Posted in Asia Trip, East Asia, Vacation

#1552 – 2015 Spring Trip (Part IV: Hakodate)

ENGLISH

Previous post on the 2015 Spring Trip to Japan series:
1. Getting to Japan
2. Part I: Tokyo (1)
3. Part II: Tokyo (2)
4. Part III: Tokyo (3)

Previously on 2015 Spring Trip: Zilko went to Japan for a conference where he would later extend his stay in Japan for a trip after the conference where he met his parents and brother. After staying in Tokyo for twelve days, it was time for him to leave the city and fly north to the island of Hokkaido.

In total, I spent four days in Hokkaido and so the story is divided over two posts.

***

Getting to Hokkaido (Hakodate)

We decided that the first city in Hokkaido to visit was the third largest city in Hokkaido, Hakodate, which was located at almost the south tip of the island. The reason was simple, it seemed more convenient to do so because geographically it was closer to Tokyo than, say, Sapporo. Plus, we also read a few positive articles about Hakodate so we were curious about it.

The flight route map today from Tokyo - Haneda (HND) to Hakodate (HKD). Map created with: gcmap.com
The flight route map today from Tokyo – Haneda (HND) to Hakodate (HKD). Map created with: gcmap.com

Originally we planned to take the trains (yes, plural) to get to Hakodate; but upon further research, I calculated that the optimal solution (price-wise and time-wise) for our trip was to use the “Air Pass” ticket (more about this in a later post); which means that we would fly to Hakodate. Well, much to my delight of course😉 .

And to get there, we would fly with All Nippon Airways (ANA) so it would be my first time this year to fly with a Star Alliance member, haha😆 . Speaking of which, I found it cool that my last three flights up to this point were with members of three different airlines alliance: (1) Amsterdam – Paris with KLM (SkyTeam); then (2) Paris – Tokyo-Narita with Japan Airlines (Oneworld); and now (3) Tokyo-Haneda – Hakodate with ANA (Star Alliance), haha😆 .

ANA's Boeing 777-200 reg JA 8198 which would bring me to Hakodate as NH553 today
ANA’s Boeing 777-200 reg JA 8198 which would bring me to Hakodate as NH553 today

Another reason I was excited today was that the flight would be operated with a Boeing 777-200!! Yes, on the short domestic sector from Tokyo to Hakodate, ANA operated a Boeing 777-200 which could carry 405 passengers!😯

Anyway, long story short, we checked-in and walked to the gate. Oh, I found Tokyo-Haneda Airport to be more aesthetically beautiful in the eyes than Tokyo-Narita Airport btw. At 10 AM, we boarded our plane: the 19 year old Boeing 777-200 reg JA8198 flight NH 553 to Hakodate. It was not a busy day today, where I estimated the flight was just around 20 – 30% full.

See you, Tokyo!!!!
See you, Tokyo!!!!

Then, we took off from runway 34R of Tokyo-Haneda Airport. The flight itself was quite uneventful as the Boeing 777-200 was not equipped with any IFE. The service on board was just complimentary drinks (but the flight attendants were so cute btw😛 ). About 1 hour and 20 minutes later, we landed at runway 12 of Hakodate Airport. Here is the landing video:

Hakodate

Despite being the third largest city in Hokkaido, Hakodate was a very quiet city. It was definitely not like Tokyo where anywhere you turned around, you would see some activities. Okay, it is probably not really proper to use the word “quiet” here because of the negative nuance that the word brings; instead “serene” or “peaceful” are probably more fitting, haha😆 .

The city of Hakodate
Serene afternoon in Hakodate
Seafood in Hokkaido
Seafood in Hokkaido

But seriously though, it was also nice to travel somewhere where there was no other tourist around. With the exception of the super famous Mount Hakodate Ropeway (I will get to this shortly), I barely found any other tourist in the city. But the problem was, there was not much going on in the city itself too. While there was almost no tourist in the city, I also do not recall seeing a lot of activities by the locals in Hakodate. When we strolled around the city randomly (Okay, not really “randomly” though. We did take the route randomly but it was still towards the Mount Hakodate Ropeway, haha), we also did not see a lot of people. Probably most of them were having their life inside though because it was still quite cold in Hokkaido in early April.

Mount Hakodate Ropeway

One place in Hakodate which we knew we must visit was the Mount Hakodate Ropeway where we could take a cable car to go to the top of Mount Hakodate. So the geography of Hakodate was extremely unique where the city was sandwiched by two curvy bays. So if we could somehow see it from above PLUS doing that in the evening when the light had been turned on, that would be amazing, wouldn’t it be? And the answer to that was, indeed, the top of Mount Hakodate. You see, indeed the geography of Hakodate was really unique with two bays and a small mountain just literally next to it, haha.

My. Hakodate Ropeway
Mt. Hakodate Ropeway

Anyway, we arrived at the ropeway station in the city a little bit earlier than expected. But whatever, we bought a return ticket each and went straight up to the top. Because we were early, the cable car was almost empty at the time of our ride. Beside us, there was just one other guy who was going up, haha😆 .

So we were up there, took a few pictures of the city during the day, and looked around at the shop. We noticed there was a cafe which we figured would have provided extremely beautiful view of the city. It was still closed by the time we were there but there was an announcement that they would open at 4:30 PM. It was 4 PM already and we were okay with waiting a little bit. But then it turned out the cafe opened at 5 PM, haha😦 .

It was coffee time in Hakodate!!
It was coffee time in Hakodate!!

But indeed the view from the cafe was stunning btw. We chose the table that was just next to the window facing the city. So we could enjoy the view by relaxing on the nice table. We were there until around 7 PM, just after the sunset so indeed we witnessed how the view dramatically change from the day view to the night view. It was quite cool!

Hakodate during the day
Hakodate during the day
Hakodate with its geographically unique location. The city faces two sides of sea
The iconic night view of Hakodate

We went out the cafe and found out that the station had been packed with tourists! Haha😆 . Indeed the best time to visit Mount Hakodate Ropeway was during the dark so this was why. We went up one more time and took some other pictures before finally going down with the cable car. Btw, on the way down, unsurprisingly, the cable car was packed as well🙂 .

The Morning Market

Being famous for its seafood, apparently Hakodate’s morning market (which obviously only opened in the morning) was also an attraction to visit. We visited it a little bit only to find out that the price there, even though being only a “market”, was actually quite outrageous. Some were even more expensive than the price we would find in a restaurant!

Hakodate Morning Market
Hakodate Morning Market
Hakodate Morning Market
Hakodate Morning Market

But anyway, it was still quite nice to see the array of seafood products which they sold there. Boy they had giant crabs over there which looked so delicious!

The Food

We did not try a lot of Japanese food while we were in Hakodate because (1) we only stayed there for one night; and (2) as I said above, there appeared to be no life in the city so we felt it was a little bit difficult to find an inviting restaurant. In fact, two of our meals there were in KFC and McDonald’s, lol😆 .

Salmon roe
Salmon roe

But luckily, at least we still got a “proper” dinner in our only evening there, where unsurprisingly we decided to have dinner at a seafood restaurant. My brother ordered literally a box of salmon roe, which apparently came with rice underneath (lol😆 ); and I have to say that I just could not enjoy it. He said it was good though; so probably salmon roe was just not my cup of tea. I myself chose to play it safe by ordering a genghis khan (it was actually the name of the dish😆 ), a popular dish from Hokkaido which I knew I would want to try. It was quite good, even though at the time I couldn’t wait to compare it with the one in Sapporo.

Genghis Khan
Genghis Khan

TO BE CONTINUED…

Next on 2015 Spring Trip:
– Sapporo
– Otaru
– Kyoto
– Osaka
– Back to the Netherlands

BAHASA INDONESIA

Posting-posting sebelumnya dalam seri 2015 Spring Trip ke Jepang:
1. Getting to Japan
2. Part I: Tokyo (1)
3. Part II: Tokyo (2)
4. Part III: Tokyo (3)

Sebelumnya dalam 2015 Spring Trip: Zilko pergi ke Jepang untuk sebuah konferensi dimana ia akan memperpanjang masa tinggalnya di Jepang setelah konferensinya selesai dimana ia bertemu dengan orangtua dan adiknya. Setelah tinggal di Tokyo selama dua belas hari, sudah waktunya baginya untuk meninggalkan kotanya dan terbang ke utara ke pulau Hokkaido.

Totalnya, aku menghabiskan empat hari di Hokkaido dan ceritanya aku bagi ke dua posting.

***

Pergi ke Hokkaido (Hakodate)

Kami memutuskan bahwa kota pertama di Hokkaido yang akan kami kunjungi adalah kota terbesar ketiga di Hokkaido, Hakodate, yang terletak di ujung selatan pulaunya. Alasannya sederhana saja sih, karena secara geografis kotanya nampak enak karena lokasinya lebih dekat ke Tokyo daripada, katakanlah, Sapporo. Apalagi, aku membaca banyak artikel tentang Hakodate yang membuatku penasaran dengan kota ini.

The flight route map today from Tokyo - Haneda (HND) to Hakodate (HKD). Map created with: gcmap.com
Rute penerbangan hari ini dari Tokyo – Haneda (HND) ke Hakodate (HKD). Peta dibuat dengan: gcmap.com

Awalnya rencana kami adalah naik dua kereta untuk pergi ke Hakodate; tetapi setelah aku riset lebih jauh, solusi optimal bagi perjalanan kami (dari segi biaya dan waktu) adalah dengan menggunakan tiket “Air Pass” (akan aku jelaskan lebih mendetail di sebuah posting yang akan datang); yang mana artinya kami akan naik pesawat loh ke Hakodatenya. Jelas aku senang banget dong😉 .

Dan untuk kesana, kami akan terbang dengan maskapai All Nippon Airways (ANA) yang mana artinya ini akan menjadi kali pertama tahun ini aku terbang dengan maskapai anggotanya Star Alliance, haha😆 . Ngomong-ngomong, aku rasa keren juga lho bahwa tiga penerbangan terakhirku hingga saat itu adalah dengan tiga maskapai dari tiga aliansi yang berbeda: (1) Amsterdam – Paris dengan KLM (SkyTeam); lalu (2) Paris – Tokyo-Narita dengan Japan Airlines (Oneworld); dan sekarang (3) Tokyo-Haneda – Hakodate dengan ANA (Star Alliance), haha😆 .

ANA's Boeing 777-200 reg JA 8198 which would bring me to Hakodate as NH553 today
Sebuah Boeing 777-200 milik ANA dengan registrasi JA8198 yang akan membawaku ke Hakodate hari ini sebagai NH553

Satu alasan lain aku senang dengan penerbangan hari ini adalah karena penerbangannya akan dioperasikan dengan pesawat Boeing 777-200 loh!! Iya, di penerbangan sektor domestik jarak pendek ini ANA mengoperasikan Boeing 777-200 loh yang kapasitasnya 405 kursi!😯

Singkat cerita, kami check-in dan berjalan ke gerbang keberangkatan. Oh, aku merasa bahwa Bandara Tokyo-Haneda itu lebih enak dipandang mata daripada Bandara Tokyo-Narita loh btw. Jam 10 pagi, kami naik pesawatnya: sebuah Boeing 777-200 yang berumur 19 tahun dengan registrasi JA8198 dengan nomor penerbangan NH553 ke Hakodate. Penerbangan hari ini cukup sepi, dimana pesawatnya aku kira hanya terisi sekitar 20 – 30% saja.

See you, Tokyo!!!!
Sampai jumpa, Tokyo!!!!

Lalu, kami lepas landas dari landasan pacu 34R Bandara Tokyo-Haneda. Penerbangannya sendiri sih biasa-biasa saja dan cenderung uneventful karena Boeing 777-200-nya tidak dilengkapi dengan IFE. Servis di dalam penerbangannya juga hanyalah minuman saja (eh tetapi pramugarinya cute-cute loh). Sekitar 1 jam 20 menit kemudian, kami mendarat di landasan pacu 12 Bandara Hakodate. Berikut ini video pendaratannya:

Hakodate

Walaupun merupakan kota terbesar ketiga di Hokkaido, Hakodate adalah kota yang sepi. Jelas berbeda banget dari Tokyo dimana kemanapun kita memalingkan muka, kita akan melihat orang-orang beraktivitas. Oke, mungkin kata “sepi” bukanlah kata yang tepat untuk digunakan disini karena nuansa negatif yang dibawanya; jadi mungkin kata “tenang” dan “damai” mungkin lebih tepat, haha😆

The city of Hakodate
Siang yang tenang di Hakodate
Seafood in Hokkaido
Seafood di Hokkaido

Eh, serius lho, seru juga jalan-jalan ke sebuah tempat dimana tidak ada turis lain yang berkeliaran, haha. Dengan mengecualikan Mount Hakodate Ropeway (ini akan aku bahas segera), aku nyaris tidak melihat keberadaan turis lain loh di kota ini. Tetapi masalahnya adalah, tidak terlalu ada banyak kegiatan lain yang nampak berlangsung di kota ini juga. Ketika kami berjalan-jalan random di kotanya (Oke, nggak random juga sih. Walaupun memang kami asal mengambil jalan tetapi arahnya adalah ke arah Mount Hakodate Ropeway, haha), kami tidak melihat ada banyak orang. Mungkin sih kehidupan disana lebih banyak di dalam ruangan ya mengingat waktu itu, di bulan April, masih cukup dingin di Hokkaido.

Mount Hakodate Ropeway

Satu tempat di Hakodate yang kami tahu harus kami kunjungi adalah Mount Hakodate Ropeway dimana kami bisa menaiki kereta gantung ke puncak Gunung Hakodate. Jadi secara geografis kota Hakodate itu amatlah unik dimana kotanya diapit oleh dua pantai yang berbeda yang lekukannya aduhai *apaseh*. Jadi kalau kita bisa melihatnya dari atas, somehow gitu, DITAMBAH LAGI dengan suasana malam hari ketika lampu kotanya sudah dinyalakan, pasti keren banget kan ya? Dan jawaban untuk itupertanyaan ini adalah puncak Gunung Hakodate. Nah kan, geografinya Hakodate ini memang sungguh unik dengan dua pantai itu dan sebuah gunung kecil tepat di sebelah kotanya, haha.

My. Hakodate Ropeway
Mt. Hakodate Ropeway

Kami tiba di stasiun kereta gantungnya agak lebih awal dari yang kami perkirakan. Nggak masalah sih, dan jadilah kami membeli tiket pulang pergi dan langsung naik ke atas. Karena masih awal, kereta gantungnya nyaris kosong loh ketika kami naik. Selain kami, hanya adalah satu orang lain yang juga naik ke atas, haha😆 .

Jadilah kami naik ke atas sana, mengambil foto kotanya ketika masih siang, dan melihat-lihat toko di atasnya. Kami melihat keberadaan sebuah kafe yang mana kami duga pemandangan dari kafenya pasti premium banget deh. Sayangnya kafenya masih tutup waktu itu tetapi ada pengumuman bahwa kafenya akan dibuka jam 4:30 sore. Karena sudah jam 4 sore, ya nggak masalah deh kami tunggu. Eh ternyata baru bukanya jam 5 sore dong, haha😦 .

It was coffee time in Hakodate!!
Saatnya ngopi di Hakodate!!

Tetapi pemandangan dari kafenya beneran keren banget deh. Kami memilih meja tepat di samping jendelanya yang menghadap ke arah kota. Kami bisa menikmati pemandangan itu sambil bersantai di meja kami yang enak. Kami duduk-duduk disana sampai sekitar jam 7 malam, setelah matahari terbenam sehingga kami menyaksikan bagaimana pemandangannya berubah dari siang ke malam. Keren abis!

Hakodate during the day
Hakodate di siang hari
Hakodate with its geographically unique location. The city faces two sides of sea
Hakodate di malam hari

Kami keluar dari kafenya dan baru tahu bahwa di luar sekarang ramai banget penuh dengan turis! Haha😆 . Memang waktu terbaik untuk mengunjungi Mount Hakodate Ropeway adalah di saat gelap sih jadi memang inilah alasannya. Kami naik ke atas sekali lagi dan mengambil foto kotanya lagi. Kali ini di malam hari. Kemudian kami akhirnya turun dengan kereta gantung. Btw, di perjalanan turun, jelas kereta gantungnya penuh!🙂

Pasar Pagi

Terkenal dengan seafood-nya, ternyata Pasar Paginya Hakodate (yang jelas bukanya pagi doang) terkenal untuk dikunjungi juga lho. Kami mengunjunginya sebentar tetapi kami kaget ketika mengetahui bahwa, walaupun namanya “pasar”, harganya itu gila-gilaan lho mahalnya. Bahkan lebih mahal daripada harga yang bisa kami temukan di restoran!

Hakodate Morning Market
Pasar Pagi Hakodate
Hakodate Morning Market
Pasar Pagi Hakodate

Tetapi, masih asyik-asyik juga sih melihat-lihat bermacam-macamnya produk seafood yang dijual disana. Wow itu kepitingnya raksasa banget dan nampak enak!

Makanannya

Kami tidak mencoba banyak makanan Jepang di Hakodate karena (1) kami hanya semalam disana; dan (2) seperti yang kubilang di atas, ternyata tidak banyak kegiatan di kotanya sehingga kami merasa sulit untuk menemukan satu restoran yang mengundang untuk dikunjungi. Bahkan ya, dua dari makanan yang kami makan disana adalah KFC dan McDonald’s loh, hahaha😆 .

Salmon roe
Salmon roe

Tetapi untungnya, setidaknya kami masih mendapatkan makan malam yang “pantas” sih di satu-satunya malam kami disana, dimana tidak mengejutkan bahwa kami makan di sebuah restoran seafood. Adikku memesan satu kotak (dalam artian sebenarnya) salmon roe, yang mana ternyata di bawahnya itu ada nasi (haha😆 ); dan harus aku akui bahwa aku tidak bisa menikmatinya. Menurutnya enak sih; jadi mungkin memang lidahku saja yang tidak cocok dengan salmon roe. Aku sendiri memutuskan untuk main aman dengan memesan genghis khan (ini adalah nama menu makanannya loh😆 ), sebuah makanan asli Hokkaido yang amat populer dan pengen aku coba banget. Lumayan enak juga, walaupun waktu itu aku masih penasaran dengan genghis khan di Sapporo.

Genghis Khan
Genghis Khan

BERSAMBUNG…

Selanjutnya dalam 2015 Spring Trip:
– Sapporo
– Otaru
– Kyoto
– Osaka
– Kembali ke Belanda

35 thoughts on “#1552 – 2015 Spring Trip (Part IV: Hakodate)

    1. Except that we did not spot any minimarket there in Hakodate, hahaha😆 . Indeed I would have preferred the bentobox as well. But actually trying out KFC once is okay though, so I can make a comparison between KFC in different countries, lol😆 .

    1. Indeed, very serene which made it attractive in its own way🙂 . The night view was indeed stunning, especially with the lights AND the curvy bays🙂 .

      1. I see🙂 Btw, talking about Hakodate I once read an article there is Cherry-blossom viewing at Goryokaku Park and Hakodate Park in late April to mid May. That must be wonderful! I’ve never been anywhere near Japan. I hope someday. Thanks for sharing, Koh 😊

        1. Yeah, Hokkaido is a little bit behind in term of the cherry-blossom season due to its geographical location in the north of Japan🙂 .

  1. Kapan itu pernah lihat film dokumentasi bahas Sapporo dan Hakodate. Dan kata yang mereka pake emang serene. Hahahaha. Bagus ya. Gw pengen ke tempat-tempat sepi gini deh kalo ke Jepun.

    1. Iya, serene banget memang. Sapporo agak ramean sih dibandingkan Hakodate, tapi masih bisa dibilang sepi (kalau dibandingin dengan Tokyo, haha😆 ). Iyaa, kayaknya lumayan banyak kok tempat-tempat yang sepi dan serene di Jepang gini. Entah bagaimana sepinya “beda” gitu atmosfernya, hehe🙂 .

    1. Nggak seenak yang di Indonesia Jo. Mana nggak ada ayam crispy-nya pula, hahaha😆 .

      Hahahaha, kalau itu mah pasti dooong, hehehe😛 .

    1. Hihihi, makannya mesti dari samping Be. Dan yang tricky itu megangnya, soalnya berat lho dan karena cone-nya kecil (dibandingin sama es krimnya), kalau nggak stabil dikit bisa-bisa jatuh deh tuh es krim, hahahaha😆 .

  2. Wow, Hakodate itu kota yang sangat ingin saya kunjungi. Keren sekali pemandangan dan kegiatannya. Ngomong-ngomong, rasa fast food di sana berbedakah dengan yang biasa Kakak makan?
    Jepang memang ahli sekali memadukan alam dan kemudahan berwisata tanpa harus mengorbankan satu hal di atas yang lain. Ini, yang harus kita pelajari dalam mengelola objek wisata dalam negeri :)).

    1. Rasa fast food-nya berbeda. Sama-sama KFC kalau berbeda negara ternyata lain-lain rasanya, hehehe🙂 . Rasanya masih sejenis sih, tetapi ada perbedaan yang bisa dirasakan.

      Betul, Jepang memang jago dan niat sekali untuk mengelola dan mengembangkan negaranya. Hebatnya, ini tidak hanya dilakukan oleh pemerintahnya saja, melainkan oleh seluruh elemen masyarakat.

  3. Akhirnya aku ke situuu Mas, minggu lalu. Mungkin karena lagi libur musim panas, jadi ramai turis. Trus lagi campaign wisata Aomori-Hakodate menjelang bukanya Hokkaido Shinkansen. Tapi ya gitu, kayaknya banyakan turisnya daripada penduduknya hahaha… Ngga sempet nyoba Genghis Khan (yang mana aku agak bingung sama namanya karena tulisan Jepangnya tulisannya Jingisukan) dan donburi seafood, semoga di Kobe ada wkwkwk…

    1. Iya waktu itu juga sudah ada promo Shinkansen barunya itu Na🙂. Haha, rame ya ternyata sekarang. Waktu kemarin ini sepii😀.

      Wah, sayang tuh gak nyobain Genghis Khan-nya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s