Posted in PhD Life, Zilko's Life

#1279 – Second Day of The Week

ENGLISH

My second day of the first week of this academic year hasn’t been less interesting than the first one.

First Day Teaching

The first meeting of the course in which I had to be the student assistant was this morning. So to make things clear, I am not the main lecturer of the course. So there is a main lecturer who gives the theoretical lecture for one academic hour (45 minutes). Because each meeting consists of two academic hours, the second hour is for the exercises session. And my role is more in this second hour where I need to walk around in the classroom and help students if they have some questions or meet some problems with the exercises.

The first meeting went quite well, I guess. I mean, as I said, the course was in Dutch because it was for the first year Bachelor students in the Dutch programme. But so far, most students were okay if sometimes I explained things in English. I mean, I could understand what their questions were about even when they asked them in Dutch, but when I needed to give the answers or explain something, well, sometimes I thought it would be more clear if my answer or explanation was in English, hahaπŸ˜› , even though I answered some of them in Dutch too though (the very simple questions ones).

Okay, the bottomline is, everything is good and I need to keep practising speaking Dutch, haha…

Second PhD Defense

I went to the second PhD defense I have ever attended this afternoon (the first time was this time). So one of my colleagues decided to have the defense today, while she was pregnant!😯 The pregnancy, if I am not mistaken, was still not that late though; but because she was having a twin, so it was already quite big. I mean, at some points during her defense, I was actually a little bit worried about it because to me, she sounded like she was out of breath (even though I was 100% sure she was fineπŸ˜€ ). But anyway, the important thing was that in the end, everything went really well and I think she did a very good job!πŸ™‚ Congratulations Tina!πŸ™‚

Tennis Lesson

And finally, the tennis lesson also started this week. And I had my first tennis lesson earlier today! Yay!πŸ™‚ But the weather was crazy today. It was sunny but it was very HOT, and HUMID! So it was quite crazy. Plus, I haven’t been playing since I moved to my new place so it has been awhile. And a result, I was very rusty. Combining that with the heat, well, it was quite frustrating at times, hahaπŸ˜† . But still, all in all, I am happy I have the lesson (finally) running again!πŸ™‚

BAHASA INDONESIA

Hari keduaku di minggu pertama tahun akademik ini juga nggak kalah menariknya dari yang pertama.

Hari Pertama Mengajar

Pertemuan pertama kelas yang manaΒ aku harus menjadi asisten dosenΒ diadakan pagi tadi. Jadi ceritanya, aku bukanlah dosen utama di kelas ini. Jadi ada dosen utamanya yang memberikan materi/teorinya selama satu jam akademik (45 menit). Karena setiap pertemuan memiliki waktu dua jam, jam keduanya dipakai untuk sesi latihan. Dan peranku adalah di jam kedua ini dimana aku berkeliling di ruangannya dan membantu mahasiswa kalau mereka memiliki pertanyaan atau masalah dengan soal-soal latihannya.

Pertemuan pertamanya berjalan lancar. Seperti yang aku bilang, kelasnya diadakan dalam bahasa Belanda karena kelasnya adalah untuk mahasiswa S1 tahun pertama di program bahasa Belanda. Tapi sejauh ini, kebanyakan mahasiswanya sih oke-oke aja andaikan aku menjelaskan beberapa hal dalam bahasa Inggris. Maksudku, aku bisa memahami pertanyaan-pertanyaan mereka walaupun mereka kebanyakan bertanyanya dalam bahasa Belanda, tetapi ketika aku harus memberikan jawabanku atau menjelaskan sesuatu, yah, kadang-kadang rasanya bakal lebih jelas kalau penjelasanku dalam bahasa Inggris deh, hahaπŸ˜› , walaupun beberapa pertanyaannya tadi bisa aku jawab dalam bahasa Belanda juga sih (pertanyaan yang simpel-simpel maksudnya).

Oke, jadi intinya adalah, semuanya lancar-lancar saja dan aku harus terus berlatih berbicara dalam bahasa Belanda deh, haha…

Sidang PhD Kedua

Aku datang ke sidang PhD kedua yang pernah aku hadiri siang tadi (yang pertama adalahΒ waktu ini). Jadi salah satu kolegaku memutuskan untuk mengadakan sidangnya hari ini, ketika ia sedang hamil!😯 Kehamilannya sih, kalau aku nggak salah, masih belum terlalu tua banget; tetapi karena anaknya kembar, jadi sudah terlihat besar gitu deh. Dan ceritanya, pada beberapa waktu ketika sidang berlangsung, aku sedikit merasa khawatir karena untukku, nampaknya nafasnya agak tersengal-sengal gitu (walaupun aku yakin 100% dia nggak papa sih :D). Ah, tapi yang penting adalah, pada akhirnya, semuanya berjalan lancar dan aku rasa ia menjalani sidangnya dengan amat baik!πŸ™‚ Selamat Tina!πŸ™‚

Les Tenis

Dan akhirnya, les tenisku dimulai pula minggu ini. Dan les pertamanya diadakan sore tadi! Yay!πŸ™‚ Tapi cuacanya gila dah hari ini. Matahari bersinar amat terik jadi PANAS banget, dan LEMBAB! Jadi gila dah rasanya, huahahaπŸ˜† . Ditambah lagi, aku sudah lama nggak main tenis (terakhir kali sebelum pindahan). Dan akibatnya, permainanku karatan banget. Dan dikombinasikan dengan cuaca panasnya itu, ya, rasanya menyebalkan banget dah, hahaπŸ˜† . Ah, tapi tetap aja lah ya, aku senang karena (akhirnya) lesnya ada lagi!πŸ™‚

4 thoughts on “#1279 – Second Day of The Week

  1. ohh jadi boleh juga jelasin nya pake bahasa inggris ko?hihihi…enak juga dong. wah itu ikut sidang Phd saat lagi hamil? hebat yah semangat belajarnya…

    1. Seharusnya sih pakai bahasa Belanda. Tapi karena orang-orang Belanda bahasa Inggrisnya rata-rata jago-jago, jadi kebanyakan oke-oke aja kalau pakai bahasa Inggris. Toh nantinya mereka butuh ngomong bahasa Inggris juga kanπŸ™‚ . Tapi ada beberapa mahasiswa yang memang lebih nyaman dan maunya pakai bahasa Belanda aja sih. Jadilah aku juga sedapat mungkin berusaha pakai bahasa Belanda, heheπŸ˜€ .

      Iya, semangat banget dia sidang pas lagi hamil besar! HeheheπŸ™‚

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s