Posted in Contemplation, Thoughts

#1431 – Four Years in Europe

ENGLISH

Okay, okay, technically, I am in Indonesia now for my one month Indonesia Trip this year. In fact, at the moment I am in Ngurah Rai International Airport in Bali waiting for my flight, haha. But again, because this is just a holiday, technically I still “live” in Europe. So it is still a valid statement that as of today, it has been four years since I moved to the Netherlands๐Ÿ™‚ .

Four years ago, I was flying one way with a Garuda Indonesia’s Airbus A330-243 reg code PK-GPI with flight number GA 88 from Jakarta to Amsterdam. Btw, unlike my flight to Indonesia three weeks ago, this flight had to make one technical stop in Dubai since the distance between Jakarta and Amsterdam was too far for the Airbus A330-200ย to make a non-stop flight.

Speaking of which, I cannot believe that it has been 4ย years, or 48 months, or 1461 days since then! I mean, time does fly really fast! This means that I have lived longer in the Netherlands, or even Delft more specifically, than I did in Bandung! It has been THAT long yet it feels like I just moved to Delft last week, haha. Sure a lot of things have happened since then, it is four years anyway; but still…

The Fourth Year

Anyway, let us get to this fourth year of my life in Delft. Since this time last year, I have been a lot busier at my work than the previous year. My second year of PhD has forced myself to work harder than the first year; which is a good thing. I will not get to the details as you can find a lot of posts about it here in this past one year. So I will leave it just like this here๐Ÿ™‚ .

Now let us talk aboutย a more fun topic: travelling, haha๐Ÿ™‚ . In this fourth year, I “only” added two more European countries to my list of countries that I have ever visited in Europe: Denmark and Sweden. So it means that up to now I have visited 18 European countries๐Ÿ˜€ . However, this year, I have worked more qualitatively in term of the countries which I have visited as I travelled to some new destinations within some of them. For example, my year-end trip to West England and my trip to Corsica and Marseille earlier this spring.

Also, in the fourth year, for the first time since the day I moved to Europe, I went back to Indonesia for about one month. Okay, I did not spend the entire one month in Indonesia though since I also travelled to South Korea and Malaysia (for transit reason).๐Ÿ˜€

Looking Forward

My fifth year in Europe does not look any easier in term of work, as it will coincide with my third year of PhD. So I have no other option than embracing it and try to do the best that I can. Yes, I must believe that I can do it!๐Ÿ™‚ And I know that I must savour every moment.๐Ÿ™‚

The windmills of Zaanse Schans
The windmills of Zaanse Schans

BAHASA INDONESIA

Oke, oke, memang secara teknis sekarang ini aku berada di Indonesia dalam rangkaย acara liburanku di Indonesia selama sebulan tahun ini. Bahkan, sebenarnya saat ini aku sedang berada di Bandar Udara Internasional Ngurah Rai Bali menunggu penerbanganku selanjutnya. Tetapi, justru karena ini hanyalah sebuah liburan, artinya secara teknis aku masih “tinggal” di Eropa dong ya. Jadi, pernyataan bahwa “tepat hari ini, sudah empat tahun semenjak aku pindah ke Belanda” masih valid kan๐Ÿ™‚ .

Empat tahun lalu, aku terbang satu arah dengan sebuah pesawat Airbus A330-243-nya Garuda Indonesia dengan kode registrasi PK-GPI dengan nomor penerbangan GA 88 dari Jakarta ke Amsterdam. Btw, tidak seperti penerbanganku ke Indonesia tiga minggu yang lalu, penerbangan ini harus berhenti satu kali di Dubai karena alasan teknis karena jarak antara Jakarta dan Amsterdam terlalu jauh bagi sebuah Airbus A330-200 untuk dapat terbang non-stop.

Ngomong-ngomong, rasanya masih nggak percaya deh bahwa sekarang ini sudah 4 tahun, alias 48 bulan, alias 1461 hari sejak saat itu! Maksudku, waktu sungguh berlalu dengan amat cepat! Ini berarti, aku sudah hidup di Belanda, atau Delft secara lebih spesifiknya, lebih lama loh daripada di Bandung! Ya, sudah selama ITU padahal rasanya baru minggu lalu aku pindah ke Delft, haha. Oke, memang sudah ada banyak hal yang terjadi semenjak saat itu, namanya juga sudah empat tahun; tapi tetap aja lah…

Tahun Keempat

Mari sekarang kita ngomongin tentang tahun keempatku di Delft. Semenjak waktu ini tahun lalu, dari segi kerjaan aku jauh lebih sibuk daripada setahun sebelumnya. Tahun kedua PhD-ku memaksaku untuk bekerja lebih keras daripada tahun pertamaku; yang mana ini bagus juga sih. Rasanya aku tidak perlu untuk menuliskan detailnya karena ada banyak sekali posting tentangnya disini selama setahun terakhir. Jadi cukup segini aja deh aku menulis tentang topik ini sekarang๐Ÿ™‚ .

Nah, sekarang mari kita ngomongin topik yang lebih seru aja: travelling alias jalan-jalan, haha๐Ÿ™‚ . Di tahun keempat ini, aku “hanya” menambah dua negara Eropa baru saja di daftar negara yang pernah aku kunjungi di Eropa: Denmark dan Swedia. Ini artinya sampai saat ini aku sudah (baru) mengunjungi 18 negara Eropa๐Ÿ˜€ . Namun, tahun ini, rasanyaย secara kualitatif justru aku telah bepergian lebih dalam ke beberapa negara yang sebelumnya juga pernah aku kunjungi. Misalnya saja, liburan akhir tahunku ke Inggris Barat dan perjalananku ke Korsika dan Marseille musim semi lalu.

Juga, di tahun keempat ini, untuk pertama kalinya semenjak aku pindah ke Eropa, aku pulang ke Indonesia selama satu bulan. Oke, memang sih waktu itu aku tidak menghabiskan keseluruhan satu bulanku di Indonesia karena aku juga jalan-jalan ke Korea Selatan dan Malaysia (untuk alasan transit).๐Ÿ˜€

Melihat keย depan

Tahun kelimaku di Eropa tidaklah nampak lebih mudah dalam hal kerjaan, karena tahun kelima ini bebarengan dengan tahun ketiga studi PhD-ku. Jadi aku tidak memiliki pilihan lain selain menghadapinya dan berusaha sebaik mungkin yang aku bisa. Ya, aku harus percaya pada diriku sendiri bahwa aku bisa!๐Ÿ™‚ Sementara pada saat yang sama aku juga harus menikmati setiap waktu kan.๐Ÿ™‚

25 thoughts on “#1431 – Four Years in Europe

  1. Zilkooo jadi ceritanya di Bali transit doang, gituh? Sekarang udah balik ke Belanda?
    Ihh udah jarang update, sekalinya update blog udah mau pulang aje. Kopi darat dulu kek๐Ÿ˜€
    Btw abangku juga kuliah S3 di Belanda tapi lupa tinggal dimana hahaha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s