Orthodox church does things a little differently to my church at home and it was always interesting to see their ceremony and traditions too.

  2. gak ada yang ngalahin pesta di kampung Indonesia yang 3 hari 3 malam kan Ko? hahahah pusing aja itu makan kue nikah jam 3 pagi, mestinya mah udah masuk kamar kelonan itu pan :))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s