Posted in Contemplation, Thoughts

#1496 – The Act of Integrity

ENGLISH

It is always wonderful to witness, or experience, the integrity of people; or as how the internet nowadays puts it together, it restores our faith in humanity. And a few times during my one month Indonesia trip last year, I experienced (or at least, witnessed) it myself. So that is why I think I owe this story to be shared, or at least, recorded somewhere so it does not get forgotten.

The setting of this story was the second day of my Eastern Indonesia Trip, and more precisely, in the second half of the day where we went to the Leang-Leang Prehistoric Park and Bantimurung. As I said there, the Leang-Leang Prehistoric Park was a huge park with several different caves scattered around. To get to each cave, one must climb different sets of paths and/or stairs. We visited two of the caves that day, the Leang Pettakere and the Leang Pettae.

At 16:00, when we decided to leave the site, at the parking area, my dad just realized that he had lost his tripod. He was sure he brought it with him since he used it to take some pictures around the site. However, since he took quite some pictures, it could be anywhere. And there was no way to know where exactly it was, as the site was huge. It would have been like trying to find a needle in a haystack. However, we did file a report to the park ranger and he asked us to fill in a form and a contact number just in case someone found it. And then we left to Bantimurung.

About one hour later in Bantimurung, the park ranger called us and said that he found the tripod in one of the caves. Yes people, literally one hour later. It was not a busy day in Leang-Leang that day and I think we were actually one of the last people to leave the site. So we concluded that the park ranger went up to the site to look for the tripod for us. And as I said, the park was huge and we had no idea where my dad lost his tripod. It could literally be anywhere in the park.

Since we were leaving Bantimurung and to get back to Makassar we would have to pass the road to Leang-Leang anyway, we decided to stop by first there before going back to Makassar. Oh, and btw, it was also raining today. Not that hard though (for a tropical Indonesian rain), but still… . When we arrived at the site, indeed the park ranger had my dad’s tripod and gave it to us. Yes, just like that. We felt like we should thank him for all the work he did for us with some compensation, especially after all the troubles we created for him. But guess what, he actually declined it! He said it was part of his job as the park ranger so he felt like it was part of his obligation anyway. Wow. Seriously.

Welcome to the Leang-Leang Prehistoric Park
Welcome to the Leang-Leang Prehistoric Park

BAHASA INDONESIA

Selalu menyenangkan rasanya ketika kita menjadi saksi mata, atau merasakan, akan integritas dari seseorang. Dan beberapa kali dalam liburan satu bulanku di Indonesia beberapa waktu yang lalu, aku merasakan (atau menjadi saksi mata) akan ini. Oleh karenanya aku merasa bahwa aku memiliki sebuah hutang untuk membagikan cerita ini, atau setidaknya merekamnya deh sehingga kejadian ini tidak terlupakan.

Latar cerita ini adalah hari kedua perjalananku ke Indonesia Timur, dan lebih tepatnya, di setengah hari kedua ketika kami pergi ke Taman Prasejarah Leang-Leang dan Bantimurung. Seperti yang aku ceritakan, Taman Prasejarah Leang-Leang itu ukurannya besar sekali loh dengan beberapa gua yang tersebar di sekitar areanya. Untuk mencapai masing-masing gua, kita harus mendaki jalan setapak dan/atau menaiki tangga gitu deh. Hari itu kami mengunjungi dua gua, Leang Pettakere dan Leang Pettae.

Jam 4 sore, ketika kami memutuskan untuk meninggalkan tempatnya, di tempat parkir papaku baru menyadari bahwa tripodnya hilang. Ia yakin bahwa tripodnya ia bawa masuk karena ia mengambil beberapa foto dengannya. Namun, karena ia mengambil banyak foto, jadi tripodnya bisa berada dimana saja. Dan nggak mungkin deh bisa menebak pasti dimana tripodnya tertinggal, karena areanya amat luas kan. Jadi seperti mencari jarum di tumpukan jerami gitu deh. Namun, toh kami tetap melaporkan kehilangan barang ini ke penjaga tamannya dan ia meminta kami mengisi sebuah formulir beserta nomor kontak, andaikata siapa tahu ada yang menemukannya. Setelah itu, kami melanjutkan perjalanan ke Bantimurung.

Sekitar satu jam kemudian di Bantimurung, penjaga tamannya menelepon kami dan berkata bahwa ia menemukan tripodnya di salah satu guanya. Iya loh saudara-saudara, beneran satu jam kemudian. Hari itu bukanlah hari yang ramai di Leang-Leang dan kalau nggak salah sih kami adalah salah satu yang terakhir yang meninggalkan taman itu. Jadi kami berkesimpulan bahwa penjaga tamannya masuk ke dalam tamannya dan mencari tripod itu untuk kami. Dan seperti yang aku bilang, tamannya itu luas banget dan kami sama sekali tidak bisa memberikan perkiraan dimana kira-kira tripodnya tertinggal. Jadi kemungkinannya sama rata dimanapun di keseluruhan area taman yang luas itu.

Karena saat itu kami juga sudah akan meninggalkan Bantimurung untuk pulang ke Makassar, dan karena untuk kembali ke Makassar toh kami harus melewati jalan ke Leang-Leang juga, kami memutuskan untuk mampir disana dulu sebelum pulang ke Makassar. Oh, dan btw, hari itu juga hujan loh. Walaupun hujannya nggak deras sih (untuk standar hujan tropis di Indonesia), tetapi tetap aja lah ya… . Dan ketika kami tiba di tamannya, penjaga tamannya ternyata memang menemukan tripodnya itu dan memberikannya ke kami. Ya, begitu saja. Kami merasa kami perlu memberinya sedikit kompensasi sebagai ucapan terima kasih dong ya, terutama permasalahan yang mengakibatkan dia harus susah-susah mencari tripodnya itu. Tetapi apa yang terjadi, ia menolaknya dong! Ia berkata bahwa itu kan memang tugasnya sebagai penjaga taman jadi ia merasa itu juga merupakan tanggung-jawabnya. Wow. Beneran deh.

24 thoughts on “#1496 – The Act of Integrity

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s