Posted in Miscellaneous, Nostalgia

#1190 – Nostalgia: Comet Shoemaker–Levy 9

ENGLISH

Prologue

This post has been sitting silently in my dashboard for quite awhile now; since I already wrote in September last year but then somehow there was no chance to publish it right away. And now, while I have nothing else to share AND a meteor just hit the Earth about ten days ago, so I think it is a good time to finally publish this post.

Anyway, so…

In July 1994, Comet Shoemaker–Levy 9 collided with Jupiter. This attracted a lot of interest from people all around the world and there was a lot of coverage in the media.

I was still 5 years old at that time, and I was fascinated by this phenomenon. I still remember it made the headline of one edition of Kompas (the most prestigious national daily newspaper in Indonesia) and accompanying the article, there was (or were ?) big picture(s) or illustration(s) of the collision. And I still remember there were 21 impacts on the planet (Jupiter’s massive gravity was so strong that it tore the comet’s body apart before the actual collision).

In that article, it was also said that one of the diameter impact was as big as Earth. And it kinda freaked me out as a kid because I was thinking that the Earth would literally have been destroyed had Shoemaker–Levy 9 collided with Earth instead of Jupiter.  And this impact was caused by only fragment of the freaking comet, not the entire comet!!

Yeah, I have always been fascinated with the universe; and this phenomenon was probably one of the early stimulus to this fascination. Anyway, anyone else remember this rare phenomenon as well?

Comet Shoemaker-Levy 9. Image source: http://www2.jpl.nasa.gov/sl9/background.html
Comet Shoemaker-Levy 9. Image source: http://www2.jpl.nasa.gov/sl9/background.html

BAHASA INDONESIA

Prolog

Posting ini sebenarnya sudah berada di dashboard-ku selama berbulan-bulan; karena sudah aku tulis di bulan September tahun lalu tapi entah kenapa selalu tidak ada kesempatan untuk mempublikasikannya. Dan sekarang, mumpung lagi nggak ada bahan untuk ditulis DAN sebuah meteor baru saja menabrak Bumi sekitar sepuluh hari yang lalu, jadilah aku rasa adalah saat yang pas untuk akhirnya mempublikasikan posting ini.

Anyway, jadi…

Di bulan Juli 1994, Komet Shoemaker–Levy 9 menabrak planet Jupiter. Kejadian ini menarik perhatian banyak sekali pihak di dunia ini dan tentu saja diliput oleh banyak sekali media.

Aku masih berumur 5 tahun waktu itu, dan aku tertarik dan terkagum-kagum sekali loh dengan fenomena ini. Aku masih ingat sekali waktu itu kejadian ini menjadi headline salah satu edisinya koran Kompas gitu deh dan di artikelnya, ada foto-foto atau ilustrasi-ilustrasi tabrakannya ini. Dan aku juga masih ingat kalau waktu itu ada 21 bekas dampak tabrakan di planetnya (jadi gravitasinya Jupiter yang besar itu kuat sekali sampai-sampai gravitasinya sudah memecah-mecahkan badan kometnya sebelum tabrakan yang sebenarnya).

Di artikel itu, disebutkan juga bahwa salah satu dampak tabrakannya itu sebesar planet Bumi dong. Dan ini membuatku takut sebagai anak kecil karena aku otomatis berpikir bahwa Bumi bakalan hancur, dalam arti sebenarnya, dong ya andaikata Shoemaker–Levy 9 menabrak Bumi dan bukan Jupiter.  Dan dampak sebesar ini tuh hanya disebabkan oleh satu fragmen dari kometnya lho, bukan keseluruhan kometnya!!

Ya, aku memang sudah selalu tertarik dengan yang namanya alam semesta gitu; dan fenomena ini mungkin adalah salah satu rangsangan awalnya dulu mengapa kok aku bisa suka sama alam semesta. Anyway, adakah yang ingat juga dengan fenomena langka ini?

10 thoughts on “#1190 – Nostalgia: Comet Shoemaker–Levy 9

  1. aduh ko, aku gak inget sama sekali kejadian itu. dan mungkin aku kurang ngeh atau sebagai anak kecil gak mikirin hal itu kali ya😛
    tapi ingetanmu terbilang hebat !! padahal sebagai anak kecil kayaknya rumit buat mikirin hal2 itu.😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s