Posted in Aviation, My Interest, Zilko's Life

#1473 – A Regret

ENGLISH

regret
/rɪˈɡrɛt/
noun
a feeling of sadness, repentance, or disappointment over an occurrence or something that one has done or failed to do.
He has a regret for not buying the last MD11 flight ticket.

Technically, what I am about to write can only be defined vaguely as a “regret” by definition. It is true that I failed to seize an opportunity, but that is because I did not know this opportunity existed in the first place. So how could I say that I failed to do something if that something I did not even know exist. It is like you failed to get a iPhone 6 which they gave away for free (this is a totally exaggerated hypothetical situation btw) in a mall but that was because you did not know that they would do that. It was not even that you actually knew but then you forgot. If this had been the case, then yes, the feeling you felt afterwards would have been a ‘regret’. But no, you did not know and nobody told you; and you just knew it afterwards when they had done it. I would probably call this feeling a “half regret”, haha.

***

So what is the extended rambling about the definition of regret above all about? Well, first of all, you all know I am an aviation enthusiast, a.k.a someone who is fascinated by the world of (commercial) aviation. And so naturally one item in my bucket list (which consists of many different sub-items btw😛 ) is to fly with many different airplane types.

In the end of October, the national flag carrier of the Netherlands, KLM Royal Dutch Airlines, retired one of its fleet: its McDonnell Douglas MD-11. Its last flight was flight KL 672 from Montreal to Amsterdam, arriving in the morning of 26 October 2014. And, as you might already expect, yes, I have never flown with an MD-11 before. Btw, yes, earlier this week I decided to create a page here logging my historical flying data, haha😆 .

Here is a photo of an MD11 as an illustration. Garuda Indonesia used to operate this fleet in the 1990s too. Photo credit: Morris Biondi/Airliners.net
Here is a photo of an MD-11 as an illustration. Photo credit: Morris Biondi/Airliners.net

See? MD-11 is a really cool-looking triengine airplane, isn’t it? And it is a triengine too, a type that is very rare nowadays! Btw, yes, Garuda Indonesia also used to operate this airplane in the 1990s. One of them was in the illustration above, which was taken from here, and the photo was taken as this beauty was taking off from Sydney Airport in Sydney, Australia.

However, this fact alone did not cause me to “regret” something (which I will reveal what shortly). Why? Well, because MD-11 is a wide-body aircraft, so KLM also deployed their four fleets of it to medium-long haul route. And by this, I mean routes to North America (the USA and Canada) in their last few months of operation. And these kind of routes were obviously no “easy” routes to purchase the tickets of, with my circumstances and status now. It needed more rigorous planning (and visa as well😛 ) than just simply impromptu tickets shopping. Had it been intra Europe flight though (read: intra Schengen), I would have definitely bought the tickets.

Goodbye, MD-11. Photo-credit: Marcin Sikorzak/Airliners.net
Goodbye, MD-11. Photo-credit: Marcin Sikorzak/Airliners.net

Photo was taken from here.

So, I was a little bit sad, but I was totally fine with it.

HOWEVER, in the end of September, I found out that KLM actually sold some hundreds of tickets of the actual last MD-11 flights, which were on 11 November 2014 (see, the theme was even “11”). Yes, plural, as in they organized three round-trip flights from Schiphol to Schiphol with an MD-11 as a farewell. Yes, the last flight in October 2014 was their last revenue service. Well, it was not for free (well, obviously since they sold them😛 ), but I found the price, which was €111, quite reasonable given that I have never flown with an MD-11 before.

Perfect, isn’t it?

Yes.

Except that I only knew this four days after they started the offer. So naturally by then all seats had been sold out!  Daaaammmn.

And you know what, KLM was the last airline in the entire world which operated MD-11 as passenger-service flights. Now there are still some MD-11s flying, but all as cargo flights.

And following the story on how these three farewell flights were carried out actually amplified this regret, haha😛 . Each flight lasted for one hour and it circled the Dutch airspace, basically circling the Randstad. Here is the flight path of the second flight btw:

The MD 11 farewell flight path
The MD 11 farewell flight path

And what made it even cooler was that the airplane did not fly too high! Just at 5,000 feet (around 1.5 km) above sea level!😯 And combining that with the above flight path, damn, that would have been a very nice bird eye’s tour of the Netherlands! See, it even flew above the city centre of Rotterdam! Imagine flying that low above a city full of skyscrapers like Rotterdam! That would have been so cool! Moreover, this trip report in Airliners.net from someone who did join one of the farewell flights did make me drool.

Damn, and I missed it😦 .

Yeah, that is the regret I have been having lately, haha.

A KLM's McDonnell Douglas MD11 on her farewell flight on 11 November. Photo credit:  Johan Knijn Aviation Photography/Airliners.net
A KLM’s McDonnell Douglas MD11 reg PH-KCD named “Florence Nightingale” on her farewell flight on 11 November. Photo credit: Johan Knijn Aviation Photography/Airliners.net
A KLM's McDonnell Douglas MD11 on her farewell flight on 11 November. Photo credit:  RuudBrinks-photography/Airliners.net
A KLM’s McDonnell Douglas MD11 reg PH-KCD named “Florence Nightingale” at Schiphol on her farewell flight on 11 November. Photo credit: RuudBrinks-photography/Airliners.net

A KLM's McDonnell Douglas MD11 reg PH-KCD landing at runway 18R on her farewell flight on 11 November. Photo credit:  Charles Cunliffe/Airliners.net
A KLM’s McDonnell Douglas MD11 reg PH-KCD landing at runway 18R on her farewell flight on 11 November. Photo credit: Charles Cunliffe/Airliners.net
On board KLM's MD11 reg PH-KCD on one her three farewell flights on 11 November. Photo credit: Lars Hentschel/Airliners.net
On board KLM’s McDonnell Douglas MD11 reg PH-KCD on one of her three farewell flights on 11 November. Photo credit: Lars Hentschel/Airliners.net

The PH-KCD photos’ from the MD 11 farewell flight were taken from here, here, here, and here.

BAHASA INDONESIA

regret
/rɪˈɡrɛt/
noun
a feeling of sadness, repentance, or disappointment over an occurrence or something that one has done or failed to do.
He has a regret for not buying the last MD11 flight ticket.

Secara teknis, yang akan aku tulis sekarang sebenarnya kurang cocok untuk disebut sebagai sebuah “penyesalan” secara definisi. Memang benar sih ceritanya aku melewatkan sebuah kesempatan baik, tetapi itu karena aku dari awal tidak tahu kalau kesempatan ini ada. Nah, jadi paradoks kan ya kalau aku bilang bahwa aku gagal melakukan sesuatu kalau aku tidak tahu kalau sesuatu itu bisa dilakukan? Jadi misalnya kita nggak tahu nih kalau dimana gitu lagi ada pembagian gratis iPhone 6 (sebuah contoh yang berlebihan memang, nyahaha😆 ) sehingga kita nggak datang sehingga kita nggak dapat iPhone 6 gratisannya deh. Bukan pula kasus dimana kita sebenarnya tahu tetapi kelupaan. Kalau kasusnya begini, memang perasaan yang kita rasakan setelahnya bisa dikategorikan sebagai bentuk “penyesalan”. Tetapi bukan seperti ini, kita benar-benar tidak tahu dan tidak ada yang memberi-tahu; dan kita baru tahu setelah semuanya terlewat. Jadi mungkin ini bisa disebut “setengah penyesalan” mungkin ya, haha.

***

Memangnya ada apa sih kok sampai-sampai aku menulis penjabaran panjang mengenai definisi penyesalan di atas? haha, pertama-tama, tahu kan aku adalah seorang aviation enthusiast, alias seseorang yang suka dengan dunia penerbangan (komersial). Oleh karenanya, tidak mengherankan bahwa salah satu hal di dalam bucket list-ku (yang mana mengandung beberapa sub-hal yang berbeda btw😛 ) adalah terbang dengan banyak tipe pesawat.

Di akhir bulan Oktober, maskapai penerbangan nasional Belanda, KLM Royal Dutch Airlines, memensiunkan salah satu jenis pesawatnya: McDonnell Douglas MD-11. Penerbangan terakhirnya adalah penerbangan KL 672 dari Montreal ke Amsterdam, yang tiba di pagi hari tanggal 26 Oktober 2014. Dan seperti yang bisa diduga sekarang, ya, aku belum pernah terbang dengan sebuah MD-11 sebelumnya. Btw, iya loh, awal minggu ini aku memutuskan untuk membuat satu halaman khusus di blog ini yang mencatat semua penerbangan yang pernah kunaiki, haha😆 .

Here is a photo of an MD11 as an illustration. Garuda Indonesia used to operate this fleet in the 1990s too. Photo credit: Morris Biondi/Airliners.net
Berikut ini sebuah foto pesawat MD-11 sebagai ilustrasi. Photo credit: Morris Biondi/Airliners.net

Nah kan? MD-11 itu adalah pesawat yang keren kan? Mesinnya tiga biji loh, yang mana sekarang ini jarang banget ada kan! Btw, iya, Garuda Indonesia juga dulu sempat mengoperasikan tipe pesawat ini di tahun 1990an. Salah satunya ada di ilustrasi di atas, yang diambil dari sini, dan fotonya sendiri diambil ketika si cantik ini sedang lepas landas dari Bandara Sydney di Sydney, Australia.

Namun, satu fakta ini jelas tidak membuatku sampai “menyesali” sesuatu lah (yang akan segera aku ungkapkan apa). Mengapa? Karena MD-11 adalah sebuah pesawat berbadan lebar, jelas KLM menggunakannya dalam rute penerbangan jarak menengah-jauh. Dan dengan ini, maksudku adalah rute ke Amerika Utara (Amerika dan Kanada) di beberapa bulan terakhir operasinya. Dan rute-rute semacam ini jelaslah bukan rute yang “mudah” untuk dibeli tiketnya kan ya, dengan kondisi dan statusku sekarang. Ini jelas membutuhkan perencanaan yang lebih matang (dan juga visa😛 ) lebih daripada sekedar membeli tiket pesawat dadakan. Andaikata penerbangannya sendiri di dalam Eropa sih (baca: di dalam area Schengen maksudnya), jelas aku sudah membeli tiketnya deh.

Goodbye, MD-11. Photo-credit: Marcin Sikorzak/Airliners.net
Selamat tinggal, MD-11. Photo-credit: Marcin Sikorzak/Airliners.net

Foto dari sini.

Jadi, aku memang sedikit sedih, tetapi #akurapopo (baca: aku tidak apa-apa😛 ).

TETAPII, di akhir September, aku menemukan bahwa KLM juga ternyata menjual sekian ratus tiket untuk penerbangan-penerbangan terakhir MD-11 yang sebenarnya dong, yaitu di tanggal 11 November 2014 (temanya “11” nih). Dan ada tiga penerbangan loh, yang mana penerbangannya cuma dari Schiphol trus balik ke Schiphol lagi sih dengan menggunakan pesawat MD-11 ini sebagai perpisahan. Ya, penerbangan terakhir di bulan Oktober itu adalah penerbangan komersial terakhirnya. Tiketnya nggak gratis yah (ya iya lah namanya aja mereka jual, gimana sih😛 ), dan harganya €111, yang mana bagi aku oke lah harga segitu karena aku kan belum pernah terbang dengan MD-11 sebelumnya.

Sempurna banget kan?

Iya.

Kecuali bahwa aku tahunya empat hari setelah mereka membuka penawaran ini dong. Yang mana tidak mengherankan bahwa saat itu semua tiketnya juga sudah ludes terjual!  Daaaammmn.

Dan tahu nggak, KLM ini maskapai terakhir di seluruh dunia yang mengoperasikan MD-11 untuk penerbangan penumpang loh. Sekarang memang masih ada beberapa MD-11 yang terbang, tetapi semuanya untuk penerbangan kargo.

Dan mengikuti cerita bagaimana tiga penerbangan perpisahan ini diadakan malah membuat rasa menyesalnya semakin besar loh, haha😛 . Jadi masing-masing penerbangan berlangsung selama sekitar satu jam dan pesawatnya mengitari ruang udaranya Belanda, pada dasarnya mengelilingi Randstad gitu. Berikut ini jejak penerbangan keduanya btw:

The MD 11 farewell flight path
Jejak penerbangan perpisahan MD 11

Dan yang membuatnya lebih keren lagi adalah pesawatnya nggak terbang tinggi loh! Hanya 5.000 kaki (sekitar 1,5 km) aja di atas permukaan air laut!😯 Dan menggabungkannya dengan jejak penerbangan di atas, penerbangan ini adalah tur tamasya melihat-lihat Belanda dari atas yang asyik banget dong ya! Lihat kan, bahkan pesawatnya terbang melintasi pusat kotanya Rotterdam loh! Ih, bayangkan aja terbang serendah itu di atas kota yang penuh pencakar langitnya seperti Rotterdam! Kan keren bingits! Ditambah lagi, trip report di Airliners.net yang ditulis seseorang yang ikutan naik salah satu farewell flight ini benar-benar membuatku iri deh.

Sial, dan aku melewatkannya😦 .

Nah, itulah mengapa. Itulah “penyesalan” yang aku rasakan sekarang, haha😛 .

27 thoughts on “#1473 – A Regret

    1. Iya, keren soalnya pesawatnya tiga mesin. Spesies yang langka banget kan sekarang ini, hahaha😀 . Iyaa, tapi next time kan bukan dengan MD11 ini😦 .

    1. Iya, banyak banget ternyata. Telat empat hari sudah ludes semua deh tiketnya, hahaha😆 . Iya doong, seru banget buat nyobain secara ini kan penerbangan terakhirnya naik pesawat yang jenis ini yang mengangkut penumpang, hehehe😀 .

    1. Iya, terlewatkan tapi kan karena nggak tahu, jadi ya kurang pas ya kalau disebut menyesal, hahaha😆 . Hahaha, nggak ada, soalnya KLM ini maskapai terakhir yang pakai pesawat ini untuk mengangkut penumpang. MD11 lainnya sekarang dipakai untuk angkutan kargo aja, hahaha😦 .

  1. I dont give like to this post since I can imagine how you feel about it. Totally ouch moment. Flying through netherland with the bird eye moment. Aw aw aw. Hahahaha. Not helping but scaving deeper wound ya?😛

    1. Yes, totally an “ouch” moment; and I can’t really blame myself for it since I did not know this opportunity existed in the first place, lol😆 . I know, it would have been amazing, wouldn’t it?😦

  2. Nggak jodoh banget yaaa Mas. Pukpuk… Keren ada perpisahannya gitu. Aku juga masukin bucket list berhubungan dengan pesawat: pengen naik first class, hahaha…

  3. Wah sayang banget yah Ko.. Padahal dah terakhir kali yah, coba kalo tau lebih cepat..😀 *haha malah ngomporin* Gpp Ko, belum jodoh berarti sama pesawat tipe ini🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s